Sorry, maar deze discussie is net gesloten.
Tags: spiritualiteit, werk

Heel helder beschreven Bert-Jan.
Stel je voor dat we (op termijn) allemaal met spiritualiteit zelf bezig gaan en gaan coachen. Dat werkt natuurlijk ook niet. :-) Het zal dus inderdaad niet voor iedereen de weg zijn.
Succes en groeten, Theo
Dag Bert-Jan,
Ik las twee stukjes van jou...ja ik zou nu reeds eenheidscoach kunnen zijn want de afgelopen 10 jaar heb ik heelwat geleerd van de energetische mens en de energieën die naar onze planeet komen.
Ik las in dit stukje dat je een spiritueel re-integratiebureau leidde ...ik sta nu 10 jaar in mijn eigen psycho-spirituele praktijk (zie www.warezelf.be) en heb beslist om toch half-time in de samenleving te gaan werken. Vanuit mijn zijn en de bewustwordingsweg die ik afgelegd heb zal ik door mijn ervaring en zelfkennis een bijdrage kunnen brengen. Mocht je tips hebben van wat er in zeeland beschikbaar is van vacatures die eventueel rond spiritualiteit werken of projecten opzetten, meld me ze dan. Ook bedrijven, of scholen of organisaties die docenten rond bewustwording en psychologie zoeken interesseren me
werken vanuit Brugge in het zuidwesten van Nederland het zou leuk zijn.
Hartegroet,
Hugo Van Verdegem
www.warezelf.be
Beste Bert - Jan,
Jouw schrijven is voor mij heel herkenbaar. Voordat ik spiritueel bezig was, deed ik mijn werk (toevallig ook bij een re-integratiebureau) en nu ik met spiritualiteit bezig ben, doe ik daar nog steeds mijn werk. En door inderdaad spirituatilteit te integreren in mijn werk en ook in mijn prive-leven, maakte het mij gelukkiger. Het maakte mij meer bewust van mijn eigen keuzes. Bepaalde zaken aangaande mijn werk, benaderde ik vanuit andere invalshoeken. Ik werd me bewuster van wie was als medewerker en welke invloed ik uitoefende op het bedrijfsproces. (Dus niet alleen dat radertje aan het grote wiel).
Ook heb ik, via automatisch schrift, collega's kunnen helpen. Dit overigens als collega's hierom vroegen. Het heeft hen toch ook geholpen. Hun eigen levensvragen werden soms tegen het licht gehouden. Het geeft me nog steeds veel voldoening.
Als ik bij anderen spiritualiteit kan uitdragen, (dus in dit geval mijn collega's) dan doe ik dat graag. Overigens wel vanuit het prinicipe van de vrije wil.
Ik moet hierbij wel kwijt dat het voor clienten goed zal helpen als zij eens een stuk richting vanuit een spirituele invalshoek krijgen aangeboden. Dus een stuk bewustwording van wie ze zijn etc. Helaas is hier m.i. nog te weinig ruimte voor. De kortste weg naar werk is vaak leidend. Ik heb o.a. via internet veel sceptische berichten hierover gelezen, terwijl het best heel goed kan werken.
Succes op je verdere pad en groeten,
Matthias
Hallo Matthias,
We zijn dus vakgenoten geweest! Twee jaar geleden was er een discussie over zweverige re-integratiebureau's. Men klaagde tot in de tweede kamer aan toe over de onzin van dit soort bureau's en de veronderstelling dat daar geen belastinggeld naartoe mocht gaan. Ik schreef toen de volgende column.
In de volkskrant verscheen onlangs een tendentieus artikel over het UWV dat zweverige reintegratie-trajecten zou financieren. Met minachting over alles wat riekt naar spiritualiteit wordt de lezer voorgehouden dat 'wij Nederlanders' meebetalen aan klinklare onzin.
Het is heel makkelijk om datgene wat je niet kent of begrijpt, zweverig te noemen. Ik ben heel blij als reintegratie-consulent dat ons bureau van het UWV diensten met een spirituele basis aan kan bieden aan werkzoekenden. Onze klanten zijn die zogenaamde no-nonses aanpak die vaak volledig voorbij gaat aan hun werkelijke problematiek en ervaringen, meer dan beu.
Spiritualiteit gaat over zingeving en een zinvolle invulling van het leven. Daar is wat mij betreft weinig zweverigs aan. Arbeidssatisfactie en mentale gezondheid zijn essentieel voor een goede economie. Zolang je gezond bent en een goede baan hebt, stel je jezelf meestal geen diepere vragen. Wanneer je je baan en je gezondheid verliest, ga je meer nadenken over waar jouw leven om gaat en wat echt belangrijk is. Je gaat op zoek naar antwoorden op levensvragen.
Gelukkig zijn er bureau' s die daar hulp in bieden en voorzien daarmee in een behoefte. Er is vraag en er is aanbod. Heel economisch eigenlijk. En bovendien: we zouden haast vergeten dat het geld waarmee de reintegratietrajecten worden betaald, is opgebracht door de werkgevers en werknemers zelf. Niets belastinggeld van 'alle Nederlanders'. Het is het eigen spaargeld van alle UWV-klanten, werkend of werkzoekend. En als de werkzoekenden met hun eigen geld ondersteuning zoeken bij een bureau wat hun eigen taal spreekt, is dat volledig legitiem. Deze bureau's spreken echter niet de taal van de politiek, die gaat over werk, werk, werk en geen woorden bevat voor begrippen als zingeving, liefde en menselijkheid.
Matthias Bosgraaf zei:Beste Bert - Jan,
Jouw schrijven is voor mij heel herkenbaar. Voordat ik spiritueel bezig was, deed ik mijn werk (toevallig ook bij een re-integratiebureau) en nu ik met spiritualiteit bezig ben, doe ik daar nog steeds mijn werk. En door inderdaad spirituatilteit te integreren in mijn werk en ook in mijn prive-leven, maakte het mij gelukkiger. Het maakte mij meer bewust van mijn eigen keuzes. Bepaalde zaken aangaande mijn werk, benaderde ik vanuit andere invalshoeken. Ik werd me bewuster van wie was als medewerker en welke invloed ik uitoefende op het bedrijfsproces. (Dus niet alleen dat radertje aan het grote wiel).
Ook heb ik, via automatisch schrift, collega's kunnen helpen. Dit overigens als collega's hierom vroegen. Het heeft hen toch ook geholpen. Hun eigen levensvragen werden soms tegen het licht gehouden. Het geeft me nog steeds veel voldoening.
Als ik bij anderen spiritualiteit kan uitdragen, (dus in dit geval mijn collega's) dan doe ik dat graag. Overigens wel vanuit het prinicipe van de vrije wil.
Ik moet hierbij wel kwijt dat het voor clienten goed zal helpen als zij eens een stuk richting vanuit een spirituele invalshoek krijgen aangeboden. Dus een stuk bewustwording van wie ze zijn etc. Helaas is hier m.i. nog te weinig ruimte voor. De kortste weg naar werk is vaak leidend. Ik heb o.a. via internet veel sceptische berichten hierover gelezen, terwijl het best heel goed kan werken.
Succes op je verdere pad en groeten,
Matthias
Mooi onderwerp en reacties. Spiritualiteit in perspectief. De (werk)omgeving waarin je nu zit met de mensen in wiens directe nabijheid je verkeert, hebben het misschien juist nu zo nodig dat je bij hen blijft.
Groet,
Nino.
Welkom bij
Spiritueel Ondernemers Netwerk
© 2009 Gemaakt op Ning door Theo Buijsrogge. Uw eigen sociale netwerk oprichten
Banners | Een probleem rapporteren? | Privacy | Algemene voorwaarden