Spiritueel Ondernemers Netwerk

Verslag netwerkbijeenkomst 7 april 2014: intuïtief schrijven

De locatie Samaya

De reis naar de locatie is mooi te doen en ligt heel centraal voor alle deelnemers. De locatie is in een U gebouwd. Bij ontvangst word ik verwezen naar de woonkamer, hier vind ik ook de andere deelnemers. De thee en koffie staan al uitnodigend in thermoskannen te wachten. Wat een gezellige drukte, we zijn allen benieuwd wat de dag ons gaat brengen? Heel verrassend is dat we zitting nemen in de voormalige kunstkamer van het klooster, een van de zusters gebruikte de ruimte voor kunstzinnige projecten en de daaraan verwante boomgaard, die om het gebouw staat is ook aangelegd door de betreffende zuster. Achterin de tuin bevindt zich een doolhof, welke voor verschillende doeleinden wordt gebruikt. Oke het is prachtig weer, maar we zijn hier voor schrijven en dat doe je niet in een doolhof, dus misschien in de pauze even kijken? In deze tijd van het jaar staat alles in bloesem. Op de vloer van de ruimte ligt een dik wollenkleed, dus schoenen uit en sloffen aan,  de stoelen staan opgesteld in een kring.

De workshop

Bestaat uit een 10-tal oefeningen, waarvan ik er een aantal zal noemen. Onder dit verslag leest u ook de ervaringen die aan het einde van de workshop zijn benoemd. De grondleggers van deze vorm van schrijven, om snel inzicht te krijgen en gemakkelijk te gebruiken is voor groepen zijn: Julliet Cameron en Nathalie Goldberg. Meer informatie vind je o.a. bij www.naarhartenlust.nl die ons deze dag meeneemt, naar onze innerlijke creativiteit welke d.m.v. schrijven naar buiten zal komen

De oefeningen:

De kennismakingsoefeningen zijn praktisch, we starten in 4 groepjes van 8 mensen en de bedoeling is dat we de ogen dicht houden en dan ieder een hand vastpakken. Alsof we in de knoop zitten, de bedoeling is dat we ons “ontknopen” zonder los te halen. 3 van de 4 groepjes blijken in “tweeën” te staan. Na het “ontknopen” staan we in een kring van 4/8 personen, de bedoeling dat de deelnemers in de groep met zijn/haar buurman een twee gesprek houden en elkaar aan de andere deelnemers in je groepje van 4/8 voorstellen. Vragen als; Waarom ben je hier, Wat betekent schrijven voor jou? Wie ben je? Worden beantwoord. Skill als “luisteren, onthouden, lichaamstaal, aankijken, herhalen wat de ander heeft gezegd” worden op deze manier prima extra benadrukt.

Opnieuw in 4 groepjes van 8 mensen gaan we aan de tafel zitten. Alle schrijfopdrachten staan in het teken om inzicht te geven in het eigen bedrijf en wie je bent, hoe kom je er bij

We starten met open/opgegeven zinnen die we daarna aanvullen en - indien je wilt - aan elkaar voorleest. Prachtige en ontroerende zinnen worden geformuleerd.
 Een Naam/woorddicht, verticaal schrijf je je eigen bedrijfsnaam en alle letters of cijfers aan het begin van de zin, hier mee wordt gestart.
Tijd schrijven, in een minuut of 5 schrijf je een stukje tekst.
Schrijf 5 doelstellingen op die je 2014 wilt halen, van een van de 5 schrijf je in 5 minuten een verhaal. Dit verhaal lees je voor aan 4 van je tafelgenoten, waarvan 1 van je tafelgenoten een woord op noemt die blijft hangen uit het voorgelezen verhaal. Uiteindelijk kies je zelf ook nog een woord en deze twee woorden zijn het begin of hulpwoorden van de ronddicht. Ronddichten [6 regels maximaal, per regel aantal woorden 1,2,3,3,2,1] zijn kort en bondig en kunnen je veel inzicht geven, omdat ze zo kort en krachtig zijn. Tot slot van de oefeningen hebben we een kettinggedicht geschreven, ieder aan tafel maakt een zin en begint met het laatste deel van de vorige zin, dit kan het laatste woord zijn of een deel van het woord, 3 ervan vind je aan het einde van dit verslag.

De ervaringen:

1. Geweldig, duidelijk wat ik wil/ wat er is en wat er uit moet
  2. Inleiding t.a.v. de workshop die wordt gegeven
  3. Nu weet ik waarom ik van Nederlanders hou, jullie zijn zo open, zonder arrogantie. Leuk volk. Ik kom zelf uit Chicago
  4. Fijne oppepper
  5. Wakker geworden, wat ik altijd laat slapen
  6. In de 1e ronde, de openzinnen opdracht, er zitten echte parels tussen. Kunnen die gedeeld worden?
  7. Bijzondere verdieping vanuit de eerste 3 openzinnen opdrachten, het begint oppervlakkig en gaat daarna de diepte in.
  8. Bij het bedrijfsnaamdicht – kom ik erachter dat alle essentie al in de naam zit.
  9. Hebben jullie dit zelf ontwikkeld? Nee, de grondleggers zijn Julliet Cameron en Nathalie Goldberg. Hartelust gebruikt deze systematiek en past er onderdelen van toe, afhankelijk van de groep/persoon.
  10. Diepere kennismaking
  11. De visie-missie wordt helder bij bedrijfsnaamdicht, de essentie van de zin
  12. Verrassende kettingdicht – prachtige resultaten

De 4 kettinggedichten, bestaande uit 8 regels

• Ik ervaar deze 1,5 uur als intensief en inspirerend.
    Erend aan wat er in ons is en naar buitenkomt, delend met elkaar.
    Met elkaar zijn we aan het groeien en komen….
    komen we bij de bron?
    De bron, het mooiste wat in ons is.
    Is dit alles en niets, dat waar ik mij zo over verbaas?
    Baas ben jij dat of laat je het over?
    Over een uur zullen we het weten.
  • Vandaag maken wij contact met onze ziel via het schrijven
    Schrijven is creatief uiting geven van bezieling, gewoon doen
    Doe vanuit Zijn is de uitdaging waar we hier voor staan
    Staan is het moeilijkste in het leven maar niet onmogelijk
    Mogelijkheden genoeg om je eigen boek over je eigen leven te schrijven
    Schrijven is blijven
    Blijf jezelf, vind jezelf op het pad in je leven
    Even stilstaan en beleven welk creatief wezen je in feite bent
  • Op deze mooie dag zijn we bij elkaar
    Elkaar leren kennen is één van de onderdelen van deze dag
    Dag, avond, nacht, mooi dat er iemand lacht
    Lacht om onze worstelingen met een knipoog
    Knipoog om te relativeren want er valt nog veel te leren
    Leren schrijven, er komt wat op papier
    Papier is 't medium vandaag
    Vandaag is 't leren bij de dag
  • Deze anderhalf uur geeft mij veel inspiratie
    Inspiratie maakt mij blij
    Blij zijn is de energie van het leven
    Leven is moeilijker dan je denkt
    Denk niet aan limieten, maar aan je onbeperkte capaciteiten
    Capaciteiten, die je in je leven aan mag raken
    Rake inzichten hebben mij vandaag dichterbij mijn doel gebracht
    Acht inspirerende zinnen, geven de essentie van deze dag weer.

Weergaven: 264

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Mooi verwoord. Geen woord te veel.

Antwoorden op discussie

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"