Spiritueel Ondernemers Netwerk

Verslag netwerkbijeenkomst 21 maart 2016: 'In de flow van bewuste creatie'

Hoe ga ik beginnen aan dit verslag? Ik had me bedacht dat ik het eerst heel feitelijk ga houden en dan apart mijn eigen beleving er bij ga vermelden, maar ik merk dat die gedachte me alleen al belemmert om aan dit verslag te beginnen.

La-maar-stromen dan, kijken wat er uit komt…. Alles is goed. En ja…. het is MIJN beleving. Hoe kan ik mezelf er buiten houden? Ik heb toch alleen maar kunnen kijken, waarnemen, beleven vanuit mijn eigen perceptie?! Wat een onmogelijke gedachte. Haha, dit is gelijk al een praktijkoefening in waarnemen waar ik mijn ‘flow’ belemmer en hoe ik er juist ‘in kan stappen’. Daar gaat ie:

Welkom! Ja, zo voelt dat als ik bij Samaya aankom. Bijzondere plek in de polder, lange oprijlaan, zware, houten deur die openzwaait, welkom geheten door een vriendelijke dame die ons de weg wijst, lekker koffie/thee buffetje in de huiskamer, mensen ontmoeten die met een min of meer zelfde intentie komen, ieder vanuit zijn/haar eigen ‘zijn’ en hier en nu in Samaya, Theo die de rol van gastheer zo mooi vorm geeft en ieder warm begroet. De workshop start in de fijne tuinzaal, ineens een kring van mensen, ook staande, hand in hand, verbinding is direct voelbaar, 30 mensen die zich op hun manier verbinden. Een levendige oefening in groepen van 8: met de ogen dicht, handen in het midden, een andere hand zoeken. Ogen open en uit de knoop komen. Er wordt gelachen, gekeken, gedaan. Vervolgens in tweetallen elkaar bevragen “wanneer is er flow voor jou?”. En dit in viertallen delen. We zijn opgewarmd, met elkaar, ook  voor het onderwerp. Fijn begin!

De aandacht wordt gericht op de workshopgever van vanmiddag: Suzanne Meijroos. Zij zal haar eigen verhaal met ons delen en we gaan samen creëren.

“Wat is creatie?” vraagt Suzanne. Na een eerste voorzichtig antwoord ‘scheppen’ volgen er meer en blijkt eigenlijk alles creëren te zijn. Veelal onbewust. Dat blijkt ook uit het experiment, waarbij de ene helft van de mensen gevraagd wordt een hand op te houden; de buurvrouw/-man duwt erop. Als vanzelf of onbewust biedt iedereen weerstand, ongevraagd, als die hand naar beneden geduwd wordt. Zo komen we niet alleen bij onbewust en bewust creëren uit, maar ook bij weerstand. “Zou het kunnen dat we dat in het dagelijks leven vaak doen? En dat als we er bewust van zijn, we ook kunnen kiezen om die weerstand te laten gaan? En bijvoorbeeld te spelen met dat wat zich aandient?” Weerstand kan je zien als de strijd aangaan met het leven. We komen uit bij aanvaarding. “Aanvaarden we ook de donkere kanten van het leven en van ons zelf?” Meestal hebben we de neiging ons daartegen te verzetten. Door het delen van eigen ervaringen van deelnemers, ontstaat de vraag: “Waar worden we belemmerd dat te doen wat ons hart ons ingeeft?” Dit blijken vaak onze gedachten en overtuigingen te zijn over geld, overvloed, niet goed genoeg zijn e.d. Ieder heeft daar eigen overtuigingen zitten die behoorlijk kunnen belemmeren. Is waardevol om die te onderzoeken, zodat ze los kunnen.

Suzanne deelt haar eigen verhaal over de crisis die haar trof toen ze 30 jaar was, burn out, en hoe ze toen het besluit nam zich nooit meer aan te passen, nooit meer terug te gaan naar wie ze was en het commitment aan te gaan: “ik ben wie ik ben”.

Er komt een vraag hoe je precies op dat moment komt, waarop je dat besluit kan nemen. Dit zal voor iedereen anders zijn. Door de vraag ‘hoe’ te stellen, ga je eigenlijk direct naar je hoofd, ga je een manier zoeken, jagen op een antwoord. Naar binnen gaan, vertrouwen, ‘laat maar gebeuren’, voelen dat dit je pad is…

Het is tijd om in beweging te gaan; we gaan spelen. We zitten in de kring en er is één stoel tekort. Eén persoon staat in het midden en doet een bekentenis; dat kan van alles zijn. Als je dit herkent dan loop (of ren) je naar een andere stoel, als je dit niet herkent, blijf je zitten. Er ontstaat binnen de kortste keren veel vrolijkheid, gelach, spelen en ja, het blijkt er zelfs fanatiek aan toe te gaan. Zo fanatiek dat er op een gegeven moment twee mensen vechten om een stoel en in de ‘running’ de ene een flinke smak maakt met haar hoofd tegen de muur. Dat blijkt pijn te doen, ze is echt even buiten westen. Maar het doet niet alleen pijn bij haar. Uiteindelijk blijkt dit het ware experiment van de middag te zijn: een ieder wordt uitgenodigd waar te nemen wat er bij haar/hem gebeurt van binnen, te kijken naar wat er in de groep gebeurt, te delen, stil te staan.

En op uitnodiging van Suzanne uiteindelijk “met elkaar in harmonie in de hoogst haalbare energie af te sluiten”. Suzanne deelt dat ze niet in haar wildste dromen had kunnen bedenken wat er deze middag gebeurde. En dat ze vertrouwt dat ‘het hoogst haalbare voor alle betrokkenen plaats vindt’. Dat te  aanvaarden. Er liefde voor te voelen.  

In je zelfstandige ondernemerschap neem je altijd jezelf mee. “Wat is jouw diepe, innerlijke motivatie? En wat is succes voor jou?” Als je jezelf gaat vergelijken met een ander vermoord je je creativiteit. Het is waardevol om naar je zelf en je gedrag te kijken en jezelf af te vragen “Is het aangeleerd gedrag? Of komt het uit mijn hart/ziel?” Als het aangeleerd gedrag blijkt te zijn, laat het dan los met dankbaarheid.

Staande in de kring sluiten we ook weer af met een diepe Ohm en warme woorden. Napraten doen we in de huiskamer onder het genot van een lekker drankje en zoutje.

Ik schrijf dit verslag ‘the day after’: 22 maart. Er zijn vandaag bommen ontploft in Brussel; ik zie - in een veel groter verband - gebeuren wat er bij ons gisteren in de kring gebeurde. De energie zakt, mensen houden er allerlei verschillende meningen, ideeën, emoties op na, iedereen reageert anders…. En ook hier voel ik de uitdaging om in verbinding te blijven met mijn innerlijke ‘hoogste’ zelf. Zo kan ik vanuit mijn hart compassie voelen voor de slachtoffers en mensen er om heen, liefde en licht sturen naar die plek en al die mensen.

Dank Suzanne voor het begeleiden van deze inspirerende middag, dank Theo voor de organisatie. Graag tot een volgende keer.

Oud-Beijerland, 22 maart 2016, Jacolien

Weergaven: 331

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Zo bijzonder om te ontdekken (en dat steeds weer) hoe synchroniciteit werkt. Dit is precies waar ik nu mee bezig ben. Dank voor dit verslag.

Warme groet,

Joy

Ha wat leuk Joy. Daar word ik dan zo vrolijk van om die synchroniciteit zo bewust te ervaren, heb jij dat ook? Was jij eigenlijk bij deze bijeenkomst?

Hartelijke groet, Jacolien

Hi Jacolien,

Nee, ik was er niet bij. Ik word ook altijd blij als dingen zo op hun plaats vallen.

Hartelijke groet,

Joy

Antwoorden op discussie

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...
te koop bij:
managementboek.nl