De afgelopen tijd heb ik de kwantum (quantum?) spiritualiteit van Amit Goswami eens onder de loep genomen. Zijn boek
Creative Evolution geeft een boeiende invulling aan zowel het begrip evolutie als het idee dat er een schepper is (wel een behoorlijk onpersoonlijke, spiritueel verantwoorde schepper). Met andere woorden: hij zegt dat bewustzijn primair is en de fysieke omgeving secundair.
Als quantum fysicus is hij als geen ander gekwalificeerd om de kwantum fysica te interpreteren natuurlijk, maar ik vind wel dat hij - en de meeste mensen die hier mee bezig zijn - net een stap te ver gaan. Op basis van
de kwantum fysica van de scheikunde kom ik tot de conclusie dat er geen enkele reden is om te denken dat we totale vrijheid hebben onze eigen werkelijkheid te scheppen. We hebben te werken met de (wel ALLE) mogelijkheden in ons bestaan.
Toch vind ik het idee aannemelijk dat de waarnemer primair is, omdat hij/zij KIEST welk type waarneming gedaan wordt - en dat daaruit
het universum ontvouwen is. Curieus hierbij is dat de
waarnemer ook het waargenomene is - zo vermijdt Goswami de dualiteit die impliciet in de standaard interpretatie van de quantum fysica zit.
Wat vinden jullie: hoeveel vrijheid hebben we eigenlijk?
Tags: fysica, keuze, kwantum, mechanica, quantum, vrijheid, werkelijkheid, wetenschap
Delen
-
▶ Hierop reageren