Spiritueel Ondernemers Netwerk

Een verslag van Atwil Louwerse

In to intuition?

Verslag van de internationale (want ook deelnemers van buiten NL) SON netwerk bijeenkomst in het voormalig klooster ‘Samaya’ d.d. 10 dec 2014.

Laat ik beginnen met het vermelden van de algemene doelstelling van dit SON netwerk: Het Spiritueel Ondernemers Netwerk biedt inspiratie aan ondernemers, managers, leidinggevenden en professionals die werken aan spirituele groei van zichzelf en hun organisatie, door verbindingen te leggen tussen mensen, organisaties en informatie.

Die algemene doelstelling (b)lijkt aantrekkelijk voor velen; op deze bijeenkomst was de (tuin)zaal van Samaya te Werkhoven weer tot de nok gevuld met 43 deelnemers. Wat daarbij opviel was de overvloed aan dames (35) tegen ‘slechts’ 8 mannen. Komt dit laatste door het netwerk, de mannen of gewoon door het thema van deze middag?

Om met dat laatste te beginnen: wat was het thema?

Theo schreef in zijn inleiding hier het volgende over:

“In de netwerkbijeenkomsten van 2013 en 2014 staat de vraag Hoe maak ik contact met mijn innerlijk weten? centraal.

We ronden dat thema nu af met een bijdrage vanuit het Centrum voor Leven en Intuïtie (CLI), waar ik inmiddels de reading opleiding volg. Bij het CLI draait alles om het versterken van je innerlijk weten.

10 december gaan we, onder leiding van Annelita Reinders (leraar bij het CLI), kennismaken met 'intuïtie' en 'eigen weten'.

Door je intuïtie te ontwikkelen krijg je antwoorden op levensvragen zoals 'Wie ben ik in wezen?', 'Waarom gebeurt dit toch steeds bij mij?' of 'Welke weg zal ik inslaan in mijn werk?' of 'Wat heeft mijn bedrijf nodig?'. Tijdens deze middag gaan we kennismaken met wat 'intuïtie' en 'eigen weten' is en je gaat contact maken met jouw eigen weten.  We gaan een aantal ervaringsgerichte oefeningen doen, zodat je kunt voelen hoe het is om in verbinding te zijn met jezelf. Ook gaan we onderzoeken hoe het is als je niet in verbinding bent met jezelf, maar met iets anders. En hoe je meer in verbinding kunt komen met jezelf als je jezelf een beetje kwijt bent geraakt.”

Met die vooruitzichten op zak liep ik het klooster binnen. Gelijk ervaar ik de serene sfeer, alsof de kloosterlingen (in casu de monialen Augustinessen) hier nog dagelijks de goddelijke energie uitdragen. In werkelijkheid duurde dit tot 1998; toen kwam het klooster in andere handen; de bestuurders van het huidige Samaya.

Na de koffie en thee zijn we onder de bezielende leiding van Theo begonnen met een grondings- en verbindingsoefening. Onze dagelijkse besognes verdwenen in de grond en met een open hart konden we de verbinding met elkaar aangaan.

In groepjes van 8 deelnemers werden we vervolgens tot ‘toevallig’ gevormde duo’s uitgenodigd om een uitwisseling aan te gaan rondom twee vragen:

1. “Wat houdt je nu bezig?”
  2. “Waar zou je antwoord op willen hebben vanuit je werk, bezigheden of privé?”

De antwoorden bleken bij mij nog weinig met Intuïtie te maken te hebben; als doorgronde denker kwam de mentale analyse als vanzelf naar boven.

Daar moest dus zwaarder geschut aan te pas komen. Het was de beurt aan Annelita om ons naar andere dimensies te brengen.

Een eerste aanzet daartoe ging via het ‘variabel’ gronden: hoe voel je je, wanneer je ‘smal’ (=nauwelijks) gegrond bent; hoe wanneer je jezelf stevig wortelt in de grond?

En om dat verschil ook nog fysiek te ervaren mocht je buddy je licht heen en weer wiegen.

Uitslag: nauwelijks gegrond zijn maakt dat je letterlijk wiebelig op je voeten staat. Je wordt gemakkelijk omver geblazen als iemand stevig aan jou komt.

Ook voel je je innerlijk veel steviger / comfortabeler / ontspannener wanneer je stevig gegrond bent. Misschien allemaal niet nieuw, maar toch goed om weer eens te ervaren!

Tevens vroeg Annelita of we in onze gegronde toestand nu opeens ook iets wisten met betrekking tot de eerste twee vragen?

En of!

“Laat het moeiteloos gebeuren, in plaats van intensief na te jagen.” Zo fluisterde mijn Intuïtie mij in. En ja, ergens (innerlijk weten) wist ik dit natuurlijk al.

En laat dat nu net de essentie raken: we (innerlijk) ‘weten’ veel meer dan wat we cognitief weten. Als we onze intuitie maar raadplegen en laten spreken.

Dat laatste werd nog eens bevestigd door de volgende oefening:

“Schrijf op ieder van de aan jou gegeven drie blaadjes een vraag en vouw het blaadje daarna dicht. Stop het vervolgens weg.”

Na opnieuw goed gegrond te zijn, mocht ik blind een gesloten blaadje uit mijn broekzak halen en aan mijn buddy geven. Deze voelde in wat er, met mijn gesloten blaadje tussen haar handen, intuïtief in haar opkwam. Dit schreef ze op mijn blaadje.

De andere twee blaadjes hetzelfde; echter nu mocht ik mijn eigen innerlijk weten laten spreken. En ook dat noteerde ik op mijn blaadjes.

Pas toen mochten we de blaadjes openen om vraag en ‘antwoord’ te lezen. De antwoorden voelden als passend. Wonderlijk, dat zelfs mijn buddy een passend ‘antwoord’ weet te geven op mijn vraag, die zij niet eens kent. En ook mijn eigen antwoorden waren van een ander gehalte dan mijn mentale antwoorden zouden zijn.

In to intuition? Jazeker. Met zo’n innerlijk kompas kun je immers een helderder koers vinden en houden. En wie wil dat nu niet?

Dus mannen, ik verwacht jullie in 2015 in grote getale bij de volgende netwerkbijeenkomst.

Waar die over zal gaan?

Hoe je verbinding kunt aangaan met de ander vanuit je kracht.

Als wij het sterke geslacht zijn, kan dat toch niet zo ingewikkeld zijn…..

Fijne dagen

En tot volgend jaar

Atwil (Louwerse)

www.coachcompany.nl

Weergaven: 157

Hierop reageren

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...