Spiritueel Ondernemers Netwerk

Bij veel bedrijven wordt een visie en missie statement opgesteld omdat het hoort en gaat het niet veel verder dan de financiële doelstellingen of de bevrediging van de aandeelhouders.
Hoewel alle ondernemingen gezonde winst moeten maken om te overleven, zal een bedrijf vooral succesvol zijn als ze zich richt op een hoger doel.

Ik kwam op het Blog van Lynn McTaggert een (Engelstalig) bericht tegen met vragen die je alle betrokkenen kunt stellen om het hogere doel van je bedrijf uit te werken:

* Wie of wat denkt u dat uw bedrijf het best kan dienen?
* Wie of wat profiteert het meest en waarom?
* Hoe kan de levenskwaliteit voor het grootste aantal mensen verbeterd worden?
* Wat zijn de effecten op het milieu?
* Wat is het lange termijn plan voor het helpen van mensen of andere levend wezens?
* Benadeelt het iets of iemand?

Wat is jouw ervaring hiermee?

Tags: missie, visie

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Theo,

De link staat op de homepage rechtsboven als Acumulus mision statement.

Dankjewel voor je advies. Het is voor mij een eerste aanzet en ik zal hier nog wel verder aan sleutelen.

Groetjes,

Bert-Jan

Theo Buijsrogge zei:
Hallo Bert-Jan,
Leuk dat je de vragen op je site overgenomen hebt. Klopt het dat je er vanaf de homepage niet naar toe kunt klikken?

Als ik de vragen voor jou zelf zou moeten beantwoorden dan ligt wat mij betreft sterk de nadruk op het feit dat wat jij maakt/aanbiedt voor al je klanten een secundaire activiteit is. De kracht ligt hem daarom vooral in het feit dat je die klanten in de gelegenheid stelt om meer tijd energie te besteden aan waar ze goed in zijn. De klant profiteert dus vooral omdat hij z'n talent optimaal in kan zetten (zoals jij ook doet). Dat het dus eenvoudig en betaalbaar is vind ik een (belangrijke) afgeleide.
Dat het concurrenten benadeelt ben ik het dus niet mee eens. Je belemmert ze toch niet om het nog beter te doen?

Succes en groeten, Theo

Bert-Jan Wiegeraad zei:
... Ik heb geprobeerd de vragen te beantwoorden op mijn eigen site: http://www.acumulus.nl/282/
Groetjes, Bert-Jan

Hierop reageren

nu zie ik het, ik keek niet verder dan het menu :-)
dank ook voor de link naar dit netwerk

Hierop reageren

Hi Theo,

misschien geheel overbodig in jouw situatie maar een punt wat op het lijstje ontbreekt is naar mijn mening (en dat geldt vooral voor grote ondernemingen);
Hoe gaan we met elkaar om binnen de organisatie?
En dan bedoel ik iedereen van hoog naar laag,van directeur tot schoonmaker. Wordt iedereen gerespecteerd en op waarde geschat of valt daar wellicht iets te verbeteren in omgang en communicatie?
Als je op een bepaalde wijze naar buiten wilt treden zal het eerst van binnen op orde moeten zijn.

MvG
Jacqueline Verduijn

Hierop reageren

Hoi Jacqueline,
Helemaal mee eens, dank voor de aanvulling. De waarden zijn een bindmiddel, niet alleen binnen de organisatie, maar door wat de organisatie uitdraagt ook met haar klanten.
Wat ook niet in de vragen terug komt is: wat zijn de talenten van de organisatie, waarin onderscheid het zich van anderen?

Uiteindelijk beschrijven het doel, de talenten en de waarden samen de essentie van een organisatie en vormen de basis voor de missie, de manier waarop die essentie in de praktijk wordt vormgegeven. Die vier elementen vormen samen, wat ik heb genoemd, het Succeskompas en geven zo richting aan de organisatie. Ik ben daar nu een boek over aan het schrijven (dat in januari verschijnt).

succes en groeten,
Theo

Hierop reageren

* Wie of wat denkt u dat uw bedrijf het best kan dienen?
Het algemeen belang

* Wie of wat profiteert het meest en waarom?
- mensen bewustmaken van gebruik van computertoepassingen --> computertrainingtak van mijn bedrijf
- mensen verrijken met kennis van/bemiddeling bij kunst --> kunstbemiddelingstak van mijn bedrijf
- mensen bewuster laten werken en leven --> spirituele tak van mijn bedrijf
- management van bedrijven met intuitie voorzien van advies --> strategische tak van mijn bedrijf
- mensen vermaken, plezier laten hebben --> performerstak van mijn bedrijf

* Hoe kan de levenskwaliteit voor het grootste aantal mensen verbeterd worden?
Door die mensen erop te wijzen dat het vergroten van levenskwaliteit vooral iets is wat je helemaal zelf moet doen. Acceptatie dat we voluit kunnen leren leven.. Daarmee bedoel ik zowel de leuke als de minder leuke kanten van het leven omarmen. Grootste hulp hierbij voor mij --> MEDITEREN
Zoals een grote boeddhistische leraar al zei, en ik meen dat het Sogyal Rinpoche was, "Mediteren is het grootste geschenk dat je jezelf kunt geven in het leven'

* Wat zijn de effecten op het milieu?
Mijn activiteiten hebben volgens mij alleen maar een positief effect op de natuur. Verwerk een bewuster met de natuur omgaan dan ook al jaren in mijn cursussen.

Zelf denk ik niet in dit duale systeem van milieu en niet-milieu denken en termen als 'duurzaamheid'. Sorry voor alle duurzamen onder ons.

Er is in mijn opinie gewoon één natuur. De mens heeft altijd de verantwoordelijkheid gehad deze natuur door zijn gegeven talenten goed te verzorgen. Ook hier geldt voor mij weer alleen bewustwording. Niet door allemaal in mijn ogen lariekoek van duurzame dure plannen, maar gewoon bij onszelf beginnen. Bijvoorbeeld eens een keertje niet voor de derde keer per jaar op vakantie of zo. Of gewoon de helft minder eten dan we nu doen. Ik weet het klinkt niet leuk, maar dit zijn volgens mij een paar van de enige echte oplossingen. Ik weet ook dat het kan, want probeer dit zelf uit. Dat soort dingen. Ook mediteren is volgens mij beter voor het milieu. Het maakt je bewuster van het leven en tijdens de meditatie verspil je in de regel minder energie

* Wat is het lange termijn plan voor het helpen van mensen of andere levend wezens?
Misschien kleinschalig projecten voor goede doelen ondersteunen. Doe dit ook nu al. Kijk op www.tanteteasokkensite.nl. Opbrengst gaat naar Warchild.

* Benadeelt het iets of iemand?
Ja, ik denk dat ik vaak provocerend over kom in het brengen van mijn ideeën. Neem nu het feit dat ik vaak ageer tegen 'duurzaamheid'. Op korte termijn zullen mensen hier problemen mee hebben. Op lange termijn voorzie ik niet dat ik mensen ergens mee benadeel. Het is in ieder geval niet mijn roeping.

Mijn manier van advies geven benadeelt vooral het midden-management van organisaties, denk ik. Veel adviezen van mij richten zich op het verminderen van het midden-management. Zij zullen dus ander werk moeten gaan zoeken.

Hierop reageren

Hierop reageren

• 1
  • 2

RSS

Info

Theo Buijsrogge Theo Buijsrogge heeft dit netwerk opgezet op Ning.

Start je eigen netwerk!

Badge

Bezig met laden...

© 2009   Gemaakt op Ning door Theo Buijsrogge.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden

Spirtituele vacatures, een baan die past bij je spirituele ontwikkeling
Blizevents - Into the essence of being
EnlightenNext Magazine
De Bewustzijnsfabriek