Spiritueel Ondernemers Netwerk

Maak jij je Dromen waar door Doelen te stellen? Of laat jij leiden door je Ziel?

Stel je jezelf Doelen (focus) of laat je het pad van je leven over aan je Ziel (luisteren)?
Wayne Dyer heeft het volgens mij bijvoorbeeld over dat laatste in zijn film The Shift.
Van ego 'shiften' naar je Bron of Ziel als wegwijzer! Laat je Bron je leven vormgeven.
En dat vind ik best een lastig stuk. Want wanneer hoor ik mijn Ziel nou werkelijk?
Mijn Dromen waar maken, heeft volgens mij veel te maken met mijn Doelen realiseren!
Dus vanuit Focus in het Hier & Nu zijn! En op elk moment luisteren naar mijn Ziel / Ingevingen...
Hoe denk jij hierover?
In mijn GRATIS Seminar 'Maak je Dromen waar!' ga ik vooral in op het Doelen stellen en hoe die ook te bereiken. Dat is een andere instelling dan ik hier boven beschrijf!
Als je daar meer over wilt weten, lees dan de Brochure (zie onder)

Weergaven: 323

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Jos,
Ja, heel herkenbaar ... Burn-out en je 'levensmissie' vinden om die als richtlijn in dit leven te benutten!
Ik ben zelf na mijn studie in een soort van Burn-out (27 tot 30 jaar) geweest. Ik mocht mijn jeugd en mijn opgebouwde patronen verwerken en totaal aanpassen ... Vanuit mijn Hoofd weer naar mijn Hart!

Nu heb ik sinds een tijdje ook mijn levensmissie gevonden, die mij veel richting geeft:
vanuit werkelijk contact met mezelf en anderen, genieten, persoonlijk groeien en bijdragen aan de ontwikkeling van anderen!

Wat is concreet jouw levensmissie? Wil je die op internet met ons delen? En Hoe ben je daartoe gekomen?
Hoe vind jij voor jezelf je levensmissie? Uit welke stappen mag dat bestaan?

Daar wil ik graag nog antwoorden van jou of anderen over horen!!

Vriendelijke groeten,
Paul Fedder

Jos Leendertse zei:
Hallo allemaal,

Voor mij zelf vind ik het belangrijk de richting, het doel van mijn ziel te volgen maar ook gewone aardse doelen te stellen. Via het Talentenspel (neem gerust meer contact op voor meer info) heb ik contact gekregen met mijn ziel en mijn levensmissie inzichtelijk gekregen. Een levensdoel dus. Op het niveau van m''n ziel is dat nog een redelijk vaag doel wat ik op verschillende manieren kan vormgeven. En vooral voor dat vormgeven heb ik toch echt wel doelen of nog concreter plannen nodig.

Sinds ik mijn levensmissie in beeld heb ervaar ik wel een groot verschil. Als er vroeger bijvoorbeeld iets dwars zat bij de realisatie van mijn aardse doelen had ik daar veel last van. Tegenwoordig minder, natuurlijk is tegenslag jammer maar ik merk dat ik verstoringen nu veel meer als iets tijdelijks zie of een signaal dat ik een andere weg kan volgen. Door mijn levensmissie kan ik me veel meer op de langere termijn, het uiteindelijk doel van mijn ziel richten.

Als mijn levensmissie (doel) en aardse doelen aansluiten is dat een geweldig gevoel dan gaat gewoon alles vanzelf goed. Maar zo niet, tja dan voelt dat minder, dan ga ik bij mezelf na waarom niet. Is het mijn ziel die een signaal afgeeft dat ik de verkeerde weg volg of is het mijn ego dat merkt dat korte termijn aardse doelen niet worden gehaald.
Gelukkig komt het omgekeerde ook voor dan treden er situaties op, zie of hoor ik iets in mijn omgeving dat een signaal is om een bepaalde richting uit te gaan.

Zoals Jacqueline ook schrijft: 'Bedachte' doelen kunnen daar dwars tegeningaan en dan loop je op een gegeven moment als het ware tegen een muur, burn-out, depressie, ziekte of ander obstakel aan." Die burnout heb ik ervaren, mede door het najagen van vooral aardse doelen maar vooral ook het ontbreken van een levensmissie. Voor mij is het vinden en beleven van die levensmissie dan ook het belangrijkste. Een richting om heen te gaan, dan maakt het omgaan met aardse doelen (misschien is resultaten een beter woord) een stuk makkelijker.

Groetjes Jos
Paul Fedder zei:
Beste Jos,
Ja, heel herkenbaar ... Burn-out en je 'levensmissie' vinden om die als richtlijn in dit leven te benutten! Ik ben zelf na mijn studie in een soort van Burn-out (27 tot 30 jaar) geweest. Ik mocht mijn jeugd en mijn opgebouwde patronen verwerken en totaal aanpassen ... Vanuit mijn Hoofd weer naar mijn Hart!
Nu heb ik sinds een tijdje ook mijn levensmissie gevonden, die mij veel richting geeft:
vanuit werkelijk contact met mezelf en anderen, genieten, persoonlijk groeien en bijdragen aan de ontwikkeling van anderen!

Wat is concreet jouw levensmissie? Wil je die op internet met ons delen? En Hoe ben je daartoe gekomen?
Hoe vind jij voor jezelf je levensmissie? Uit welke stappen mag dat bestaan?

Daar wil ik graag nog antwoorden van jou of anderen over horen!!

Vriendelijke groeten,
Paul Fedder

Jos Leendertse zei:
Hallo allemaal,

Voor mij zelf vind ik het belangrijk de richting, het doel van mijn ziel te volgen maar ook gewone aardse doelen te stellen. Via het Talentenspel (neem gerust meer contact op voor meer info) heb ik contact gekregen met mijn ziel en mijn levensmissie inzichtelijk gekregen. Een levensdoel dus. Op het niveau van m''n ziel is dat nog een redelijk vaag doel wat ik op verschillende manieren kan vormgeven. En vooral voor dat vormgeven heb ik toch echt wel doelen of nog concreter plannen nodig.

Sinds ik mijn levensmissie in beeld heb ervaar ik wel een groot verschil. Als er vroeger bijvoorbeeld iets dwars zat bij de realisatie van mijn aardse doelen had ik daar veel last van. Tegenwoordig minder, natuurlijk is tegenslag jammer maar ik merk dat ik verstoringen nu veel meer als iets tijdelijks zie of een signaal dat ik een andere weg kan volgen. Door mijn levensmissie kan ik me veel meer op de langere termijn, het uiteindelijk doel van mijn ziel richten.

Als mijn levensmissie (doel) en aardse doelen aansluiten is dat een geweldig gevoel dan gaat gewoon alles vanzelf goed. Maar zo niet, tja dan voelt dat minder, dan ga ik bij mezelf na waarom niet. Is het mijn ziel die een signaal afgeeft dat ik de verkeerde weg volg of is het mijn ego dat merkt dat korte termijn aardse doelen niet worden gehaald.
Gelukkig komt het omgekeerde ook voor dan treden er situaties op, zie of hoor ik iets in mijn omgeving dat een signaal is om een bepaalde richting uit te gaan.

Zoals Jacqueline ook schrijft: 'Bedachte' doelen kunnen daar dwars tegeningaan en dan loop je op een gegeven moment als het ware tegen een muur, burn-out, depressie, ziekte of ander obstakel aan." Die burnout heb ik ervaren, mede door het najagen van vooral aardse doelen maar vooral ook het ontbreken van een levensmissie. Voor mij is het vinden en beleven van die levensmissie dan ook het belangrijkste. Een richting om heen te gaan, dan maakt het omgaan met aardse doelen (misschien is resultaten een beter woord) een stuk makkelijker.

Groetjes Jos
Hallo allen

Hoe ik mijn levenspad heb gevonden?
Door diepe onvrede over wat ik deed, en een diep verlangen naar meer, naar anders. Destijds had je nog cursussen voor herintreedsters , (volop in de feministische golf van bewustwording) en binnen een dag was de laatste plek voor mij bestemd. Ik was toen 33 jaar.
Het is een zelfonderzoek geweest met een bewust besluit om aan ' geestelijke begeleiding' te gaan doen.
Die keuze is de basis geworden voor professionele en persoonlijke ontwikkeling die hand in hand zijn gegaan en soms nog gaan. De allereerste opleiding tot psychosociaal werk bracht me terug bij mijn eigen hulpvragen. Dus buiten en binnen werkten prima samen.

Terugblikkend op mijn leven was mijn levensles volwassen te worden en te leren om verantwoordelijkheid te nemen voor mijzelf , en die van de ander bij de ander te laten. Dat is een proces, het gaat me steeds makkelijker af zonder onverschillig te worden.

Leuke discussie trouwens.

Hartelijke groeten Noor Verheul
Hallo Noor,

Dat klinkt als mijn weg ook. Fijn om dat ook eens van iemand anders te horen. Mijn startpunt was ook 33 en de versnelling begon in 1990. En inderdaad, een leuke discussie. Komt mede ook door het feit dat we met de gehele mensheid nu op het punt staan om iets nieuws in te gaan maar iedereen zich zit af te vragen wat dan...hier komt de ziel aan het roer en niet het verstand.

Noor Verheul zei:
Hallo allen

Door diepe onvrede over wat ik deed, en een diep verlangen naar meer, naar anders. Destijds had je nog cursussen voor herintreedsters , (volop in de feministische golf van bewustwording) en binnen een dag was de laatste plek voor mij bestemd. Ik was toen 33 jaar.
Het is een zelfonderzoek geweest met een bewust besluit om aan ' geestelijke begeleiding' te gaan doen.
Die keuze is de basis geworden voor professionele en persoonlijke ontwikkeling die hand in hand zijn gegaan en soms nog gaan. De allereerste opleiding tot psychosociaal werk bracht me terug bij mijn eigen hulpvragen. Dus buiten en binnen werkten prima samen.

Terugblikkend op mijn leven was mijn levensles volwassen te worden en te leren om verantwoordelijkheid te nemen voor mijzelf , en die van de ander bij de ander te laten. Dat is een proces, het gaat me steeds makkelijker af zonder onverschillig te worden.

Beste Jos,

Hardstikke mooi en moedig om zulke stappen te nemen, als het echt je pad is. En gelukkig dat je een aantal zaken hebt, zoals het talentenspel, om direct mee aan de slag te zijn in je coachingspraktijk.
Heel veel plezier en succes... Ik ben benieuwd hoe het je afgaat!

Groeten,
Paul

Jos Leendertse zei:
Beste Paul en anderen,

Mijn levensmissie is het in mijzelf integreren van het aardse en spiritiuele en dat verder naar buiten brengen. Dus zowel een persoonlijke zoektocht als een missie voor het groter geheel.
Ik heb mijn levensmissie gevonden via het talentenspel. Op dit moment ben ik bezig met de laatste stappen van mijn opleiding tot talentencoach voor het talentenspel. Ik ga hier dus ook anderen mee helpen. Heerlijk !!
Een korte beschrijving van de stappen in het talentenspel staat beschreven op mijn website: www.ruimtevoorverandering.nl/talentenspel.html en op de site www.talentenspel.nl kun je nog veel meer over het talentenspel lezen.

Hoe ik mijn levensmissie inzet is met name door een 'zachtere' en wat meer op de langere termijn gerichte kijk op de wereld. Overigens is dat erg relatief omdat dat zachter een persoonlijke vergelijking is met mijn 20 jaar IT ervaring waarvan 10 jaar projectmanagement. Maar goed een levensmissie gaat in mijn besef ook veel over iemands persoonlijke leerweg.
In praktijk zet ik bijvoorbeeld coachingsmethodieken uit de spirituele coachwereld (in mijn besef komt het talentenspel daar ook vandaan) in in de zakelijke wereld voor onder andere business coaching, teambuilding of organisatieontwikkeling. Het talentenspel wordt nog maar relatief weinig in de zakelijke wereld ingezet terwijl het daar volgens mij heel veel toegevoegde waarde kan hebben. Een mooie kans voor mij dus om mijn levensmissie vorm te geven.
Het mooie met het talentenspel is dat het eigenlijk aansluit op wat Stephen Covey met zijn 8ste eigenschap, je innerlijke stem, beschrijft. En eenmaal je innerlijke stem gevonden dan ook anderen daarbij helpen, althans zo is dat ook voor mij. Na 20 jaar IT heb ik de stap genomen om als coach/trainer en organisatieadviseur aan de slag te gaan en ondermeer via het talentenspel maar ook NLP mensen en organisaties te helpen bij het vinden van hun eigen levensmissie.

Best wel even schrikken hoor toen ik mijn levensmissie had gevonden. Gevoelsmatig klopt dat maar hoe dan verder. Een stap nemen om afscheid te nemen van mijn oude wereld (achteraf is dat niet het geval want ik combineer gewoon oud en nieuw), gaat dat allemaal wel lukken? Hoe moet dat met de hypotheek en de studiekosten van mijn kinderen? En als ik dan zo terugkijk dan is zo'n beslissing eigenlijk al jaren aan de slag, dan borrelde dat intern al lang en was ik ook al lang met stappen bezig om mezelf hiervoor (onbewust) klaar te stomen. Want die angsten; als NLP master (begin dit jaar afgerond) kon ik daar wel mee omgaan en achteraf hielpen de omstandigheden me ook wel een handje. Al met al een ervaring synchroniciteit al is het niet altijd even makkelijk om dat op zo'n moment te herkennen. En mijn levensmissie samen met het ervaren van synchroniciteit geven het vertrouwen voor de toekomst.

En dat is denk ik wat mijn levensmissie of spiritualiteit in het algemeen voor mij doet. Vertrouwen ipv beheersing.

Hartelijke groeten,
Jos
Beste Noor en Gertrud,

Mooi dat er een leuke discussie is ontstaan. Dank daarvoor tot zo ver.
En dat jullie veel van elkaar herkennen.

Nog een aantal vragen van mijn kant:
Hoe doen jullie dat, dat luisteren naar de ingevingen van je Ziel?
En wat heb je daar volgens jullie voor nodig?
Kennen jullie werkvormen bij het vinden van je Levensmissie?

Zo tot stimulering op mogelijjk vervolg...

Groeten,
Paul

Gertrud Althausen zei:
Hallo Noor,

Dat klinkt als mijn weg ook. Fijn om dat ook eens van iemand anders te horen. Mijn startpunt was ook 33 en de versnelling begon in 1990. En inderdaad, een leuke discussie. Komt mede ook door het feit dat we met de gehele mensheid nu op het punt staan om iets nieuws in te gaan maar iedereen zich zit af te vragen wat dan...hier komt de ziel aan het roer en niet het verstand.

Noor Verheul zei:
Hallo allen

Toon was getrouwd, had twee kinderen en werkte als accountmanager bij een groot bedrijf.
Toon wilde meer. Hij wilde afdelingshoofd worden.
In zijn strategie om hoofd te worden, ging hij in de avond studeren.
Hij werkte over, deed voorstellen voor meer efficiency en werd lid van dezelfde sportclub als zijn baas.

Toon deed hard zijn best maar zijn promotie bleef uit.
Zijn plannen om nog harder te werken, vielen in duigen toen zijn vrouw een ongeluk kreeg.
Hij moest meer thuis zijn en gaf zijn studie en sport op.
Hij ging parttime werken en vertrok precies om vijf uur naar huis.
Toon liet zijn plannen los.

Na een jaar kwam er meer rust thuis.
Toon besprak dit met zijn baas, en die vroeg hem of hij interesse had om afdelingshoofd te worden.
"Jij kent het vak en je hebt een groot gevoel voor verantwoordelijkheid", zei de baas.

Op een feestje niet lang daarna, vroeg iemand aan Toon hoe hij afdelingshoofd was geworden.
Toon begon te praten over avond-studies, overwerk en slimme sportkeuzes.
Zijn vrouw keek hem aan.
Toon werd stil, dacht diep na en antwoordde toen: "ik heb niets gedaan, wat ik dacht dat ik moest doen!"
"Ik wilde het graag, maar het is op een andere manier gekomen dan ik dacht."
Werkvormen om je levensmissie te vinden klinkt alweer als een hoofd-zaak wat het niet is. Als het impuls tot verandering komt, in mijn geval door de geboorte van 2 heel bijzondere kinderen, en het besluit is genomen dat er iets moet gebeuren en wel gauw, openend zich het geboortekanaal vanzelf. Het is als een geboorte en daar vraag je ook niet welke bevallingsvorm hebt u nou gekozen, dat begint met weeen en de opening vergroten, de uitdrijvng en het afnavelen en dan is het nieuwe wezen eer. M.b.t. het innerlijke transformeren werkt het net zo, er komt een nieuw stuk in-zicht bij, je transformeerd naar een hogere trilling. Alleen de vroedvrouwen en doktors veranderen. In mijn geval waren dat: RIAGG, gezinstherapie, familieopstelling, shamanisme en mijn eigen gids,tarot,transformatiespel, numerologie, welke ik beoefen, en mijn ongeloofelijke speurneus. De boeken van Christiane Beerlandt, Jan Spiller,Herman Hesse en meer. Op dit moment Daniel Tammet, Born on a blue day.

Paul Fedder zei:
Beste Noor en Gertrud,

Mooi dat er een leuke discussie is ontstaan. Dank daarvoor tot zo ver.
En dat jullie veel van elkaar herkennen.

Nog een aantal vragen van mijn kant:
Hoe doen jullie dat, dat luisteren naar de ingevingen van je Ziel?
En wat heb je daar volgens jullie voor nodig?
Kennen jullie werkvormen bij het vinden van je Levensmissie?

Zo tot stimulering op mogelijjk vervolg...

Groeten,
Paul

Gertrud Althausen zei:
Hallo Noor,

Noor Verheul zei:
Hallo allen

Bedankt voor je prachtig metafoor.

De vaardigheden ontwikkelen vanuit het persoonlijk werk, het moment is niet af te dwingen.
In mijn optiek krijgt iedereen wel een kans dat aansluit op het verlangen.

Groeten van Noor

Bert-Jan Wiegeraad zei:
Toon was getrouwd, had twee kinderen en werkte als accountmanager bij een groot bedrijf.
Hij werkte over, deed voorstellen voor meer efficiency en werd lid van dezelfde sportclub als zijn baas.

Zijn plannen om nog harder te werken, vielen in duigen toen zijn vrouw een ongeluk kreeg.

Toon besprak dit met zijn baas, en die vroeg hem of hij interesse had om afdelingshoofd te worden.
"Jij kent het vak en je hebt een groot gevoel voor verantwoordelijkheid", zei de baas.

Op een feestje niet lang daarna, vroeg iemand aan Toon hoe hij afdelingshoofd was geworden.
Zijn vrouw keek hem aan.
Toon werd stil, dacht diep na en antwoordde toen: "ik heb niets gedaan, wat ik dacht dat ik moest doen!"
Deze vind ik ook mooi:

Alles wat ik nodig had

Ik vroeg om kracht
en ik kreeg moeilijkheden om me sterk te maken

Ik vroeg om wijsheid
en ik kreeg problemen om op te lossen

Ik vroeg om moed
en ik kreeg gevaar om te overwinnen

Ik vroeg om steun
en ik kreeg kansen

Ik kreeg niets van wat ik vroeg
maar alles wat ik nodig had
een waar woord - ik heb ook niet gekregen wat ik wilde maar al dat wat werkelijk nodig was om mijn ziel vooruit te brengen richting genezing en opdracht.....

Bert-Jan Wiegeraad zei:
Deze vind ik ook mooi:

Alles wat ik nodig had

Ik vroeg om kracht
en ik kreeg moeilijkheden om me sterk te maken

Ik vroeg om wijsheid
en ik kreeg problemen om op te lossen

Ik vroeg om moed
en ik kreeg gevaar om te overwinnen

Ik vroeg om steun
en ik kreeg kansen

Ik kreeg niets van wat ik vroeg
maar alles wat ik nodig had
Beste Bert-Jan, Noor en Gertrud,

Dank voor je mooie verhaal, Bert-Jan. Super. En wat dat aangeeft allemaal in die paar woorden ...

Ja, Gertrud, werkvormen bij je Levensmissie klinkt als hoofd-zaak. Daar heb je gelijk in.
En komt dat 'hoofd' dan niet van pas om er een mooie zin van te maken?
Want de meeste 'woorden' had ik wel al aangevoeld, die waren er al.
Dus ook hier komen Hoofd & Hart toch samen...

Vriendelijke groeten,
Paul

Bert-Jan Wiegeraad zei:

Zijn vrouw keek hem aan.

Antwoorden op discussie

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...
te koop bij:
managementboek.nl

"Wil je weten wie je bent en wat je hier te doen hebt?"