Spiritueel Ondernemers Netwerk

Verwachtingen: nieuwsgierig, zal het zweverig zijn?

Ik was voor de eerste keer op een bijeenkomst van dit netwerk. Had al een beetje gegrasduind op de site en een globale indruk gekregen van wat spiritueel ondernemend Nederland zoal bezig houdt. 

Mijn verwachtingen: blanco, ik was vooral nieuwsgierig. Behalve mijn vooroordeel natuurlijk: zou het allemaal niet erg zweverig worden?

De plek: rust, ruimte en sereniteit

Centrum Samaya is een prachtige locatie met een groot buitengebied. Licht, rust en ruimte. Binnen in het gebouw: rust, stilte, soberheid en sereniteit.

De deelnemers: van alles wat

Een mix van mannen en vrouwen. Casual en zakelijk naast elkaar. Van energetisch coach, natuurgeneeskundig therapeut en yogadocent tot en met adviseur, trainer en interimmanager in het bedrijfsleven.

Het programma:  simpel en organisch

Een mooie openingskring, hand in hand, de drukte en hectiek loslaten. Heel prettig.  

Een rondje voorstellen, wat doe je en welke vraag heb je voor de groep. 

Door de vragen die de deelnemers stelden, vormden zich op organische wijze verschillende groepjes.De groepjes waaierden uit over het gebouw en over de buitenruimte (er was ook een prachtig labyrint). Geïnspireerde gesprekken. 

Het programma werd afgesloten door in de grote groep aan elkaar verslag uit te brengen. En natuurlijk nog een borrel om te netwerken. 

Het thema: hoe word ik een succesvol spiritueel ondernemer?

Dit thema was door Theo al enige tijd voorafgaand aan deze bijeenkomst in de ‘week’ gelegd op de Linkedingroep en de NINGgroep van het Spirituele ondernemersnetwerk.

In deze ‘live’ bijeenkomst gingen de deelnemers hier op door.Ik vond het heel mooi om te zien, te horen en te voelen, dat met de veelheid van meningen en invalshoeken alles toch in goede harmonie verliep. 

1e vraag: Wat is een spirituele ondernemer?

Sommige mensen in de online groepen en bij de bijeenkomst vonden het belangrijk te definiëren wat een spiritueel ondernemer is.De een zegt: iedereen is spiritueel, dus elke ondernemer is spiritueel. Een ander vind: doen waar je gelukkig van wordt en waar je anderen gelukkig mee maakt.Of: een spiritueel ondernemer is een ondernemer in spiritualiteit.

In de bijeenkomst filosofeerde een groepje hier over door. Vragen waar zij zich mee bezig hielden: welke betekenis geef je aan het woord spiritueel, versta je daar hetzelfde onder als de ander (bijvoorbeeld als dit een klant in het bedrijfsleven is)? 

En dat bracht het gesprek op het volgende thema: dat het belangrijker was om met een open houding te luisteren naar de ander en te luisteren naar wat die ander wil, ook al gebruikt die ander niet dezelfde woorden als jij. En dat het dus belangrijk is dat je op een goede manier contact met elkaar kunt krijgen.

In dit groepje werd ook heel duidelijk dat contact hebben door woorden kan plaatsvinden, maar ook juist door te zwijgen: het is de intentie waarmee je communiceert die de kwaliteit van de communicatie bepaalt.  

Wat dat met spiritueel ondernemen te maken heeft? Dat de intentie waarmee je jouw klanten benadert het allerbelangrijkste is, vanuit je hart en of je dat nu met woorden of door stilte doet, is niet zo belangrijk.

2e vraag: Wat is succesvol?

Deze vraag hield veel mensen zowel op de onlinegroepen als in de bijeenkomst bezig.

Een aantal mensen denken bij succesvol aan: succes is heel persoonlijk, succes is helemaal jezelf kunnen zijn, succes is levensvreugde kunnen voelen, het enige succes is te ‘zijn’.

Anderen associeerden succesvol met: succes is genoeg klanten krijgen, succes is voldoende inkomen verwerven, succes is geld verdienen, succes is winst maken.

En ik dacht: wellicht is succes dit allemaal tegelijkertijd!

3e vraag: Welke manieren zijn er om succesvol spiritueel ondernemer te worden?

Hier ook weer uiteenlopende antwoorden uit de online groepen.

Hele praktische manieren zoals: ondernemers dienen 70% tot 80% van hun tijd aan marketing te besteden. Of: het begint met scherp in je vizier te hebben wat je unieke aanbod is. En meer ‘geestelijke’ manieren: wees aantrekkelijk voor jezelf, dan trek je vanzelf klanten aan. Draag uit wie je bent en leef naar wat je uitdraagt, dan komt het succes er vanzelf achteraan.

In de bijeenkomst vertelden sommige deelnemers dat ze al op een natuurlijke manier spiritualiteit en geld verdienen hadden samengebracht, terwijl anderen daar nog steeds mee worstelden. Zij vroegen zich af hoe ze hun bevlogenheid en spiritualiteit op een goede manier met geld verdienen samen konden laten gaan.

Uit twee verschillende groepjes kwamen heel verrassend dezelfde inzichten: luister naar wat er nodig is bij de klant, wat is de behoefte van de klant?  Het gaat niet om jou, maar om de ander! Wat kan ik bijdragen aan het geluk van een ander? En dit allemaal natuurlijk wel met datgene wat jij het liefste doet.

Er werden praktische adviezen gegeven: bepaal wie jouw ideale klant is, van welke mensen wordt je blij? Ga met hem of haar in gesprek en kom erachter wat hun grootste probleem is. Want voor een oplossing voor die problemen zijn ze bereid te betalen.

En nog meer adviezen: er zijn manieren om klanten op een niet-schreeuwerige manier aan te trekken, denk bijvoorbeeld aan het geven van waardevolle informatie in de vorm van nieuwsbrieven of lezingen. 

Afsluiting

In de kring, Theo nodigde ons uit om alles te laten bezinken en indalen. Dankbaarheid van de deelnemers: Theo, fijn dat je deze bijeenkomsten organiseert! En dan: op naar de borrel!

Hoe ging ik weg: aangenaam verrast en vooroordeel verdwenen 

Ik heb bijzonder genoten van deze bijeenkomst, heb hele leuke contacten opgedaan en ben vooral geïnspireerd door de verscheidenheid aan mensen en invalshoeken.

Misschien wel het belangrijkste: mijn vooroordeel over zweverigheid is niet terecht gebleken!

Speciaal verzoek van de deelnemers aan mij 

In de bijeenkomst bood ik de deelnemers een gratis exemplaar van mijn E-boekje ‘De 5 geheimen van een bloeiend bedrijf’ aan. In dit boekje leer je hoe je met het werk dat je met hart en ziel doet meer klanten, meer inkomen en meer voldoening kunt krijgen. Er is mij verzocht dit ook in het verslag op te nemen. Dus voor iedereen dat wil: vraag een gratis exemplaar aan via: www.hartenzielmarketing.nl.

Weergaven: 338

Berichten in deze discussie

Annie, dank je wel voor het mooie verslag. Ik voeg ook nog even de deelnemerslijst bij, zodat men elkaar makkelijker kan vinden.

Bijlagen:

Ik kwam net deze quote tegen en moest weer aan de bijeenkomst denken, waar velen ook aangaven dat het belangrijkste is om te luisten naar de behoeften van anderen.

“You can make more friends in two months by becoming interested in other people than you can in two years by trying to get other people interested in you.” - Dale Carnegie,

Hier het bijbehorende artikel: http://www.forbes.com/sites/theyec/2012/04/25/the-7-pillars-of-conn...

Heb net het artikel op Forbes gelezen, inspirerend en verhelderend!

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...
te koop bij:
managementboek.nl

"Wil je weten wie je bent en wat je hier te doen hebt?"
"authentiek, overzichtelijk, helder en enorm inspirerend"

te koop bij: