Spiritueel Ondernemers Netwerk

Verslag SON netwerkbijeenkomst 18 nov 2019: Bereik jouw volledige potentieel met je 4 intelligenties

SON Netwerkbijeenkomst

Datum: 18 november 2019

Onderwerp: Bereik jouw volledige potentieel met je 4 intelligenties

Trainer: Mertine Middelkoop van https://www.mercademy.nl

Hoe dichter ik bij Samaya kom, hoe meer mijn hart begint te spinnen. Wat een fijne vibe heeft dit voormalig klooster toch en wat een wonderlijke kunstobjecten met prachtig gekleurde veren hangen er aan de muren. Ik heb er weer veel zin in! Het is een extra cadeau dat we in de majestueuze kapel zitten.

Met veertien nieuwsgierigen naar wat de middag mag brengen, staan we hand in hand in een kring elkaar welkom te heten. Een mooie basis voor Mertine om ons mee te nemen in de droomcirkel die op de grond ligt. Deze is door middel van luxe gekleurde linten opgesplitst in vier delen en gevuld met gekleurde vellen en diverse onderwerpen als een ballon, kaars, kommetje aarde en een glas water.

De kwarten staan voor de vier intelligenties die gezamenlijk je leven compleet maken: de rationele, fysieke, emotionele en spirituele intelligentie. Wanneer je in contact bent met alle vier dimensies, ben je beter in staat je potentieel volledig te ontplooien. Nadat we ons verlangen hebben opgeschreven en dit papiertje in de kring hadden gelegd, neemt Mertine ons gedurende een aantal ronden mee in een kennismaking met de intelligenties waarbij de gekleurde vellen langzaamaan worden omgedraaid en bijpassende woorden tonen.

Mertine komt uit een projectmatig zakelijke werkomgeving en werkt nu twee jaar als zelfstandige sinds ze is bevlogen door het boek ‘Awakening Intuition’ by Frances E. Vaughan over intuïtief management. Hierbij werkt ze graag met de project methodiek ‘Dragon Dreaming Project Design’ afkomstig van de Aboriginals waarbij de droomcirkel aan de basis staat. Tijdens de workshop refereerde Mertine ook aan de Disney Methode (creatie door de kamer van de dromer, de realist en de criticus) en aan het boek ‘Flow, van Goed naar Goud’ van Marc Lammers die benadrukt dat je vooral moet vieren wat goed gaat, ook wel ‘feed forward’ genoemd ipv ‘feedback’.

Waarom deze achtergrond? Omdat het perfect aansluit bij de vier intelligenties in de droomcirkel:

- Rationele intelligentie; IQ, Blauw, Plannen, de realist, nodigt uit om je uit te spreken

- Fysieke intelligentie; FQ, Rood, Doen, nodigt uit om te luisteren naar je lijf

- Emotionele intelligentie; EQ, Groen, Vieren, nodigt uit om jezelf en de ander te zien

- Spirituele intelligentie; SQ, Geel, Dromen, nodigt uit om te voelen

Ik nodig je bij deze uit om zelf de onderwerpen ballon, kaars, kommetje aarde en glas water bij de juiste intelligentie te plaatsen :)

Ondanks het beperkt aantal verwarmingselementen in de kapel, beschikt deze zaal wel over een piano en het is een waar genoegen wanneer Mertine zelf achter het instrument plaats neemt en ons zo de Fysieke Intelligentie laat ervaren! Iedere intelligentie wordt door een ander type muziek begeleid en door het ervaringselement spreekt deze oefening mij erg aan om zo aan het mentale niveau voorbij te gaan. De akoestiek in de kapel maakt een lichtelijk ingetogen sfeer die, bij het delen van waar ieder zijn briefje met verlangen had geplaatst, steeds meer ruimte geeft aan het delen van kwetsbaarheid en het aanvullen van elkaar.

Ikzelf zat en had mijn verlangen geplaatst bij geel, SQ, Spirituele Intelligentie. Niet verbazingwekkend voor mij maar plaats toch snel mijn verlangen bij rood, FQ, Fysieke Intelligentie omdat ik mijzelf gun niet alleen over mijn verlangen te dromen, maar deze dromen steeds meer uit te spreken (blauw, IQ, Rationele Intelligentie) en vooral te gaan ervaren (rood). Tijdens het ervaren kan ik luisteren naar mijn lijf naar wat mij moeiteloos blij maakt of wat ik ervaar als door de modder worstelen. In de moeiteloosheid zal ik steeds meer verbinding met mijzelf en daardoor verbinding met de ander ervaren (groen, EQ, Emotionele Intelligentie). En vanuit deze ervaring kan ik steeds grootser dromen (geel) en de cirkel weer opnieuw en opnieuw inzetten…

Al met al is de droomcirkel en de vier intelligenties een mooie tool om in gesprek te gaan. Het geeft bewustwording dat alle dimensies van belang zijn, een geheel vormen en allemaal nodig zijn om je potentieel volledig te leven.

De borrel gaf mij kans mijn nieuwsgierigheid te stillen en de aanwezigen beter te leren kennen, altijd weer verrassende inspirerende verhalen.

Dank je wel Theo, Mertine, andere deelnemers en Samaya,

Namaste {}

Paula

Paula van Kuil

van Kuil Coaching & Consultancy

Persoonlijke- & Organisatieontwikkeling

van oorsprong Logistiek en Integrale Business Planning

http://www.vankuilconsultancy.nl

Weergaven: 29

Hierop reageren

richting geven aan
je leven en werk