Spiritueel Ondernemers Netwerk

Hulpvraag bij voorbereiding training "Ken jij jezelf en de ander?".

Graag stel ik een vraag bij jullie, als groep trainers. 
Binnenkort geef ik samen met een collega trainer een training aan een zakelijke instelling (financieel consultant), waar ik 10 sessies van 1 dag ga geven, met als overkoepeld thema "Effectieve communicatie". 
De eerste dag zal in het teken staan van "Ken jij jezelf en de ander". Het is voornamelijk bedoeld ter (hernieuwde) kennismaking met elkaar en met ons als trainer, en om bewustwording te creeren op authenticiteit; jezelf écht kennen en jezelf écht te durven laten zien.

Ik heb al een aantal ideeen, maar ben er nog niet helemaal uit. Waar ik benieuwd naar ben of jullie misschien ideeen hebben voor oefeningen of werkmethodes tijdens deze eerste dag?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Met vriendelijke groet,
Barbara

Weergaven: 113

Berichten in deze discussie

Ooit heb ik in een managementoverleg de directeur een prachtige voorstelronde zien initiëren. Misschien kun je die gebruiken. Het ging om een groep van 20 managers die elkaar soms goed kenden en soms amper wisten bij welke afdeling die hoorde.

Alle aanwezige managers kregen de beurt en moesten de volgende vragen beantwoorden:
1. wat is je naam en functie?
2. wat is je grootste blunder van het afgelopen jaar?
3. wat is je grootste succes van het afgelopen jaar?

Je begrijpt dat hierin de nodige eerlijkheid aan te pas kwam. Immers, andere aanwezigen wisten donders goed welke blunder jij begaan had. En omdat iedereen een blunder moest benoemen, erkenden we daarmee ook dat niemand onfeilbaar is.

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Succes,
Bas
Beste Bas,

Bedankt voor je snelle reactie. Dit is inderdaad een mooie manier om elkaar (weer) beter te leren kennen. Ik zal het zeker meenemen!

Groet, Barbara

Bas de Kruyff zei:
Ooit heb ik in een managementoverleg de directeur een prachtige voorstelronde zien initiëren. Misschien kun je die gebruiken. Het ging om een groep van 20 managers die elkaar soms goed kenden en soms amper wisten bij welke afdeling die hoorde.

Alle aanwezige managers kregen de beurt en moesten de volgende vragen beantwoorden:
1. wat is je naam en functie?
2. wat is je grootste blunder van het afgelopen jaar?
3. wat is je grootste succes van het afgelopen jaar?

Je begrijpt dat hierin de nodige eerlijkheid aan te pas kwam. Immers, andere aanwezigen wisten donders goed welke blunder jij begaan had. En omdat iedereen een blunder moest benoemen, erkenden we daarmee ook dat niemand onfeilbaar is.

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Succes,
Bas
Hallo Barbara;

Als je 10 sessies doet is het interessant om een nulmeting te houden en dit na de 10e keer weer te doen, bij de meting kun je aangeven dat ze per item een STAR voorbeeld (situatie, taak, actie, resultaat) ik heb in het verleden dit soort metingen gemaakt, indien behoefte mail dan naar info@a4ld.eu ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet

Tinus
www.a4ld.eu
Hoi Barbara,
Wat een mooie vraag. Ik heb jullie website bekeken en wat me opviel dat je de reis als metafoor gebruikt. Je gaat dus op reis met een groep; wat neem je mee op reis? De vraag komt uit een werkboek van levensbeschouwing, maar inspireert wellicht tot... iedereen neemt iets mee, heb je dan samen alles om... een uitleg laten geven van waarom ze gekozen hebben voor bijv; een landkaart, een mes etc.
Zelf gebruik ik vaak spelkaarten ter introductie. Zeker als je buiten de gebaande paden wilt komen werkt dat erg goed. Je laat ze een kaart kiezen, en als iedereen er een heeft vertelt de persoon wat hij/zij aan dat dier toedicht (kwaliteiten). De vraag stellen is het beantwoorden; in hoeverre herken je iets van die kwaliteiten in jezelf.
Een variatie erop is (als de deelnemers elkaar kennen) dat iedereen een kaart kiest voor een ander en vertelt waarom.
heel veel plezier op deze ontdekkingsreis.
warme groet
angelique
www.truecolours-linked.nl
Hoi Angelique,

Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad een leuk voorstel... Wij kunnen ons thema 'quo tendis = waarheen gaat de reis' meer 'uitbuiten, zowel in trainingen als ook hoe we ons verkopen. Het inspireert ons zeer, dus ik ga het zeker overwegen om tijdens de eerste dag in te brengen.

Groeten, Barbara

Hallo Barbara,

Ik denk dat elke spelvorm waarbij mensen uit hun comfortzone gehaald worden interessant kan zijn omdat je mensen dan in een ander kader ziet. Zelf heb ik bijvoorbeeld wel mensen met elkaar laten boksen, met het idee dat je vecht zoals je communiceert. Andere spelvormen waarbij mensen een fysieke uitdaging krijgen kunnen ook, door het bewege komt er energie vrij en worden mensen meer open en ontvankelijk.

Veel succes en plezier!

P.s.: Ik ben net nieuw hier en zie nu dat deze vraag al een paar maanden oud is... :-) Wie weet heb je toch wat aan m'n antwoord.

Veel goeds,

Michiel Hiemstra

RSS

richting geven aan
je leven en werk
"beschrijft de essentie van 'persoonlijk leiderschap'
in werk en leven"

"lees dit boek en je weet alles"

meer reacties...
te koop bij:
managementboek.nl

"Wil je weten wie je bent en wat je hier te doen hebt?"