Spiritueel Ondernemers Netwerk

V.

Waarom is er nog geen Europese bioscoopfilm over bewustwording / innerlijke rust?

Hollywood levert regelmatig spiritueel getitinte bioscoopfilms af. Bij mijn weten is er nog geen film (fictie) van Europese bodem gerealiseerd. Ik vermoed dat het te maken kan hebben met dat Europa meer atheïstisch is dan de VS, en dat de grote verhalen (ideologieën) voor Europeanen voorbij zijn. De Europeanen geloven minder in de maakbaarheid van een samenleving dan de Amerikanen.

Echter, al jarenlang doen steeds meer Europeanen aan yoga, en zijn bijv. de boeken van Paulo Coelho en de documentaires als 'What the beep do we know?' en 'The Secret' ook in Europa populair. Is er misschien een kloof tussen filmfinanciers/producenten en filmpubliek, tussen cultuurbeleidsmakers en cultuurliefhebbers? Of willen de Europeanen een onderscheid maken tussen een individuele bewustwording en de bewustworing van de mensheid?

Wat denken jullie?

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Vey,
Is de oorzaak niet gewoon dat de filmindustrie hier kleiner is?
Aan jouw films en initiatief kan het niet liggen (kijk zelf), maar waar vind je financiers?
Groet, Theo

Hierop reageren

Hallo V,

denk ook eens aan de film As it is in Heaven... als het daar niet gaat over bewustwording...dat is toch geen productie uit de VS?
hou je zakdoeken wel bij de hand.
groetjes,
Cuny

Hierop reageren

Beste V..

Ik denk ook dat het met markt te maken heeft. Er zijn enkele filmmakers die op zoek zijn naar fondsen om het mogelijk te maken, maar moeten het overzees op zoeken omdat de makrt te klein is. Het NL-fonds voor film is bijv. nu nog te klein voor dit soort producties.
Wat dacht je anders van Les Choristes? Hierin zitten ok metaforen voor bewustwording. Een ander voorbeeld is: Boudha's Lost Children.

De vraag is groeiende, dus als je geld hebt om te investeren wil ik graag met je meedenken.

Hartelijke groet,

Niek

Hierop reageren

Het idee is er, creativity is what makes the world go round and not money, ik zou zeggen; wat is er voor nodig dat jij daar een film over maakt? Je hebt sowieso al 3 kijkers :). Je zit in de goede energie. Succes.

Groeten
Alex

Hierop reageren

@ Theo
Ik doelde niet op de Nederlandse filmindustrie, maar op de Europese. West-Europa maakt meer dan 500 honderd films per jaar. Vandaar mijn vraag waarom er geen spirituele filmstroming is in Europa.
Ik denk dat ik de financiers zou kunnen vinden in de wereld van ondernemers die dezelfde intenties/missie als wij hebben. In Nederland is er een Nederlands Filmfonds, de belangrijkste financier van NL, maar mijn project voldoet niet aan hun criteria. Zoals Niek al zei: het is te klein voor een film als de mijne. Er zijn wel meer docu's gemaakt over zingeving - De Grote Stilte bijv. - maar geen speelfilms.

@ Cuny
As It Is In Heaven heb ik gezien, een Scandinavische film (de laatste keer dat ik een zakdoek gebruikte was bij de film Ben Hur). Ik denk dat het inderdaad ook over bewustwording gaat, een persoonlijke ontwikkeling over wat echt belangrijk is voor je. Het is niet expliciet spiritueel, maar dat hoeft ook niet. Groundhog Day, 1 van mijn lievelingsfilms, met Bill Murray, gaat over wat je zou doen als er geen morgen is, en over onvoorwaardelijke liefde. Het heeft een sterke boeddhistische strekking maar het verhaal gaat nergens over het boeddhisme of spiritualiteit. Daardoor blijft het ook toegankelijk voor mensen die niets met met deze levensbeschouwing te maken (willen) hebben. Als je het niet gezien hebt... een aanrader! En je zou bij deze film ook een zakdoek nodig hebben, voor het lachen.

@ Alexander
Ik denk dat wat ik nodig heb om een film gerealiseerd te krijgen een gezamenlijke onderneming is. Daar liggen ook mijn vreugde en groei. Van daaruit kan de weg naar een financiering gevonden worden. Filmmaken is een collectieve bezigheid. Mijn volgende stap is het vinden van een zakelijke partner, iemand wiens passie ligt in netwerken en vinden van financiers voor een speelfilmproject over bewustwording/zingeving. Als je zo'n iemand weet, hoor ik het graag van je.

Hierop reageren

Hallo V.

Volgens mij staat 'spirituele' bewustwording voor een gevoel van eenheid. Op verstandelijk en monetair niveau is Europa wel één, maar er is volgens mij totaal geen sprake van iets als een 'Europese ziel'. Dat is volgens mij de reden dat die film nog niet bestaat.

Groeten,

Ronald

Hierop reageren

Hierop reageren

RSS

Info

Theo Buijsrogge Theo Buijsrogge heeft dit netwerk opgezet op Ning.

Start je eigen netwerk!

Badge

Bezig met laden...

© 2009   Gemaakt op Ning door Theo Buijsrogge.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden

Spirtituele vacatures, een baan die past bij je spirituele ontwikkeling
Blizevents - Into the essence of being
EnlightenNext Magazine
De Bewustzijnsfabriek