Spiritueel Ondernemers Netwerk

Maak jij je Dromen waar door Doelen te stellen? Of laat jij leiden door je Ziel?

Stel je jezelf Doelen (focus) of laat je het pad van je leven over aan je Ziel (luisteren)?
Wayne Dyer heeft het volgens mij bijvoorbeeld over dat laatste in zijn film The Shift.
Van ego 'shiften' naar je Bron of Ziel als wegwijzer! Laat je Bron je leven vormgeven.
En dat vind ik best een lastig stuk. Want wanneer hoor ik mijn Ziel nou werkelijk?
Mijn Dromen waar maken, heeft volgens mij veel te maken met mijn Doelen realiseren!
Dus vanuit Focus in het Hier & Nu zijn! En op elk moment luisteren naar mijn Ziel / Ingevingen...
Hoe denk jij hierover?
In mijn GRATIS Seminar 'Maak je Dromen waar!' ga ik vooral in op het Doelen stellen en hoe die ook te bereiken. Dat is een andere instelling dan ik hier boven beschrijf!
Als je daar meer over wilt weten, lees dan de Brochure (zie onder)

Weergaven: 323

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Marjolein,
Dank voor je reactie! Mooi om te lezen dat jij meer luistert. Je hebt het over een innerlijk beeld dat je ziet en beleeft.
Is dat niet eerst luisteren en dan focussen op dat beeld, zodat je het ook naar je toetrekt?
In zo verre komt dat innerlijke beeld dan volgens mij uit je Ziel en kun je als mens daarna kiezen om daar wel of niet aandacht aan te geven / op te focussen...
Wie weet wat voor andere reacties hierop komen.
Vriendelijke groeten,
Paul

Marjolein Mieras zei:
' Luisteren' spreekt me het meest aan. Dat voelt als laten gebeuren. Daarbij komen ook dromen uit. De droom is me dan duidelijk, dat is een beeld dat ik innerlijk zie en beleef. De weg naar de droom en de preciese vorm van de verwerkelijking, merk ik later. Dan merk ik ook de rijkdom van de vorm die ik krijg, de vorm die ontstaat.
Ook bij praktische zaken 'luister' ik. Zo voegde ik van de week op het laatste moment nog een redactieadres toe bij de verzending van een persbericht: ik had al een lijst, ik zocht zomaar even verder op internet, zag nog een adres, voegde het toe en het leverde een artikel op. Dit is natuurlijk ook ' focus' te noemen, want mijn aandacht ging naar het persbericht.
Beleven is voor mij interessanter dan realiseren.
Dag Paul

Zojuist een paar dagen aangesloten bij dit netwerk en in de verkenning van de site kom ik je interessante vraagstelling tegen.
Doel of Ziel, in de alledaagsheid kan ik dat als een spanningsveld ervaren. Soms valt alles samen en dan komen droom - bron - gedrag samen en dat ervaar ik als een diep geluksgevoel. Een moment waar ik op kan teren of naar terug kan keren, want de ervaring is in mijn bewustzijn en lichaam genesteld en is blijvend aanwezig. Tevens komt er andere taal vrij. Om een voorbeeld te noemen: dan is mijn leven vervuld ipv ingevuld.
Soms lijken doel en ziel dwars tegen elkaar in te gaan. Dat voelt als splitsing en spanning, dat maakt jachtig. Hoofd gaat op de loop met de doelen die nagestreefd worden, het contact met ziel raakt vertroebeld. Het leerzame hiervan kan zijn dat vaardigheden geleerd worden.

Al met al is het een (samenwerking? )proces. Mijn ' houvast' is klank ( dat is tegelijkertijd een paradox, want ziel vraagt geen houvast). Luisteren naar de klank van mijn ziel dat mij vertelt uit welke gerichtheid ik mijn leven vorm geef.

Met een vriendelijke groet van Noor Verheul
Hallo Noor,
Wauw... Dank voor je bijdage.
Luisteren naar de klank van mijn Ziel en dan weer in stress zitten als hoofd/doel en Ziel/zijn langs elkaar heenlopen!
En ja, samenwerken... , daar ben ik het ook heel erg mee eens. Het ene kan niet zonder het andere! Balans ervaren!
Vriendelijke groeten,
Paul Fedder

Noor Verheul zei:
Dag Paul

Zojuist een paar dagen aangesloten bij dit netwerk en in de verkenning van de site kom ik je interessante vraagstelling tegen.
Doel of Ziel, in de alledaagsheid kan ik dat als een spanningsveld ervaren. Soms valt alles samen en dan komen droom - bron - gedrag samen en dat ervaar ik als een diep geluksgevoel. Een moment waar ik op kan teren of naar terug kan keren, want de ervaring is in mijn bewustzijn en lichaam genesteld en is blijvend aanwezig. Tevens komt er andere taal vrij. Om een voorbeeld te noemen: dan is mijn leven vervuld ipv ingevuld.
Soms lijken doel en ziel dwars tegen elkaar in te gaan. Dat voelt als splitsing en spanning, dat maakt jachtig. Hoofd gaat op de loop met de doelen die nagestreefd worden, het contact met ziel raakt vertroebeld. Het leerzame hiervan kan zijn dat vaardigheden geleerd worden.

Al met al is het een (samenwerking? )proces. Mijn ' houvast' is klank ( dat is tegelijkertijd een paradox, want ziel vraagt geen houvast). Luisteren naar de klank van mijn ziel dat mij vertelt uit welke gerichtheid ik mijn leven vorm geef.

Met een vriendelijke groet van Noor Verheul
Hallo Paul,

Persoonlijk zie ik geen noodzakelijke tegenstelling tussen doel en ziel. De ziel kan ook doelen hebben en deze laten doorsijpelen in ons bewustzijn.

Het is wellicht de kunst om bij elk doel in het bewustzijn, te voelen of deze in overeenstemming is met de doelen van de ziel of niet.

De mens heeft als soeverein wezen de macht en potentie geërfd om te creëren. De spirituele uitdaging ligt hierin doelen te stellen en te leren realiseren in overeenstemming met de Kosmische wetten. Indien een mens zich geen doelen zou stellen, is dat een enorme verwaarlozing van zijn/haar potentie.

Groetjes,

Bert-Jan
hallo Bert-Jan

Ik lees toch een onderscheid.
Ziel = potentie, en daar ligt wel bewustzijn maar niet zozeer een concreet doel met actiegericht gedrag.
Vanuit dat potentieel creëren wij doelen en dat doen we door het menselijk scheppend vermogen. Wellicht is daar een scheidslijn cq raakvlak tussen ego/persoonlijkheid en ziel/potentie. Toch een samenwerking....?

Ik lees ziel toch als een groter veld.

Harteijke groet van Noor Verheul

Bert-Jan Wiegeraad zei:
Hallo Paul,

Persoonlijk zie ik geen noodzakelijke tegenstelling tussen doel en ziel. De ziel kan ook doelen hebben en deze laten doorsijpelen in ons bewustzijn.

Het is wellicht de kunst om bij elk doel in het bewustzijn, te voelen of deze in overeenstemming is met de doelen van de ziel of niet.

De mens heeft als soeverein wezen de macht en potentie geërfd om te creëren. De spirituele uitdaging ligt hierin doelen te stellen en te leren realiseren in overeenstemming met de Kosmische wetten. Indien een mens zich geen doelen zou stellen, is dat een enorme verwaarlozing van zijn/haar potentie.

Groetjes,

Bert-Jan
In de praktijk doe ik allebei. Als je alleen maar doelen stelt, zonder naar jezelf te luisteren, loop je de kans jezelf voorbij te lopen. Ik sluit aan bij Noor: zonder (praktische) doelen is het lastig om bij de concrete stappen te blijven die gezet moeten worden, ook al zijn ze niet altijd leuk. Je kunt dat ook 'prioriteiten stellen' noemen.
Beste Bert-Jan en Noor,,
Ja, daar zit ook weer veel waarheid in en zeer mooi gezegd:
'Door geen doelen te stellen, verwaarloos jij je potentieel!'

Zoals ik het nu zie is:
1. Ons 'Zielepad' dat we mee hebben vanuit de wereld van de Energie/bewustzijn...
2. Het vormgeven van dat pad hier op aarde met Doelen in de wereld van de Vorm.
3. Het optimaal verbinden van deze twee werelden door goed te Luisteren naar Zielsingevingen...
En je te richten op zaken als:
- Wordt ik er echt helemaal blij van als ik dit doel stel?
- Verwarmt het mijn hart van binnen?
- Geeft dat mij nu een heerlijk gevoel?

Wat denken jullie daarvan?
En anderen, zijn er nog meer mensen die iets willen toevoegen?
Vriendelijke groeten en tot de volgende keer...
Paul Fedder

Noor Verheul zei:
hallo Bert-Jan

Ik lees toch een onderscheid.
Ziel = potentie, en daar ligt wel bewustzijn maar niet zozeer een concreet doel met actiegericht gedrag.
Vanuit dat potentieel creëren wij doelen en dat doen we door het menselijk scheppend vermogen. Wellicht is daar een scheidslijn cq raakvlak tussen ego/persoonlijkheid en ziel/potentie. Toch een samenwerking....?

Ik lees ziel toch als een groter veld.

Harteijke groet van Noor Verheul

Bert-Jan Wiegeraad zei:
Hallo Paul,

Groetjes,

Bert-Jan
Hi Paul,

leven vanuit wat op je pad komt kan een heel bijzondere weg zijn. Je loopt namelijk uiteindelijk toch over de weg die je ziel van plan was te gaan. Als je maar openstaat voor dat wat je aangereikt krijgt en er op in durft te gaan.

'Bedachte' doelen kunnen daar dwars tegeningaan en dan loop je op een gegeven moment als het ware tegen een muur, burn-out, depressie, ziekte of ander obstakel aan. Je komt altijd uit op het punt van ontwaken en herkennen wat werkelijk van belang is, bij de een komt dat al op jonge leeftijd bij een ander pas vlak voor het verlaten van de vorm.
Het niet langer leven vanuit doelen en verwachtingen is een mooie uitdagende weg.
Niks ten nadele van degene die 'bedachte' doelen nodig denkt te hebben, die heeft ze inderdaad nog nodig omdat een andere weg nog geen alternatief lijkt te zijn.

Jacqueline Verduijn
Ik heb een samenvatting gemaakt vanuit alle antwoorden die er al zijn door de zinnen eruit te pikken die in mijn hart aankwamen en dan als volgt:

Marjolein Mieras

Luisteren' spreekt me het meest aan. Dat voelt als laten gebeuren. Daarbij komen ook dromen uit. De droom is me dan duidelijk, dat is een beeld dat ik innerlijk zie en beleef. De weg naar de droom en de preciese vorm van de verwerkelijking, merk ik later.

Noor Verheul

…Soms valt alles samen en dan komen droom - bron - gedrag samen en dat ervaar ik als een diep geluksgevoel….Tevens komt er andere taal vrij….Soms lijken doel en ziel dwars tegen elkaar in te gaan. Dat voelt als splitsing en spanning, dat maakt jachtig. Hoofd gaat op de loop met de doelen die nagestreefd worden, het contact met ziel raakt vertroebeld.

Bert-Jan Wiegeraad

De ziel kan ook doelen hebben en deze laten doorsijpelen in ons bewustzijn….De spirituele uitdaging ligt hierin doelen te stellen en te leren realiseren in overeenstemming met de Kosmische wetten.

Katinka Hesselink

Ik doe allebei......

Jacqueline Verduijn

…..leven vanuit wat op je pad komt kan een heel bijzondere weg zijn. Je loopt namelijk uiteindelijk toch over de weg die je ziel van plan was te gaan……

Paul Fedder

Zoals ik het nu zie is:
1. Ons 'Zielepad' dat we mee hebben vanuit de wereld van de Energie/bewustzijn...
3. Het optimaal verbinden van deze twee werelden door goed te Luisteren naar Zielsingevingen...

De samenvatting van Paul is prima. Wat mezelf betreft: steeds beter luisterend, fijner afgestemd de wensen van mijn ziel horen en dan het hoofd laten bedenken hoe dit ten uitvoer te brengen.De ziel komt in dit leven met haar uitdagingen, blokkades en lessen maar ook met een doel, haar opdracht voor dit leven. Deze opdracht voer je uit of niet, dat is de vrije keuze.
Een ingeving van mijn ziel maakt me blij, voelt heel erg warm aan i.v.m. hoge energie en komt bijna instant tot uitvoer. Wat van je ziel is materialiseert zich vlug en zonder moeilijkheden. Dingen van het ego duren heel lang, ondervinden tegenwerking of komen nooit van de grond.
Wil hier alleen nog aan toe voegen dat luisteren naar de ziel heel duidelijk wordt als het energieveld werkelijk helemaal uitgezuiverd is, blokkades opgeheven zijn en energie van fammilie of anderen er niet meer aan vastzit.
Ik heb hier nog een interessante link, tenminste voor mij is deze website een bron van aha-momenten geweest en nu dan dit:

http://www.emergingearthangels.com/crossingover.pdf
Beste Gertrud,

Ja, levensopdracht(en)... Daar geloof ik ook zeker in en ik noem ze mijn 'levenslessen'.
Een aantal van die lessen voor mij waren:
- Liefde is ten eerste in jezelf / je eigen hart te vinden en niet buiten je (afhankelijk zijn van anderen daarvoor).
- Gevoelens zijn er om te voelen, te erkennen en dan weer los te laten, zodat 'ik' mijn leven blijf bepalen en niet mijn gevoelens.
Dat zijn van die diepgaande zaken geweest die ik in dit leven heel concreet heb mogen uitpluizen...

Wat voor lessen heb jij / hebben anderen mogen ervaren???

Vriendelijke groeten,
Paul Fedder

Gertrud Althausen zei:
Ik heb een samenvatting gemaakt vanuit alle antwoorden die er al zijn door de zinnen eruit te pikken die in mijn hart aankwamen en dan als volgt:

Marjolein Mieras

Luisteren' spreekt me het meest aan. Dat voelt als laten gebeuren. Daarbij komen ook dromen uit. De droom is me dan duidelijk, dat is een beeld dat ik innerlijk zie en beleef. De weg naar de droom en de preciese vorm van de verwerkelijking, merk ik later.

Noor Verheul

…Soms valt alles samen en dan komen droom - bron - gedrag samen en dat ervaar ik als een diep geluksgevoel….Tevens komt er andere taal vrij….Soms lijken doel en ziel dwars tegen elkaar in te gaan. Dat voelt als splitsing en spanning, dat maakt jachtig. Hoofd gaat op de loop met de doelen die nagestreefd worden, het contact met ziel raakt vertroebeld.

Bert-Jan Wiegeraad

De ziel kan ook doelen hebben en deze laten doorsijpelen in ons bewustzijn….De spirituele uitdaging ligt hierin doelen te stellen en te leren realiseren in overeenstemming met de Kosmische wetten.

Katinka Hesselink

Ik doe allebei......

Jacqueline Verduijn

…..leven vanuit wat op je pad komt kan een heel bijzondere weg zijn. Je loopt namelijk uiteindelijk toch over de weg die je ziel van plan was te gaan……

Paul Fedder

Zoals ik het nu zie is:

De samenvatting van Paul is prima. Wat mezelf betreft: steeds beter luisterend, fijner afgestemd de wensen van mijn ziel horen en dan het hoofd laten bedenken hoe dit ten uitvoer te brengen.De ziel komt in dit leven met haar uitdagingen, blokkades en lessen maar ook met een doel, haar opdracht voor dit leven. Deze opdracht voer je uit of niet, dat is de vrije keuze.
Een ingeving van mijn ziel maakt me blij, voelt heel erg warm aan i.v.m. hoge energie en komt bijna instant tot uitvoer. Wat van je ziel is materialiseert zich vlug en zonder moeilijkheden. Dingen van het ego duren heel lang, ondervinden tegenwerking of komen nooit van de grond.
Wil hier alleen nog aan toe voegen dat luisteren naar de ziel heel duidelijk wordt als het energieveld werkelijk helemaal uitgezuiverd is, blokkades opgeheven zijn en energie van fammilie of anderen er niet meer aan vastzit.
nee de levensopdracht is iets anders dan je levenslessen. Je levenslopdracht is de taak die jij op je genomen hebt voor je geboren werd en die kun je pas uitvoren nadat je levenslessen geleerd zijn omdat dan het negatieve egodeel uit de weg is
geruimd of getransformeerd. Mijn levensles wat volledig volwassen worden en mijn eigen verantwoordelijkheid op nemen. Mijn levensopdracht is de healer en dat ben ik.

Paul Fedder zei:
Beste Gertrud,

Ja, levensopdracht(en)... Daar geloof ik ook zeker in en ik noem ze mijn 'levenslessen'.
Een aantal van die lessen voor mij waren:
- Liefde is ten eerste in jezelf / je eigen hart te vinden en niet buiten je (afhankelijk zijn van anderen daarvoor).
- Gevoelens zijn er om te voelen, te erkennen en dan weer los te laten, zodat 'ik' mijn leven blijf bepalen en niet mijn gevoelens.
Dat zijn van die diepgaande zaken geweest die ik in dit leven heel concreet heb mogen uitpluizen...

Wat voor lessen heb jij / hebben anderen mogen ervaren???

Vriendelijke groeten,
Paul Fedder

Gertrud Althausen zei:

Marjolein Mieras

Noor Verheul

Bert-Jan Wiegeraad

Katinka Hesselink

Ik doe allebei......

Jacqueline Verduijn

Paul Fedder

Zoals ik het nu zie is:

Antwoorden op discussie

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...
te koop bij:
managementboek.nl

"Wil je weten wie je bent en wat je hier te doen hebt?"
"authentiek, overzichtelijk, helder en enorm inspirerend"