Spiritueel Ondernemers Netwerk

Laat me een paar redenen bedenken waarom je op vakantie gaat. Je wilt even alles loslaten. Je wilt je hoofd leegmaken. Je wilt reizen maken.

Het is een vlucht uit jouw werkelijkheid. Je wilt even niet langer zijn wie je bent, de verantwoordelijkheden dragen, de druk voelen, het leven leven zoals jouw leven is. Je wilt eruit.

Je bent een gevangene en je wilt verlof.

Hoe meer je verlangt naar verlof, hoe meer je je gewone bestaan ziet als een gevangenis. Anders zou je geen verlof wensen. Wanneer je volledig content bent met wat je dagelijks doet en voelt, is de wens om iets anders te ervaren gering.

Elk jaar mogen de gevangenen op verlof. In lange files staan zij bij Lyon om even van de vrijheid te proeven. In hun gedrag en in hun auto's zijn zij echter nog steeds gevangen maar zo zien zij dat niet.

"None are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe they are free."

Mensen zijn niet tevreden met hun leven. Teveel stress, teveel druk en onzekerheden. Teveel sleur ook. Maar ergens ontbreekt het zicht om dit echte leven te veranderen. Daarom wordt een fictieve wereld gecreëerd. Als is het maar heel even. De vakantiewereld. Een wereld waar geen verantwoordelijkheden en onzekerheden zijn. Om op te laden en zuurstof in te ademen zodat men weer elf maanden de adem kan inhouden in het echte leven.

Maar ik mag dit niet tegen jou zeggen. Je zult je werk prijzen tot in de hemel en stellen dat je houdt van avontuur e.d. Je zult niet willen kijken naar jouw echte leven. Daar was je juist uit gevlucht maar zo wil je dat niet zien. Jij bent diegene die alles voor elkaar heeft en gewoon op vakantie wil. Je zult volhouden dat je helemaal niet vlucht maar van afwisseling houdt.

Je zult tegen mij zeggen dat ik niet leef als ik niet op vakantie ga. Dat ik een workaholic ben die niet kan loslaten.

Er is maar één moment waar je echt wat aan hebt in je leven. En dat is nu. Elke dag het nu. Er is maar één moment waarop je geluk kunt voelen en kunt creëren. En dat is nu. Het hele jaar door nu.

Hoewel het ons meest krachtige moment is, stappen we er liever uit. We denken aan het verleden, wie we waren, wat we hebben meegemaakt. We denken aan de toekomst. Over wat we willen en waar we bang voor zijn.

In het nu ben je alles wat je bent. Jouw leven is jouw expressie. Maar daar heb je geen vrede mee en je ziet ook geen mogelijkheden om dit te veranderen of te accepteren.

Daarom vlucht je. Door te denken aan het verleden en te verlangen naar de toekomst waarin je veel klanten hebt en een goed inkomen. En door letterlijk te vluchten. Naar andere landen. Een plek waar je niet jezelf hoeft te zijn en jouw leven geen invulling hoeft te geven.

Dit fictieve leven is echter zo dun dat wanneer je spreekt met je buurman op de camping, je toch maar gaat vertellen hoe goed je het hebt in de werkelijke wereld. Je staat weliswaar in je zwembroek maar je laat weten dat je eigenlijk eigenaar bent van een succesvolle zaak. En weer ben je niet eerlijk over jezelf en jouw echte leven.

Ik heb te doen met al die vakantiegangers die straks hun werkelijke leven weer onder ogen moeten zien. Die liever teren op hun geweldige vakantie-ervaringen dan balans en vrede vinden in hun echte bestaan. Die hun leven voor zich uitschuiven tot de volgende vakantie.

Veel sterkte in de rest van het jaar.

Weergaven: 33

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dank je Ronald!

Antwoorden op discussie

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"