Misschien is dit een wat vreemde discussie op een netwerk voor ondernemers. Tegelijk bedenk ik me dat de term ondernemer een rekbaar begrip is, voor vele interpretaties vatbaar. Ondernemer is naast een begrip, ook een gevoel. Als je ondernemer bent, in wat dan ook, dan voel je dat. Definities van wat een ondernemer is, laat ik daarom gewoon achterwege.
Dit bericht of discussie gaat over het fenomeen menselijke engel. Er is veel over te vinden, vanuit diverse perspectieven. Er zijn vele vormen van de integratie van het engelachtige in de mens. Het is een proces dat een toewijding vergt, doorzettingsvermogen en vooral liefde voor al wat is. Op welke manier het proces ook wordt bekrachtigd, welke invulling er wordt gegeven aan het woord Engel of Engelenenergie, het komt neer op het eenvoudig zijn van een liefdevol persoon. In de ruimste zin. Contextonafhankelijk, vrij van concepten en modellen.
Mijns inziens is er ook in het bedrijfsleven wel ruimte voor ontwikkeling van mensen naar die vorm van zijn. De Engelmanager bijvoorbeeld (grapje). Ik realiseer me dat het binnen een organisatie best te doen is om richting de eigen mensen veel te doen met persoonlijke begeleiding en aandacht. Je eigen mensen zichzelf laten ontvouwen, helemaal tot de kern van eigen kracht laten gaan, dat is op zich niet nieuw en is al in ontwikkeling.
Lastiger is het om zo’n platform op business-to-business neer te zetten. Uit eigen ervaring weet ik dat vertrouwen, contractuele en juridische aspecten elkaars contragewicht vormen in zakelijke overeenkomsten. De bereidheid tot het wederzijds goed beschrijven van opdrachten en goede afspraken maken, zijn voorwaarden die in eerste instantie veel vertrouwen geven. Komt er onverhoopt toch een kink in de kabel, dan is het evenwicht verstoord en zal er soms stevig bemiddeld moeten worden om het beschadigde vertrouwen weer te herstellen. Herstel is ook vaak weer door afspraken goed vast te leggen. Afspraken vastleggen is een soort verzekering afsluiten. Soms is arbitrage nog een extra stok achter de deur.
Maar het zijn allemaal externe factoren. Afspraken maak je samen, maar het contract dat eruit voortkomt wordt gezien als een aparte entiteit. De entiteit is ontstaan op een specifiek moment in de tijd. Naar de toekomst toe wordt de geldigheid van het contract als het ware meegenomen door de tijd. De tijd veranderd echter alles in en om ons heen. Als de entiteit niet mee verandert, ontstaat een gebrek aan overeenstemming tussen de momentopname en het nu. Goedbeschouwd, als we de financiële belangen en redenen dat een contract wordt opgesteld even buitensluiten, is dat gebrek aan overeenstemming er eigenlijk alleen maar vanwege het bestaan van het contract. Zou er geen contract zijn, dan zouden partijen eerder geneigd zijn met elkaar tot een oplossing te komen op basis van de situatie van het moment. Omdat het contract als entiteit bestaat, wordt teruggegrepen naar het verleden en wordt het gebrek aan overeenstemming in het nu ervaren.
Ik ben benieuwd naar gedachtegoed en mensen die de wens hebben om daarmee geleidelijk een andere weg in te slaan. Er zijn wel eerder al discussies geweest over waardbepaling achteraf, maar het gaat denk ik niet alleen om geld. Kwaliteit van geleverd werk is ook een belangrijke factor. Het wordt als naïef gezien om een onvoorwaardelijk vertrouwen in je klanten en leveranciers te hebben. Het werkt eigenlijk heel simpel, want de natuurlijke drang naar zekerheid en veiligstelling van het eigen belang, zaken doen zonder risico’s, maken juist dat het zoveel kruim kost om een zelfstandig ondernemer te zijn. Regeldichtheid is een van de consequenties die we met z’n allen dragen. En in de aanloop naar een andere manier van zaken doen, zijn er waarachtig al juristen die spiritueel bewust met het vak omgaan. Als voorname begeleidende factor in zakelijke disputen noem ik dat een hoopvolle ontwikkeling.
Even terug naar het engelachtige in de mens. Het bedrijfsleven zou best een engelinjectie kunnen gebruiken in mijn optiek. Vertrouwen hebben in een situatie de als benauwend wordt ervaren door collega’s of vanuit de andere kant van de lijn, is geen sinecure. Ik merk wel dat de positieve vibraties blijven hangen als je wat standvastiger bent in constructief denken en handelen. En heel belangrijk, denk daarbij niet alleen aan je eigen belang om de zaak of het project financieel te redden, let vooral op voldoende draagkracht van het resultaat van je acties.
De menselijke engel informatie op Internet beschrijft hele mooie manieren om het pad van de menselijke engel te betreden. Er worden op sommige sites enkele voorbeelden of zelfs stappenplannen aangeboden. In de meeste gevallen gaat het om daadwerkelijk vol liefde iets voor je medemens te doen, in de vorm van dankbaarheid, een gebaar, aandacht en alles belangeloos. Je gedrag zodanig vormen dat je een engelachtig persoon kunt zijn, maakt dat je menselijker gaat voelen dan ooit. Dat weet ik inmiddels wel uit ervaring. En het mag best zo zijn dat ik nog lang niet het predikaat van menselijke engel mag dragen, voor zover er iemand is die dat beoordeelt. Maar alle begin is moeilijk en alles begint met proberen, spelen en doen alsof. En dat kan overal.
Er zijn al heel veel mensen die de weg van de menselijke engel volgen. Nog onzichtbaar doen ze hun werk als niemand kijkt. Collectief ervaren we dat met z’n allen. Wat zou het geweldig zijn als de machtige wereld van het bedrijfsleven dit voorbeeld zou gaan volgen en een shift teweeg zou brengen naar de nieuwe manier van zaken doen. Een gevoel van samen en van een zijn. Bedrijven die zich deel voelen van het grote geheel is een toekomstbeeld waar ik heel blij van wordt.
Wie deelt mijn sentiment, of wie heeft een andere visie hierop. Alle reacties zijn uiteraard welkom.
Sprankelende groet,
Nino.
Tags: bewustzijn, business, engel, juridisch, mens, nieuwe tijd, zaken
Delen
-
▶ Hierop reageren