Deze topic werd eerder aangekondigd in
versie (0):
HET OUDE STELSELDaar werd beknopt gesteld voor deze versie:
1 - typeringen naar voren brengen die het oude stelsel van "samen regeren" schetsen in haar volle glorie; dit kunnen zowel scherpe voordelen zijn maar ook makkes van oude tijden die nu niet meer geldig zijn - mede vanwege het idee dat bewustzijn gegroeid is en "spelletjes doorzichtig"
Iets uitgebreider wijdt de voerman enkele termen:
"het oude stelsel"Deze term heb ik mij eigen gemaakt in het operationele waterbedrijf te Amsterdam e.o. dat in 1999 werd geadviseerd zich te ontdoen van de kakafonie (ruis in informatieoverdracht)
Dieper dan dat kan dit -naar mijn inzicht- vertaald worden aan het einde van het PATERNALISME waar dit het label is voor termen en oude aandoeningen als "haantje de voorste", "de eerste de beste", ""een aap met een gouden ring is en blijft een lelijk ding", en vult u even aan in de commentaarsectie.
Daar tegenoverstaat als uitdaging in het algemeen "de informatiemaatschappij" waar de meervoudige dader van oneigenlijk gebruik van publieke gelden zich bewust wordt van zijn positie / wachterschap.
De nieuwe schaart zich aan de medewerker die voet bij stuk houdt waar het de nuttige bedrijfskundigheid incluis effectiviteit beoogt.
"samen regeren" verhoudt zich niet (meer) met de donkere kamer "van Damocl(u)es"
"spelletjes" is een bekend fenomeen bij lieden als Arthur Doctors van Leeuwen - ref. een Buitenhof
clip die dit jaar werd vrijgegeven.
- Taalspelletjes worden gespeeld door lieden in het juridische veld doorgaans ten gunste van de lieden die zij zelf inschatten als "te plunderen" (verzekerd domein in relatiebeheer)
"bewustzijn groei" is te koppelen aan de Troonrede 2008: "Nederland wordt bewust" ... waar overigens -vergeeft u mij HM- de meer te begrijpen zijn ware: "Nederlanders worden zich bewust van zichzelve"
Vrijgesteld is deze topic om de typeringen van het oude stelsel (geen systeem) op te voeren ter bedenking van hoe het ook anders kan
toY S'ace
Referentie
"Goodbye Money"