Spiritueel Ondernemers Netwerk

Verslag netwerkbijeenkomst 5 oktober 2015 : Byron Katie

Vandaag ging ik naar conferentiecentrum Samaya voor de workshop over The Work van Byron Katie. Het was voor mij de tweede keer dat ik bij deze netwerkmiddag aanwezig was en ik keek ernaar uit om op deze prachtige locatie weer nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe tools aangereikt te krijgen.

Deze workshop die dit keer werd gegeven door Monique Dankers – van der Spek, sloot goed aan bij het thema van dit jaar: “We onderzoeken hoe we vanuit dat eigen weten in verbinding kunnen zijn met anderen”.

Theo opende de middag door met elkaar in de cirkel te gaan staan met een korte meditatie en we verwelkomde elkaar door om de beurt onze eigen naam te noemen en de groep verwelkomde jou dan liefdevol. Een mooi moment en we staan daarmee gelijk goed in het Hier en Nu.

Monique stelde zichzelf voor en vertelde heel helder en duidelijk over The Work en haar principes: The Work is een krachtig proces om gedachten die stress veroorzaken op te sporen. Stress wordt niet veroorzaakt door de mensen en omstandigheden om ons heen maar juist door de (onjuiste) gedachten die we hierover hebben. In tegenstelling tot the Secret die zich op positieve gedachten richten, richt The Work zich juist op negatieve gedachten. We laten los dat het iets spiritueels is omdat we al weten dat mensen je oké vinden. We gebruiken dus onze projecties op de ander en draaien ze dan om. The Work kan helpen om bij diepere inzichten te trainen, te zien en te ervaren. The Work geeft iets te doen en dan daalt het automatisch af naar een dieper niveau.

We kregen daarna een papier met daarop de principes van de The Work. We moesten een persoon of situatie opschrijven die ons stressvolle gedachten oplevert en opschrijven wat we niet meer wilde. Je neemt altijd maar één gedachte om mee te werken.

We beginnen dus met het identificeren van een stressvolle gedachte en behandelen hem in de groep en nemen het voorbeeld van één van de deelnemers.

“Ik wil als zelfstandige spirituele ondernemer nooit meer meemaken dat….. ik tijdens het geven van een workshop overruled wordt door een collega.” De zin wordt dan nog concreter gemaakt om het ego niet teveel ruimte te geven. “Dat Annie mij overruled” wordt dan de nieuwe zin.
De tweede vraag is: Wat is dan het ergste dat er zou kunnen gebeuren….?  Dat ik mij ontkracht en onzichtbaar voel en dat ik daardoor geen ruimte kreeg om te Zijn.
Mijn advies aan deze persoon: Hij/zij zou (niet) moeten…….Annie moet haar mond houden en mij de ruimte geven.
We moesten hier natuurlijk erg om lachen maar het kwam er heel puur uit en dat is dan eigenlijk wat we allemaal willen als we stressvolle gedachten hebben. Door het uit te spreken geef je ruimte aan je gevoel.

Daarna zijn we 2 aan 2 aan de slag gegaan met de 4 vragen. Dit bleek nog redelijk lastig te zijn.

1. Is het waar? (ja/nee) is het waar dat Annie jou de ruimte moet geven? Ja, dat is waar
2. Kun je absoluut zeker weten dat het waar is? (ja/nee) Ja dat weet is zeker
3. Hoe reageer je, wanneer je die gedachte gelooft? Boos en ontkracht
4. Wie zou je zijn zonder de gedachten? Vrij en gelukkig

Keer dan de gedachte om:

• Naar mezelf Ik zou mezelf de ruimte moeten geven
  • Naar de ander Ik zou Annie ruimte moeten geven
  • Naar het tegenovergestelde Annie zou mij geen ruimte moeten geven

Monique: Bij de The Work gaat het erom dat je anderen niet wilt veranderen en dat de verandering bij jezelf ligt. Wanneer je The Work volgt dan komt er altijd iets waardevols uit ongeacht de situatie. Er zijn momenten dat je niet begrijpt dat er nog iets positiefs uit kan komen maar dat gebeurt altijd.

Om te weten of je er nu anders naar kijkt zou je het kunnen checken met het volgende:
* Ik ben bereid
* Ik kijk ernaar uit om Annie de ruimte te geven.
Dit zijn goede graadmeters om te weten of je klaar bent met deze gedachte. Voel je nog boosheid ten opzichte van de persoon of situatie? Dan begin je weer opnieuw.

Voor de volledige instructies en werkbladen kun je kijken op de Nederlandse site van Byron Katie en van Monique.

The Work Nederlandse site
Monique Dankers - van der Spek

Na afloop gingen we naar de huiskamer voor een drankje en een nootje en nog gezellig nakletsen over de workshop en wat je hier brengt.

Wanneer je het over de spiegels van het leven hebt dan is dit een mooie tool om je meesters te zien in de ander. Het was een hele fijne en rustige workshop met genoeg tools om hier mee verder te gaan en dankjewel Monique voor je rustige heldere uitleg.

Harte groet,

Marian Tabben
Be yourself

Weergaven: 144

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Is het waar dat the Secret zich alleen op de positieve gedachten richt?
Kun je absoluut zeker weten dat the Secret zich alleen op positieve dingen richt?
Hoe reageer je als je gelooft dat the Secret zich alleen op positieve dingen richt?
Wie zou je zijn zonder de gedachte dat the Secret zich alleen op positieve dingen richt?

Interessante workshop, maar zijn het niet onze overtuigingen die de bron zijn van onze negatieve stressvolle gedachten?
EFT is voor mij een dieper werkende tool t.o.v. The Work.

Antwoorden op discussie

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...
te koop bij:
managementboek.nl

"Wil je weten wie je bent en wat je hier te doen hebt?"
"authentiek, overzichtelijk, helder en enorm inspirerend"