Spiritueel Ondernemers Netwerk

The Venus Project World Lecture Tour by Jacque Fresco & Roxanne Meadows

Everything you always wanted to know about the
Resource Based Economy.

On Saturday 26th June Jacque Fresco & Roxanne Meadows will give a
lecture from 14.00 to 17.00 hrs. in Eindhoven

http://www.inspirationdays.nl/dl_flyers/10_venus_project.pdf

Weergaven: 106

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Leo,

Dan heb jij vast en zeker ook de documentaires van Zeitgeist gezien?
M.i. zit er veel waarde in de The Rescource Based Economy, zoals uiteeengezet door Jacque Fresco.

Groet,

Matthias
Hi Matthias,
Inderdaad een deel van het materiaal van Zeitgeist movement gezien. Voor mij persoonlijk spreekt het oorspronkelijke verhaal van Jacque me het meeste aan. Ik heb er nog geen diepgaande studie van gemaakt, maar ben benieuwd welk licht hij laat schijnen zaterdag.

Heb jij meer ervaring hiermee?

Hartelijke groet,
leo

Matthias Bosgraaf zei:
Hallo Leo,

M.i. zit er veel waarde in de The Rescource Based Economy, zoals uiteeengezet door Jacque Fresco.

Groet,

Matthias
Hoi Leo,

Ja dat heb ik, wel vanuit de Zeitgeist Movement. Jacque heeft in deel 2 zijn visie helder uiteengezet en ik vind dat we ook naar een andere vorm van economie of een systeem moeten. M.i. heeft het huidige monetaire systeem afgedaan, brengt het meer ellende dan plezier.

De visie van Jacque vond ik ook een wat "strak in het keuslijf" idee. Goed, je voorkomt er veel mee, en er zit zeer zeker waarde in zijn visie. Ik miste echter, net als in het monetaire systeem, de individuele vrijheid van de mens enigzins. Technologie staat bij hem meer voorop.
Misschien moeten we eerst al het leven maar eens respecteren als een connectie met elkaar, en vanuit daar een systeem laten ontstaan
Van de Zeitgeist docu's kreeg ik wel rillingen.

Groeten,

Matthias
Leo Sonneveld zei:
Hi Matthias,
Inderdaad een deel van het materiaal van Zeitgeist movement gezien. Voor mij persoonlijk spreekt het oorspronkelijke verhaal van Jacque me het meeste aan. Ik heb er nog geen diepgaande studie van gemaakt, maar ben benieuwd welk licht hij laat schijnen zaterdag.

Heb jij meer ervaring hiermee?

Hartelijke groet,
leo

Matthias Bosgraaf zei:
Hallo Leo,

Groet,

Matthias
Hi Matthias,
Ik heb de lezing nu meegemaakt en wat me opvalt zijn 3 dingen:
1) in de filmpjes die werden vertoond komt geen enkel mens voor
2) op de expositie ligt de nadruk op de technische ontwerpen; ik heb 1 poster over de resource based economy gezien, maar ik heb niet te gehele expositie bekeken
3) mijn conclusie is dat het prachtig zou zijn om de ideeen en ontwerpen in de favela's / shanty towns toe te passen omdat dit sowieso vooruitgang zou betekenen aldaar.

Mijn perceptie is dat de menskant van http://www.interconnectedness101010.org/ een goede aanvulling is. Om het venus project te omarmen is volgens mij een gevoel van onderlinge verbondenheid nodig. Dus volgens mij zijn we het eens.

Hartelijke groet
leo
Hallo Leo,

Eigenlijk wel jammer dat ik de lezing heb moeten missen, maar in Zeitgeist viel mij de afwezigheid van mensen ook al op.

Het mooie van het Venus project vind ik wel dat technologie veel kan oplossen, mits op de juiste wijze gebruikt. Schaarste zou kunnen verdwijnen. Maar ja, er zullen ook mensen moeten zijn om de technologie te onderhouden, te vervangen, te gebruiken etc. En wie wil dat dan doen?

Echter, we bedenken eerst een systeem en kijken pas dan naar de mens. M.i. gaat het ten eerste om al het leven en de connectie met elkaar en bedenk dan een systeem, dat het leven dient, en niet, zoals nu, andersom. Misschien is er dan geen systeem nodig, omdat wij de connectie onderkennen, wat individueel en als systeem kan functioneren.

Groet,

Matthias

Leo Sonneveld zei:
Hi Matthias,
Ik heb de lezing nu meegemaakt en wat me opvalt zijn 3 dingen:
1) in de filmpjes die werden vertoond komt geen enkel mens voor
2) op de expositie ligt de nadruk op de technische ontwerpen; ik heb 1 poster over de resource based economy gezien, maar ik heb niet te gehele expositie bekeken
3) mijn conclusie is dat het prachtig zou zijn om de ideeen en ontwerpen in de favela's / shanty towns toe te passen omdat dit sowieso vooruitgang zou betekenen aldaar.

Mijn perceptie is dat de menskant van http://www.interconnectedness101010.org/ een goede aanvulling is. Om het venus project te omarmen is volgens mij een gevoel van onderlinge verbondenheid nodig. Dus volgens mij zijn we het eens.

Hartelijke groet
leo
Inderdaad.
Holografische aanpak? :o)
interessante dialoog

wmb is het meest behapbare dat we zelf beginnen een parallele samenleving te bouwen. Mogelijk is een TransitionTown een model wat gebruikt kan worden

hierin wordt met bebronning vanuit oude/bestaande/externaliserende/van verweg&later afhankelijke systeem een parallele samenleving gebouwd/gecultiveerd en komt er mogelijk ooit een Anjer-revolutie om de laatste restjes op te ruimen

hoewel dat misschien niet nodig is, omdat het oude systeem (-manifestaties van- de subject-object scheiding in onszelf) zodanig vermolmd is geworden/gebleken dat er op een goede dag niemand meer naar het oude feestje komt

ik denk dat wat we nu allemaal doen aan goede intenties en initiatieven mn oefeningen zijn in het co creëren van onze wereld
waardoor het niet zo belangrijk is wat we doen en of we slagen, maar dat we onze vaardigheden en veerkracht versterken voor de komende turbulentie

ik denk idd dat dat er aan staat te komen en dat Zeitgeist cs ontbindingsverschijnselen zijn in het onder de pet houden voor brede lagen van wat er aan de hand is

die brede lagen worden nu nog zoet gehouden (en vinden dat als regel wel prima zo) met de verworvenheden van de moderniteit, maar dat zal binnenkort niet langer houdbaar blijken en zorgen Zeitgeist cs voor een versneld onttakelingsproces

ken je Michalel Tarnas' 'Is the Modern Psyche Undergoing a Rite of Passage?'

samen met Drunvalo Melchizidek's The forgotten history'? een interessant perspectief op waar we nu staan

in de geest van het Venus project is http://nulpuntenergie.net/index.php/magneetmotoren/346-de-yildiz-ma... interessant te noemen

Antwoorden op discussie

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...
te koop bij:
managementboek.nl

"Wil je weten wie je bent en wat je hier te doen hebt?"
"authentiek, overzichtelijk, helder en enorm inspirerend"