Ik denk hier aan een marketing bureau die 'het groene product' of 'het groene bedrijf' in de markt gaat zetten. Is dat geloofwaardig?Zelf ben ik van mening dat dat niet meer zal werken. Geloofwaardigheid hangt o.a. samen met ervaring van de gebruiker en oprechtheid van de producent/organisatie. Verhalen over ervaringen van werknemers, klanten of familieleden en vrienden daar weer van, doen er toe. Net zoals deze netwerken, die komen nu veel meer op en zijn volgens mij super belangrijk en super krachtig. Ik krijg het gevoel dat 'the power to the peolpe' aan het gaan is. Nu nog langzaam, maar het zal steeds harder gaan. Wij laten ons niet meer misleiden door reclames omdat die willen dat wij iets kopen. De mens krijgt het gevoel dat het uitmaakt waar hij werkt en wat hij doet en welke keuzes hij maakt. Dat is nieuw, na al die jaren van zoekende te zijn geweest. Maar als het zo is, een hele goede ontwikkeling. Graag uw reactie... smile van Francisca

You need to be a member of Spiritueel Ondernemers Netwerk to add comments!

Join Spiritueel Ondernemers Netwerk

Replies are closed for this discussion.

Replies

• Hallo Francisca,

Ik sluit me bij je mening aan.

We leven in een tijd van toenemende bewustwording en dat is een goede ontwikkeling. Mensen gaan steeds meer op zoek naar hun eigen ik, hun ding, datgene wat hen gelukkig maakt. Het markten van duurzaamheid is voor mij dan ook niet geloofwaardig.

Eigenlijk is het "markten van duurzaamheid" m.i. ontstaan vanuit de toenemende zorg om het milieu. In dit geval om er geld uit te slaan. Er wordt dus een mode-grill van gemaakt, "want de consument is bezorgd om het milieu, dus lanceren wij het groene produkt X, met als doel zoveel mogelijk consumenten te verleiden tot een aankoop." Voeg er de nodige angst aan toe. Angst doet immers consumeren. Het is de aloude werkwijze van de consumptiemaatschappij en een van de peilers waarop het huidige monetaire systeem is gebaseerd; verleid de massa.

Waar niet bij wordt stilgestaan is dat we in een veranderende tijd leven. Mensen zijn mondiger, kritischer en worden zelfbewuster. Mensen laten zich niet meer zo snel verleiden. Het "groene produkt X" kan dus geweldig zijn voor mijn buurvrouw, terwijl ik daarover een andere mening heb. Het gaat dus om persoonlijke ervaringen van mensen, gebruikers en de betrouwbaarheid van de producent

Ronald van de Sande zei:
    Hoi Francisca,

Zelf heb ik een hekel aan alles waar duurzaam voor staat. Al ben ik wel voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Duurzame energie
    Duurzaam ondernemen
    Duurzaam beleggen
    etc....

Wat je echt goed doet is naar mijn mening altijd al duurzaam, dus het woord is gewoon te veel.

Ik zou dus geen duurzaamheid gaan proberen te marketen. Laat het verkopen van duurzame dingen bijvoorbeeld over aan energieleveranciers die teveel geld steken in windmolens en zonnenenergie en te weinig in echte schone energie.

Met vriendelijke groet,
  • Het doel van de ondernemer zou naar mijn mening moeten zijn het produceren of het leveren van een goed of dienst dan invulling geeft aan de behoefte van de mens.
    Het doel van de marketing is enerzijds het inventariseren van de behoefte van de mens en anderzijds het informeren van de markt over de mogelijkheden tot invulling van die behoefte. Niet zelden wordt marketing echter valselijk gebruikt voor het creëren van een schijnbehoefte.

Hoe dan ook, marketing is een middel en het marketen van duurzaamheid zal zeker lonen als daarmee het doel (het informeren van de mens met de behoefte van duurzame leveranciers te betrekken) wordt nagestreeft.

De wereld leeft in een tendens tot meer bewustwording van het zelf, het eigen oordeel. Daarbij leven wij in een wereld waarbij informatie steeds sneller rond gaat en beschikbaar is. Dit leidt er toe dat het valselijk gebruik van claims steeds sneller als een luchtbel zal worden lekgeprikt. Al moet ik erbij zeggen dat ik nog altijd de mening heb dat een grote groep mensen nog steeds erg vatbaar is voor valse en misleidende reclame.

M. vr. gr.

Peter Hoogenboom
  • Beste Hilde en Theo,
    Dank voor jullie feed back.
    Wat wil de klant, wat wij (als mens/klanten)?
    De boodschap 'duurzaamheid is de normaalste zaak van de aarde' zou van alle kanten gecommuniceerd moeten worden: top-down, en bottum-up. Woorden alleen is niet genoeg het is ook nodig dat het voorbeeld uitgedragen wordt en oplossingen aangedragen worden, denk ik.
    Met vrolijke groet, Francisca

Francisca Wegdam said:
    Hilde M. said:
    Theo Buijsrogge said:
    Hoi Francisca,
    Mijns inziens is er een duidelijke tendens dat mensen zich niet meer laten bepalen door een autoriteit buiten zich of zich iets laten aanpraten, maar steeds meer op zoek gaan naar hun eigen waarden, hun eigen kern, hun eigen authenticiteit. Zij bepalen van hieruit wat ze willen doen (creëren) en zullen beoordelen wat in hun omgeving hiertoe toegevoegde waarde heeft.

Marketing zou zich dus niet meer moeten richten op het overbrengen van een gewenst beeld, dat hebben de mensen zelf wel. Het zal zich vooral moeten richten op de waarden van de mensen en aangeven hoe iets hiertoe bijdraagt, dus eindelijk echt afvragen wat de klant wil. (Dat kun je volgens mij ook in de markt zetten noemen, alleen de benadering is anders)
    Groet, Theo

Ik sluit me op zich bij Theo aan, hoewel ik wel van mening ben dat Marketing zich én moet richten op een gewenst beeld ( je moet toch ergens beginnen) met dien verstande dat de input moet zijn waar de vraag in de markt ligt. Marketing is psychologie, maar psychologie is geen marketing.

Waar wij ons op toe zouden moeten leggen is het vormen van een stem; wat willen we?

Mijns inziens is het zowieso belachelijk dat we onze prachtige planeet nog steeds als oud vuil behandelen, terwijl er zo ontzettend veel mogelijkheden zijn om in harmonie te leven met onze natuur en omgeving... Het is van de zotte dat we spreken over duurzaamheid, terwijl het de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn... Die overtuiging zouden we moeten voeden, down to top & top to down...

Duurzaamheid vermarkten hoeft dan niet meer omdat duurzaamheid de markt is. Anders leren leven, anders leren denken, en voornamelijk leren denken vanuit het perspectief dat je jouw eigen realiteit creëert is waar de sleutel ligt voor een mooie toekomst... Een toekomst die met recht glans brengt aan wat we zijn en wie we kunnen zijn... Het kan zo mooi zijn, maar het mooie moet nog door het gros worden ontdekt..

Het gros leeft nog in de angst dat er te weinig is... Er is niet te weinig, er zal altijd genoeg zijn... Je hoeft het alleen maar te zien... Leer leven voorbij de illusie, leer leven met je Zelf, neem er 100% verantwoordelijkheid voor en kijk wat er gebeurt..

With Love, Light & a Lot of Laughter
    Hil
  • Theo Buijsrogge said:
    Hoi Francisca,
    Mijns inziens is er een duidelijke tendens dat mensen zich niet meer laten bepalen door een autoriteit buiten zich of zich iets laten aanpraten, maar steeds meer op zoek gaan naar hun eigen waarden, hun eigen kern, hun eigen authenticiteit. Zij bepalen van hieruit wat ze willen doen (creëren) en zullen beoordelen wat in hun omgeving hiertoe toegevoegde waarde heeft.

Marketing zou zich dus niet meer moeten richten op het overbrengen van een gewenst beeld, dat hebben de mensen zelf wel. Het zal zich vooral moeten richten op de waarden van de mensen en aangeven hoe iets hiertoe bijdraagt, dus eindelijk echt afvragen wat de klant wil. (Dat kun je volgens mij ook in de markt zetten noemen, alleen de benadering is anders)
    Groet, Theo

Ik sluit me op zich bij Theo aan, hoewel ik wel van mening ben dat Marketing zich én moet richten op een gewenst beeld ( je moet toch ergens beginnen) met dien verstande dat de input moet zijn waar de vraag in de markt ligt. Marketing is psychologie, maar psychologie is geen marketing.

Waar wij ons op toe zouden moeten leggen is het vormen van een stem; wat willen we?

Mijns inziens is het zowieso belachelijk dat we onze prachtige planeet nog steeds als oud vuil behandelen, terwijl er zo ontzettend veel mogelijkheden zijn om in harmonie te leven met onze natuur en omgeving... Het is van de zotte dat we spreken over duurzaamheid, terwijl het de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn... Die overtuiging zouden we moeten voeden, down to top & top to down...

Duurzaamheid vermarkten hoeft dan niet meer omdat duurzaamheid de markt is. Anders leren leven, anders leren denken, en voornamelijk leren denken vanuit het perspectief dat je jouw eigen realiteit creëert is waar de sleutel ligt voor een mooie toekomst... Een toekomst die met recht glans brengt aan wat we zijn en wie we kunnen zijn... Het kan zo mooi zijn, maar het mooie moet nog door het gros worden ontdekt..

Het gros leeft nog in de angst dat er te weinig is... Er is niet te weinig, er zal altijd genoeg zijn... Je hoeft het alleen maar te zien... Leer leven voorbij de illusie, leer leven met je Zelf, neem er 100% verantwoordelijkheid voor en kijk wat er gebeurt..

With Love, Light & a Lot of Laughter
    Hil
  • Hoi Francisca,
    Groet, Theo
This reply was deleted.