Spiritueel Ondernemers Netwerk

Hoewel mensen met spirituele affiniteit veelal goed onderscheid kunnen maken tussen hun lichaam en datgene dat zij zelf zijn, identificeren zij zich wel met de ziel. De ziel zou oneindig zijn. De ziel wordt ook nog weleens gelijk gesteld aan het hogere zelf.

Ik voorspel echter het einde van de ziel.

De ziel huist niet in het hogere bewustzijn maar in het lagere (onder)bewustzijn. De ziel is niets meer dan de database met alle ervaringen van dit leven en van vorige levens. Hoe meer ervaringen je opdoet, hoe groter de database.

Die immer groeiende database van ervaringen is tevens een bron voor karma. Wat je hebt meegemaakt in een bepaalde vorm, kun je nu meemaken in een omgekeerde vorm. Karma voedt zichzelf.

De vraag is wat je aan zo'n loodzware database hebt. Het wordt alleen maar zwaarder en er komt steeds meer uit voort. Temeer ook omdat onze ziel in verbinding staat met alle andere zielen en daardoor ook gegevens van anderen opslaat. Zo weet je op een gegeven moment helemaal niet meer van wie welke ervaringen zijn.

En wat gebeurt er wanneer jij tegen jezelf zegt dat die loodzware database is wat jij werkelijk bent?

Stel je eens voor, dat deze zware last van cyclische en gedeelde ervaringen een middel is geweest om jou als lichtwezen gevangen te houden. De gevangenis is jouw cyclus van incarnaties.

Om jou bezig te houden, kon je een schier oneindige reeks van ervaringen gaan opdoen. Je kon steeds opnieuw worden ingezet op Aarde met als belofte dat je ooit je karma zou hebben ingelost.

Zoals de mensen in kerk te horen kregen dat zij dienen te bidden om in hemel te komen, vertellen wij "spirituele mensen" elkaar dat wij door een haast oneindige reeks van fijne en verschrikkelijke ervaringen heen moeten om verlicht te worden.

Weet je, dat ik in de hemel zou komen als ik maar doe wat de dominee zegt, heeft nooit goed gevoeld. Maar wat ook helemaal niet goed voelt, is dat ik mensen moet vermoorden en verkrachten en dit bij mijzelf moet laten gebeuren om verlicht te worden. Dat God zichzelf zo beter zou begrijpen terwijl God pure liefde is.

Hoe kun je ver-licht worden, terwijl de last alleen maar zwaarder wordt?

Misschien was de ziel niets meer dan een molensteen om onze licht-nek.

Het spel van de ziel is echter voorbij.

We zijn oneindige lichtwezens. We hebben levens lang op Aarde ervaringen opgedaan en opgeslagen in onze ziel.

We gaan een heleboel loslaten. En de loodzware ziel is daar één van.

Bert-Jan Wiegeraad

Weergaven: 147

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik heb deze reactie ook op de groep SON op Linkedin gezet.

Bert-Jan,

Bedankt voor je bijdrage. Ik vind er veel op af te dingen.
Je beschrijft in mijn ogen niet de ziel maar het (collectieve) geheugen of een equivalent daarvan. De ziel laat zich in mijn beleving niet beschrijven. Voor mij is mijn ziel de verbinding met het zuivere, pure bewustzijn. Hoe dat pure bewustzijn te omschrijven? Ik heb daar geen woorden voor. Voor mij is het een weten, een bewustzijn. Wel kan ik iets zeggen over mijn beleving van dat bewustzijn, namelijk vreugde, vrede, eenheid, vertrouwen, vrijheid, liefde, zijn. Een verbale taalkundige beschrijving van die 'begrippen' kan ik niet geven.

Je bijdrage ademt een sfeer uit van voorspellingen, vooronderstellingen, generalisaties, jouw meningen en jouw overtuigingen. Alles in de jij of wij vorm. Ik respecteer jouw wereldbeeld, maar door deze vorm te kiezen voel ik mij niet gerespecteerd in het mijne. Mijn wereldbeeld zou namelijk wel eens een geheel andere kunnen zijn dan de jouwe en dat blijkt al uit mijn eerste alinea.

Hoezo identificeer ik mij met de ziel zoals jij die beschrijft?
Hoezo huist de ziel in het lagere (onder)bewustzijn?
Hoezo de ziel een database? In mijn ogen een absurde metafoor.
Hoezo zou ik mij identificeren met die loodzware database?
Hoezo gevangen in mijn cyclus van incarnaties?
Hoezo vertel ik aan mijn omgeving dat wij door een haast oneindige reeks van fijne en verschrikkelijke ervaringen heen moeten om verlicht te worden?
Hoezo moet ik mensen vermoorden en verkrachten om verlicht te worden?
Hoezo God er bijgesleept?
Hoezo ga ik een heleboel loslaten en de loodzware ziel is er daar één van?

Kortom. Jouw denkbeelden zijn in de verste verte niet de mijne.

Kees
Beste Kees,

Indien mijn column zo weinig raakvlakken heeft met jouw wereld en visie,

waarom reageer je dan zo uitgebreid?

Groetjes,

Bert-Jan
Hallo Ronald,

Het zou een beetje vreemd zijn als je het altijd met mij eens bent.

We zijn allemaal wel een beetje gek op onze ziel. Kom niet aan mijn ziel. Mijn ziel is wie ik werkelijk ben!

Nee, dat is het niet.

Lang geleden maakten bepaalde types het menselijk lichaam om als slaaf te dienen. Het lichaam werd ontworpen. Om het lichaam te laten functioneren, had het de energie nodig van een levenselement. Datgene wat jij en ik werkelijk zijn.

Dus werden er in het hele universum levenselementen gevangen en vastgeketend aan het menselijke lichaam. Het lichaam had een heel set van programma's voor denken, voelen, etc. Elk levenselement werd gekoppeld aan het lichaam zodanig dat deze zich ging manifesteren door de programma's.

De lichamen hadden een beperkt leven. Het levenselement was oneindig. Om de levenselementen niet kwijt te raken na de dood van het lichaam, werd om de Aarde een vangnet gespannen. Dit is de astrale wereld. Hier werden de levenselementen vastgehouden om weer opnieuw gebruikt te worden in een nieuw lichaam.

Om het levenselement bezig te houden en te voorkomen dat het zich zou losmaken van het lichaam, werden allerlei systemen gecreëerd. De ziel is daar één van.

Bert-Jan
Dat waren de zogenaamde Anunnaki. Anu, Enki, Enlil en Marduk. Reptielen.

Ik kan je volgende lezing van Bram Vermeulen aanraden over de Sumerische kleitabletten.

http://www.youtube.com/watch?v=A0x0LSp1kdI
Ronald van de Sande zei:
Dat is mij allemaal al bekend.

Die indruk heb ik niet. Je kunt gezellig meepraten, een beetje om je heen schoppen.

Maar zeggen dat het allemaal al bekend is, komt niet echt realistisch over.
Goeie vraag. Reptielen waren niet de meest vredelievende bewoners in het universum, hoewel het nu beter lijkt te gaan.

We hebben echter wel mooi ons lichaam aan hen te danken, dat is meerwaarde.
Hi Roland,
Ha, ha.........Om je uit de droom te helpen. De discussie loopt al vanaf de eerste of tweede reactie op de Linkedin groep. Je dicht jezelf teveel eer toe als je denkt dat mensen hier weglopen omdat ze niet meer verder zouden durven reageren op jouw bijdragen. Dus van verder kwekken elders is helemaal geen sprake.................... Groet, Kees

Ronald van de Sande zei:
Hoi Josefien,

Deze discussie begon op dit netwerk en dan vind ik ook dat hij hier moet blijven. Het is in mijn ogen ook zeer spiritueel om dan weer ergens anders verder te kwekken.

Het zal wel met mij te maken hebben. Ik hoor dat vaker. Ik probeer gewoon antwoord te geven en men durft niet meer verder... En gaat naar een ander netwerk.

Suck Linked In.

Groeten,

Ronald
Hi Ronald,

Je neemt geen blad voor de mond. Ik weet dat nog uit eerdere discussies.
Ik denk dat degene die de discussie vanaf het begin ook (!) op de groep SON op Linkedin heeft gezet daar absoluut een positieve intentie mee heeft gehad. Om dat onbeschoft te noemen vind ik bijzonder onaardig en onhoffelijk.

En die profilering geldt mijns inziens net zo sterk hier op SON als op Linkedin.

Mooie dag.

Kees

Ronald van de Sande zei:
Hoi Kees,

Ik ben naast denker, voeler en doener ook nog eens een echte dromer.

Het gaat mij echt niet om eer. Ik schrijf gewoon uit ervaring en mijn vertwijfeling blijft gewoon soms zeer groot.

Ik plaats deze mening, omdat ik ook wel eens deelneem aan discussies in een plaatselijke krant. Daar krijg ik van de hoofdredacteur en uitgever toch echt te horen dat mensen niet meer durven te reageren. Dat zal dan de 'knechterige' mentaliteit van mijn mede-eilandbewoners, denk ik dan :-(. Vervolgens vragen ze me niet meer deel te nemen.

Alleen hierdoor deze reactie.

Het gaat hier om een spirituele discussie die hier gestart is.

Ik zie niet in waarom dit op Linked In verder zou moeten gaan, behalve dan het profileren van een betere levensloop. Want dat is Linked In natuurlijk vooral. Het toch weer gaan voor onze eigen ik. Of moet ik schrijven Ik. Of IK.

Het is dus niet logisch, want zowel de plaats als de forummogelijkheden zijn geschikt om verder te discussieren. Daarnaast vind ik het ook gewoon onbeschoft zonder melding ergens anders verder te gaan. Zo lekker in het anonieme, in 'het duister', zonder die ander er van op de hoogte te stellen. Lang leve de zegeningen van het digitale tijdperk! Ga zo door.

In het duister leer je de ware aard van de mensen kennen...

Overigens Linked In, ik zit er ook op. Maar alleen voor mijn kar-ie-è-re.

Groeten,

Ronald
Leuke insteek Bert-Jan!

Je stelt dat er zoiets is als karma, wat blijkbaar een of andere 'doel' aanbrengt in de incarnaties (als je maar goed je best doet, ben je 'er' vanaf ofzo). Ben het met je eens dat dat heel erg ruikt naar de enge belonen/bestraffen-manier van de kerk. Voor mij is het heel erg 'des mensens' om verhalen te maken van het leven en zijn, om het toch vooral maar zin en nut te geven allemaal. Blijkbaar hebben we dat soort 'houvast' nodig. Oftewel: ik geloof niet zo in karma... ;)

Verder heb ik nooit begrepen wat nou eigenlijk verlichting is. Ben benieuwd wat jij daaronder verstaat...

En wat vind je van deze? De ziel is 'slechts' een vorm van bewustzijn. Als de ziel 'genoeg' ervaren heeft (de database goed vol zit), is het 'leven' van de ziel 'klaar' en gaat hij (weer) op in een hogere vorm van bewustzijn. Net als wij mensen een (lagere) vorm van bewustzijn zijn. En als ons leven 'klaar' is gaan we (weer) op in de ziel. Daarin zit het hologram- of fractal-principe dat één van de wetmatigheden van het universum is...
Hallo Mandy,

Dankjewel voor jouw reactie. Over het algemeen is dit stukje niet zo positief ontvangen dus ik ben aangenaam verrast door die van jou.

Verlichting gaat volgens mij over het herinneren wie wij werkelijk zijn en daar naar leven. We leven nu in een gevangenis van misconcepties over wie we zijn en waarom we leven.

Ik zou zeggen dat de ziel een vorm van lager bewustzijn zijn is. Johan Oldenkamp spreekt heel mooi over "zielig". Ik heb de indruk dat de ziel een constructie is om ons bezig te houden. Ik verwacht dat er een tijd komt waarin wij ons realiseren dat wij niets hoeven te bereiken, dat we het al zijn.

Groetjes,

Bert-Jan
Dankje :)

Mooie definitie van verlichting. Streven naar verlichting is dus een symptoom van degenen die niet weten wat verlichting is...

'Hoger' en 'lager' bij bewustzijn is voor mij iets relatiefs, tis maar net hoe je er tegenaan kijkt. Vanuit universeel perspectief bestaat alles in en naast elkaar. Wel ervaar ik in bewustzijn verschillende 'niveaus' van abstractie en wetendheid. Ik heb abstracter voor mezelf als 'hoger' gedefinieerd. Maar dat is dus mijn persoonlijke interpretatie.

Ik verwacht dat er een tijd komt waarin wij ons realiseren dat wij niets hoeven te bereiken, dat we het al zijn.

Ik hoop dat er een tijd komt dat wij ons realiseren dat wij er van kunnen maken wat we willen, omdat we zijn.

Antwoorden op discussie

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...
te koop bij:
managementboek.nl

"Wil je weten wie je bent en wat je hier te doen hebt?"
"authentiek, overzichtelijk, helder en enorm inspirerend"