Spiritueel Ondernemers Netwerk

Theo Buijsrogge

Uitdovend- en opkomend paradigma (en snappen de Belgen dat beter?)

Dit plaatje kwam ik tegen en vangt mijns inziens veel van de essentie van wat er aan het veranderen is.

Zien jullie dat ook zo?

Ik vond het in het blog artikel Snapt Vlaanderen de paradigmashift beter?
Snappen de belgen dat inderdaad beter?

Tags: 'paradigma, belgië, paradigma, shift'

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Sandra,

Bedankt voor het attent maken van nog een reden voor het niet gebruiken van duurzaam, namelijk 'het snelle jongens gebruik'. Neem duurzaam op in je verkooppraatje en het verkoopt gelijk stukken beter. Ik ken er genoeg voorbeelden van. Denk aan die snelle 'groene energie'-handelaren. Het zal hun echt een worst wezen wat er met onze natuur gebeurd, denk ik wel eens. Als ze maar verkopen.

Duurzaam dus in de zin waarop je ook op de automatisch verkoop-piloot woorden als 'Nieuw', 'Actie', 'Gratis' of 'Google' kunt gebruiken in advertenties. Ook dat verkoopt gewoon statistisch gezien stukken beter.

Als laatste heb ik nog de vraag of iemand mij kan helpen met het verschil of de overeenkomst duidelijk te maken van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Even recupererend hebben we in mijn ogen dus nu de volgende aspecten om het gebruik van het woord duurzaam(heid) te mijden:

- ontkrachting ('lang durend' ondernemen --> juist ondernemen is eeuwig)
- ongedefinieerd (komt niet voor in de Van Dale)
- propaganda (overheidsinstellingen gebruiken het woord om iets te 'bekrachtigen')
- welzijns/welvaarts paradigma (duurzame ontwikkeling draagt niet bij aan verschuiving van het inzicht dat we mondiaal moeten gaan van welvaart naar welzijn)
- dualiteitsverhogend (duurzaam impliceert ook niet-duurzaam, wat dan weer niet goed zou zijn, maar alles is volgens mij goed)
- mode-gevoelig (op zichzelf dus niet duurzaam)
- te commercieel (het 'snelle jongens' gebruik)
- onduidelijk (maatschappelijk verantwoord ondernemen dekt de lading volgens mij juist meer)

Ben lichtelijk dyslectisch, vandaar dat ik misschien een beetje doordraaf op woordgebruik :-(
Ik doe dit om te leren. Graag een reactie of ik het duidelijk is, of dat ik teveel doordraaf.

Nogmaals, ik wil hiervan leren.

Warme groet,

Hierop reageren

Hallo Nino,
Ik denk niet dat Belgen het beter weten dan wie ook (ook niet minder trouwens). Overal zitten mensen met kennis en inzicht, zoals jij ook laat zien in je reactie. Dank daarvoor.

Hallo Ronald,
Met stijgende verbazing lees ik hoeveel het woord 'duurzaamheid' in je los maakt. Het verandert mijn positieve gevoel erover niet. Je bent meer gecharmeerd van 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen'. Dat associeer ik nu juist vooral met het voldoen aan regeltjes zodat je MVO als verkoopargument kunt gebruiken. Window dressing dus.
Wat je gebruikt maakt mijns inziens uiteindelijk niet uit. Je hebt bij beiden in ieder geval de aandacht en je zult altijd moeten laten zien wat het werkelijk voor jou betekent. Pas je het vanuit je hart of vanuit je hoofd toe.

Theo

Hierop reageren

Hoi Theo,

Tijdens mijn lessen 'Strategie en Management' leerde ik dat maatschappelijk verantwoord handelen vanuit de organisatie ten goede komt aan de strategie. Dit geeft weer continuïteit. Zo bezien is er dus een causaal verband maatschappelijk verantwoord ---> lang durend.

Ik rationaliseer denk ik ook te veel door deze woorden te gebruiken. Ik realiseer dat ik teveel in mijn hoofd zit en zou meer vanuit mijn hart kunnen gaan werken. Misschien wordt ik dan ooit nog wel eens die zakenman met een groot hart :-)

Bedankt.

Ronald

Theo Buijsrogge zei:
Hallo Nino,
Ik denk niet dat Belgen het beter weten dan wie ook (ook niet minder trouwens). Overal zitten mensen met kennis en inzicht, zoals jij ook laat zien in je reactie. Dank daarvoor. Hallo Ronald, Met stijgende verbazing lees ik hoeveel het woord 'duurzaamheid' in je los maakt. Het verandert mijn positieve gevoel erover niet. Je bent meer gecharmeerd van 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen'. Dat associeer ik nu juist vooral met het voldoen aan regeltjes zodat je MVO als verkoopargument kunt gebruiken. Window dressing dus.
Wat je gebruikt maakt mijns inziens uiteindelijk niet uit. Je hebt bij beiden in ieder geval de aandacht en je zult altijd moeten laten zien wat het werkelijk voor jou betekent. Pas je het vanuit je hart of vanuit je hoofd toe.

Theo

Hierop reageren

Het zou heel mooi zijn als het inderdaad die kant op gaat en ik denk zeker steeds meer tekenen hiervan te zien.
Ik denk dat het vooral nodig is dat we hier niet naar gaan zitten te kijken van "wanneer komt het en hoe komt het",maar dat we beseffen dat wij ,als mens, het zelf zijn die dit opkomende paradigma scheppen.Scheppen we dit niet, geloven we er niet in,maar geloven we nog in het oude, dan blijft dat.
En, vanuit mijn positie op dit moment in de maatschappij bekeken (want iedereen bekijkt het vanuit z'n eigen gezichtspunt), ervaar ik het zo, als dat wanneer je ergens aan de onderkant van de ladder van de samenleving zit en omhoog wil,dat je dan donders goed het oude paradigma vanuit de top ervaart.Vanuit mijn kant bekeken,lijkt het als dat de top, die al winst e.d. bereikt hebben dit niet zo makkelijk loslaten en daarom moet de onderkant keihard "werken"om dit paradigma te veranderen.Ik ervaar in ieder geval veel tegendruk en waarschijnlijk ook angst bij mensen om het oude los te laten.Dit gaat niet zonder een gevoel van onzekerheid.Alles en iedereen moet voor dit nieuwe paradigma steeds meer samenkomen en dat betekent voor de één meer loslaten en weggeven en voor de ander meer voor z'n rechten opkomen en innemen.Dat geeft heel wat strijd om de "ruimte'waarvan de meeste mensen denken dat ze altijd te kort komen!

Hierop reageren

Hierop reageren

RSS

Info

Theo Buijsrogge Theo Buijsrogge heeft dit netwerk opgezet op Ning.
Spirtituele vacatures, een baan die past bij je spirituele ontwikkeling
Blizevents - Into the essence of being
EnlightenNext Magazine
CoachingNet
De Bewustzijnsfabriek

Badge

Bezig met laden...

© 2009   Gemaakt op Ning door Theo Buijsrogge.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden