Spiritueel Ondernemers Netwerk

Lieve lezer,

In de tijd waarin we leven gaan veel mensen gebukt onder stress. Stress kan vele vormen aannemen. Ergens is de druk te hoog geworden. Een veelheid aan dingen, waardoor het niet meer te behappen valt. Je loopt over, je loopt vast. Je draait door of je trekt aan de rem. Je gedachten draaien rondjes en de vlam slaat zomaar in de pan.

Je zou kunnen zeggen dat je de weg kwijt geraakt bent. Dat jij je mee hebt laten slepen door niet onderkende behoeften en verwachtingen van jezelf en/of van anderen. Weg van je eigen stroom. Weg van dat wat voor jou wezenlijk is. Echt van belang is.

Het nodigt je uit om stil te staan, als dat al niet noodgedwongen gebeurd is. Stil staan, en dan? Wat te doen met de leegte, het gat dat ontstaan is? En dat je vaak juist wilde vermijden? Durf je het dan aan naar binnen te gaan? Aandacht te besteden aan wat jíj nodig hebt? Wat heb jij nodig om je eigen stroom te hervinden? Een wandeling in de natuur, praten met vrienden, creativiteit?

En durf je het dan aan daarna nog een stap verder te gaan, door onderzoek te doen naar de onderliggende patronen die je stress veroorzaakten? Die maakten dat je steeds maar door ging. Zodat jij je vrij kan maken, weer zeggenschap krijgt over je bestaan. Ontspannen jouw eigen weg kunt gaan.

Een hartegroet van Wonieka

Weergaven: 46

Berichten in deze discussie

Hi Wonieka, stress hoort bij onze doorgedraaide maatschappij waar we meer geleefd worden dan dat we zelf nog in kontakt zijn met ons eigen wezen.
Stress is een mooie noodzaak waardoor jezelf echt veranderd en dat komt je omgeving ten goede.
groetjes ruud
Hoi Wonieka,

Stress-vrij leven.....heeft dit ooit bestaan (eeuwen terug).....zal het ooit bestaan(in de komende eeuw)??
Ik stel me de vraag : hoe zouden de mensen die wat door oorlog noodgedwongen in kampen terecht kwamen omgegaan zijn met stress en angsten? Kan het zijn dat wij nu "luxe-paardjes" zijn...we in (beperkte) mate zelf kunnen kiezen tussen "erin vliegen" of "moment van rust" toe te staan.

Ik begrijp wat je bedoelt met "ergens is de druk te hoog geworden"....zou dit een telkens terugkomend item zijn?
Terwijl ik zo zit te mijmeren stel ik me de vraag : hoe zouden de slaven deze periode doorstaan hebben, welke waren hun gedachten, dromen, verlangens, verdriet....

Ont-spannen onze eigen weg kunnen gaan......met vallen en telkens weer terug opstaan tracht ik dit zoveel mogelijk toe te passen....om tot de ont-dekking te komen dat beide (ontspanning en spanning) noodzakelijk zijn voor mijn persoonlijke groei.

Zonnige hartegroet van Rina
Hallo Rina,

Ik voelde me verrast door jouw reactie, omdat ik het bedoeld heb om naar binnen te gaan, naar jezelf en jij gaat denken over andere tijden, andere landen.

Ik denk dat in allerlei andere tijden, situaties en landen, er mensen waren die in staat waren om stressvrij te leven. Die in staat waren een innerlijke vrijheid te bereiken. Voor mij is dat niet afhankelijk van omstandigheden. Het is iets dat ik leef en dat ik ervaar en daardoor weet dat het mogelijk is om stressvrij te leven.

Gubanski Rina zei:
Hoi Wonieka,

Stress-vrij leven.....heeft dit ooit bestaan (eeuwen terug).....zal het ooit bestaan(in de komende eeuw)??
Ik stel me de vraag : hoe zouden de mensen die wat door oorlog noodgedwongen in kampen terecht kwamen omgegaan zijn met stress en angsten? Kan het zijn dat wij nu "luxe-paardjes" zijn...we in (beperkte) mate zelf kunnen kiezen tussen "erin vliegen" of "moment van rust" toe te staan.

Ik begrijp wat je bedoelt met "ergens is de druk te hoog geworden"....zou dit een telkens terugkomend item zijn?
Terwijl ik zo zit te mijmeren stel ik me de vraag : hoe zouden de slaven deze periode doorstaan hebben, welke waren hun gedachten, dromen, verlangens, verdriet....

Ont-spannen onze eigen weg kunnen gaan......met vallen en telkens weer terug opstaan tracht ik dit zoveel mogelijk toe te passen....om tot de ont-dekking te komen dat beide (ontspanning en spanning) noodzakelijk zijn voor mijn persoonlijke groei.

Hoi Wonieka,

Het eerste stuk van mijn mijmeringen was een spontane verwoording over "stress" in onze hedendaagse maatschappij.

Het luikje van : contact maken met je diepere kern, je schaduwzijde aanschouwen, alle emoties en verlangens ontleden...yep dit is steeds een leer-zaam en verrrijkend item en pas ik zoveel mogelijk toe.

Het boek "Het leven waarvoor je geboren bent" van Dan Millman (auteur van De twaalf poorten naar de ziel), is voor mij vaak een goede be-geleider.

Misschien ben ik lijk een blaadje van de boom dat op de grond ligt en dat soms pardoes door een stevige wind de lucht in wordt geblazen en vervolgens op een nieuwe plek terecht komt....het blaadje dat meegaat met de wind (op onverwachtse ogenblikken is dit best be-angstigend) doch probeert erop te vertrouwen dat alle nieuwe plekken veilig en vernieuwend zijn.....

Een hartegroet van Rina

Wonieka A. Meuter zei:
Hallo Rina,

Ik voelde me verrast door jouw reactie, omdat ik het bedoeld heb om naar binnen te gaan, naar jezelf en jij gaat denken over andere tijden, andere landen.

Ik denk dat in allerlei andere tijden, situaties en landen, er mensen waren die in staat waren om stressvrij te leven. Die in staat waren een innerlijke vrijheid te bereiken. Voor mij is dat niet afhankelijk van omstandigheden. Het is iets dat ik leef en dat ik ervaar en daardoor weet dat het mogelijk is om stressvrij te leven.

Gubanski Rina zei:
Hoi Wonieka,

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...
te koop bij:
managementboek.nl

"Wil je weten wie je bent en wat je hier te doen hebt?"
"authentiek, overzichtelijk, helder en enorm inspirerend"