Spiritueel Ondernemers Netwerk

Ik heb mij zojuist aangemeld bij het Spiritueel Ondernemers Netwerk. Een mooie site met veel gelijkgestemden. Dat is natuurlijk erg leuk, maar in hoeverre is dat interessant voor je.

Wat zijn jullie verwachtingen van het discussiëren hier? De meesten zullen het immers met je eens zijn of wellicht hun eigen visie, die niet veel zal afwijken hier aan toevoegen. Wat voegt dat toe?

Misschien juist wel daarom deze stelling.

Weergaven: 171

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Jaap,

In mijn ervaring is de wereld van spiritueel bewuste ondernemers minder homogeen dan jouw stelling doet vermoeden. Er bestaan veel definities van het woord spiritueel en ieder geeft daar een eigen invulling aan.

Wellicht is het juist die heterogeniteit welke mensen hier bij elkaar brengt. Om te ontdekken wat anderen onder "spiritueel ondernemen" verstaan.

Groetjes,

Bert-Jan

Beste Angelique,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Een mooi verhaal, voor velen herkenbaar.Het delen van deze gedachten en gevoelens met gelijkgestemde is natuurlijk erg prettig. Zelf heb ik deze ervaring niet. Hoewel ik juist actief ben in het "harde" bedrijfsleven, waar veel scepsis heerst. Ik ben altijd open geweest over mijn ideeën op spiritueel gebied. Opvallend is dan juist dat zo veel mensen zich toch hiervoor interesseren en zich juist laten inspireren. Misschien is het wel zo dat velen zichzelf stil houden uit angst voor apart of vreemd versleten te worden.

Is het anders voelen, het er niet bij horen, een rode draad in jouw leven? Misschien is dit wel waar het om gaat. Je hoort er gewoon bij, je bent verbonden met iedereen, maar misschien ben jij wel degene die de verbinding niet aan durft te gaan. Sta gewoon voor wat je weet en wat je voelt en wees niet afhankelijk van de reacties.

Wat ik hier zoek is vooral alchemie, het elkaar versterken en voeden met nieuwe ideeën en op die manier leren. Daarnaast ben ik natuurlijk ook actief op internet om dat wat ik doe aan te prijzen, maar daar is dit forum wellicht niet het podium voor. Mochten mensen toch geïnteresseerd zijn.  http://www.schoolvoorontwikkeling.nl 
Ik zeg dit vooral omdat wij via deze site heel veel kennis delen en het dus niet louter een commerciële site is.

Groet,

Jaap Nieuwenhuijzen

Angelique Moorman zei:

Ook ik ben net nieuw op dit netwerk. Ik vind het een verademing hier zoveel gelijkgestemden te vinden.....

Beste Bert Jan,

Och, het was slechts een stelling om wat reacties uit te lokken. De achterliggende vraag is, wat zoeken mensen hier en wat kan ik verwachten hier.

Bedankt voor je reactie.

Groet,

Jaap

Bert-Jan Wiegeraad zei:

Hallo Jaap,

In mijn ervaring is de wereld van spiritueel bewuste ondernemers minder homogeen dan jouw stelling doet vermoeden. Er bestaan veel definities van het woord spiritueel en ieder geeft daar een eigen invulling aan.

Wellicht is het juist die heterogeniteit welke mensen hier bij elkaar brengt. Om te ontdekken wat anderen onder "spiritueel ondernemen" verstaan.

Groetjes,

Bert-Jan

Dag Jaap,

Dat is een mooie vraag, een vraag waar ik even over heb nagedacht, omdat ik het antwoord niet zomaar uit mijn mouw wist te schudden.

Ik ben spiritueel ondernemer, trainer en coach van bureau Palaver-trainingen. Ik vind het heerlijk om met mensen te praten en open van gedachten te wisselen over hun en mijn gedachtengoed.

Ik ben hier om te kunnen geven en ontvangen.

Met anderen van gedachten te kunnen wisselen over zaken die me bezighouden. Helpen en geholpen worden in de persoonlijke groei en ontwikkeling, het bewustzijn. Ontdekken, bevestigd worden, geven, delen, waarderen.

Wat ik hier met name heb ontdekt, is dat spiritualiteit en het ondernemen vanuit spiritualiteit voor iedereen een eigen waarde en een eigen inhoud heeft, omdat iedereen in zijn/haar eigen ontwikkeling zit. 

Dat ervaar ik als verrijkend.

Je hebt bijna gelijk, tenzij je beseft dat we geen van allen een eiland zijn, en dus een ander nodig hebben om onszelf te spiegelen, de ander te helpen zich te scherpen, puntjes op de i zetten of alleen maar de ander blij maken. Of een ander die ons op een goed spoor zet.

Er is een spreuk in de bijbel die zegt: Zoals men ijzer met ijzer scherpt, zo scherpt de ene mens de ander. Gelijkgestemden hoeven geen saaie zweverige globale nietszeggende gesprekken te hebben, maar kunnen elkaar tot grote hoogte brengen en elkaar inspireren.

Ik wens je een lollige avond

Anjo

Dag Angelique,

Ik wil je heel erg bedanken voor je reactie, het doet mij veel dat je begrijpt dat het leven geen sprongen is, maar stapje voor stapje,  soms een paar stapjes terug, en honderd stapjes vooruit is een hele grote sprong.

Verder wil ik je graag uitleggen waarom het niet moeilijk om een vergoeding te vragen voor hetgeen je doet voor een ander.

Natuurlijk is er een wisselwerking tussen jou en degene die bij jou komt voor hulp. Het is heel eenvoudig, jou inzet en kwaliteiten bied je gratis aan, die heb je ook gekregen, of bij geboorte of door studie. Alleen jou tijd is kostbaar net als die van iedereen kun je hem maar één keer delen met een ander. Dat is wat men moet betalen, de tijd die je vrijmaakt om hen een stukje verder te helpen, Je had deze tijd ook kunnen besteden aan een baan of wat dan ook, dus voel je nooit schuldig als je je voor je tijd laat betalen.

Ik wil je alle wijsheid en plezier toewensen. Lach alsjeblieft elke dag met en om jezelf

Aardige groeten

Anjo

Angelique Moorman zei:

Die spiegel, inderdaad. De mensen om je heen houden je een spiegel voor. Jouw reactie vertelt vaak meer over jezelf dan over die anderen. Sommigen willen niet in die spiegel kijken, anderen verzuipen erin en krijgen nooit genoeg. Een goede middenweg is voor iedereen van belang. Die middenweg in het leven vinden is een kunst op zich. Prachtig om de wisselwerking tussen mensen te zien en vooral te voelen en mogen ervaren. Dat is wat ik hier ook hoop te vinden. Ik kan me helemaal vinden in die bijbelspreuk. Dagelijks leer ik van de mensen die ik mag begeleiden op hun pad. Coach of therapeut vind ik dan ook eigenlijk verkeerde woorden. Samen op weg... dat is belangrijk, we komen niet voor niets op elkaars pad terecht, we hebben elkaar iets te bieden. Snap je misschien meteeen mijn euveltje over het vragen van consultgelden en de hoogte daarvan. Mensen bewust maken van die wisselwerking is wellicht het hoogste doel, want als je begrijpt wat iemand in jouw leven kan betekenen, snap je ook beter de samenhang en krijg je meer inzicht in het leven. Oké, weer een heel verhaal, nu ga ik maar weer eens aan de wisselwerking met mijn jongste zoon, die bezig is met zijn eerste baantje, een folderwijk waarvoor folders en kranten in elkaar gevouwen moeten worden. Zijn leven is absoluut niet saai, en daarmee ook het onze, als ouders, niet. Hij is gediagnostiseerd met adhd en dyslexie en heeft behoorlijk wat symptomen die passen binnen een autistisch spectrum. Zelf heb ik een hekel aan dit soort etiketjes. Hij moet er in zijn leven mee om leren gaan en om de juiste begeleiding te krijgen zijn die etiketjes nodig. Inmiddels is hij helemaal medicijnvrij en heeft voedingssupplementen en Bach bloesems. Erg fijn! Het starten met zo'n folderwijk vergt weer behoorlijk veel van zijn inzet, maar samen komen we er wel en deze week is hij alweer zelfstandiger dan vorige week, al zijn het kleine stapjes. Die komt er wel. Kinderen als de onze, twee zoons met beperkingen in het autistisch spectrum, adhd en dyslexie, zijn pas echt keien in het voorhouden van spiegels! Dus Anjo, jouw verhaal is heel begrijpelijk en ervaring van dag op dag.

Ik wens iedereen eigenlijk zo'n fantastische leerschool, en als je het allemaal goed begrijpt, dan weet je dat iedereen zijn eigen leerschool heeft in de mensen in zijn of haar directe omgeving. Een aanrader om eens te lezen: 'Het sprookje van de dood' van Marie-Claire van der Bruggen.

Fijne dag verder!

Angelique

Nou Angelique,

Ik zal je wat leuks vertellen, en ik weet zeker dat je zult lachen.

Ik beschouw mezelf als een spiritueel persoon en tevens ben ik zelfstandig ondernemer, maar ik heb geen praktijk als wat dan ook en toch help ik veel mensen een beetje gelukkig te worden, en probeer ik hun echte eigen persoonlijkheid naar boven te krijgen. Ik kom bij mensen thuis en veel van mijn klanten beginnen al te lachen als ze de deur opendoen. Met name als ze een beetje of een heleboel in de put zitten doe ik extra mijn best om hun eigen problemen met andere ogen te bekijken en te relativeren. In ieder geval compassie tonen en voelen voor hun.

Mijn werk is zowel met twee voeten op de grond als erg hoogstaand. Ik ben schoorsteenveger en ik ben op het idee gekomen meer te doen voor mensen door een klant van mij die een gedicht had geschreven en daar ongeveer zei dat ik letterlijk en figuurlijk mensen weer lucht gaf, ruimte om ademhalen. En ik merk, nu ik me daar bewust van ben geworden ik ook echt probeer voor ik vertrek een gedachte achter te laten, soms leuk, soms serieus maar altijd om te herinneren.

Ik hoop dat je ook een beetje kunt lachen, want het is echt waar.

groetjes Anjo
Angelique Moorman zei:

Wel Anjo, dank je voor je lieve woorden en ja hoor, lachen doe ik hier elke dag, inderdaad met en om mezelf. En bedankt voor je steuntje. Inderdaad die tijd... je hebt helemaal gelijk, maar ik doe niets liever dan dit werk, ik heb mijn roeping, mijn passie gevonden hoor! Heerlijk! Een baan buiten de deur, van 9 tot 5, nee hoor, niets voor mij. Dit werk is waar ik met hart en ziel mee bezig ben. Mooier werk bestaat er voor mij niet. Zelfs mijn nogal sceptische vriendin kwam bij mij vandaag voor wat ondersteuning en heeft een Bach bloesemremedie meegenomen. Nou, dat is voor haar een hele stap. Ik ben benieuwd wat het haar gaat brengen. Als een soort wegwijzer functioneren is de leidraad in mijn leven en daardoor heb ik ook zelf mijn weg gevonden. Want ja, ze zeggen wel eens: wat je een ander probeert te leren is de les die je zelf te leren hebt. Ik ben het er helemaal mee eens. Soms hoor ik mezelf praten en dan denk ik: hoor wie het zegt... Tussen weten en handelen zit een groot verschil. Het handelen lukt me steeds beter en ik ben vooral het laatste jaar enorm gegroeid. Het gaat inderdaad in stapjes, en ik respecteer ieder stapje, zelfs de stapjes achteruit. We komen er wel, als iedereen maar eens wilt luisteren naar de mensen om hem of haar heen. Haal het positieve en nuttige uit de uitdagingen in je leven! Makkelijk gezegd, maar o zo moeilijk gedaan... Maar afijn, dat weten we allemaal! Het doel op zich is misschien niet zo belangrijk als wel de weg ernaartoe. En ik geniet, lachend om en met mezelf. Jij ook?

Liefs, Angelique

Anjo Jacobus van der Meij zei:

Dag Angelique,

Ik wil je heel erg bedanken ...

Antwoorden op discussie

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...