Sorry, maar deze discussie is net gesloten.
Tags:
Helemaal mee eens!
De begeleider geeft alleen kennis, liefde en ervaring door om dit samen te voegen en te verwerken met hetgeen de gesprekspartner zelf al in huis heeft.
Daardoor krijgt de innerlijke kracht weer wat ruimte en komen eigen hulpbronnen naar boven.
@corrie,
Waar komt de motivatie vandaan, ik denk graag even mee…. Ik denk dat motivatie overal vandaan kan komen. Misschien wordt de wens om begeleider te worden uit idealisme geboren. Bijv. omdat iemand wenst, dat andere ook zoveel mogelijk bij hun vrijheid en kracht blijven. De ene persoon gaat schrijven de ander maakt en schilderij en een begeleider kiest voor een direct contact. Waarschijnlijk houd h(z)ij veel van zichzelf en van andere mensen en heeft h(z)ij een mooie balans tussen hoofd en hart. Misschien komen zijn of haar collega’s vaker voor een praatje even langs. En merkt h(z)ij dat dit veel betekend, voor hen beide, (een prettige, goed gesprek geeft ook de begeleider energie). Misschien vind h(z)ij het gewoon leuk om mee te denken met iemand en is de begeleider heel creatief. En heeft h(z)ij er schik in om vraagstukken van verschillende kanten te bekijken. Men kan de wens om begeleider te worden ook spontaan krijgen. Nadat iemand misschien zelf jaren geworsteld heeft met een thema en de nieuwe inzichten nu als ervaringsdeskundige wil delen. Ik ken een begeleider die het kreeg opgedrongen van zijn leidinggevende. Met frisse tegenzin ging hij braaf naar de cursus, na 2 jaar en vele meters boeken verder, werd hij enorm enthousiast. Hij heeft zijn baan opgezegd en is het fulltime begeleider geworden. Vaak is het zo dat begeleiders ervoor kiezen omdat ze er goed in zijn. Waar je goed in bent vind je meetal ook leuk of fijn.
Ook een ontmoeting, een boek of film, etc. kan je motiveren. De meeste begeleider volgen opleidingen, andere zijn natuurtalenten zoals Tolle of Covey. Wat denk jij?
Hallo Wonieka en Lianne,
Als ik iemand begeleidt komt dat voort uit de behoefte de ander te helpen ( behoefte) en mijn kennis/ervaring door te geven zodat de ander er ook iets mee kan en daardoor zich meer bewust wordt en harmonischer met het leven om kan gaan.
Tegelijkertijd merk ik dat het ook gaat om een stukje waardering en erkenning ( behoefte). Als die ander er niets mee doet ben ik gauw uitgepraat. Ik vind het dan zonde van mijn tijd en inspanning en voel me afgewezen. Het buikgevoel komt dan op zoals zo mooi omschreven in het boek " effect over communikatie en teambuilding" van Johan Olav Koss en Bente Marie Ihlen. Daarentegen als ik zie dat de ander er iets mee doet of ermee geholpen wordt en er blij mee is, geeft me dat vreugde en energie.
Dat heeft er toe geleid niet meer spontaan iemand te adviseren, slechts als de ander iets vraagt ga ik er op in, zodat ik zekerheid heb dat die ander er behoefte aan heeft.
Wat is jullie ervaring hierin?
Groetjes
Corrie
ik vind het allereerst een prachtig blog met wijze inhoud wonieka
ik kan me inderdaad meer verplaatsen in de begeleiding zeker dat kan van onschatbare waarde zijn en soms kan het zelfs onzichtbaar uitgewerkt worden tussen de mens zonder kenbaar te maken
de mens heeft meer in zichzelf dan dat hij soms weet
maar een feit blijft dat de hulp bieden aan de ander toch belangrijk is en blijft omdat het gewoon soms echt niet anders kan
ik ben blij dat het hier is geschreven om te delen met ...
bedankt wonieka lieve hartegroet eva namaste
Breek de tak niet nadat je de vruchten hebt gegeten. Saädi
Welkom bij
Spiritueel Ondernemers Netwerk
© 2009 Gemaakt op Ning door Theo Buijsrogge. Uw eigen sociale netwerk oprichten
Banners | Een probleem rapporteren? | Privacy | Algemene voorwaarden