Visie en missie

Bij veel bedrijven wordt een visie en missie statement opgesteld omdat het hoort en gaat het niet veel verder dan de financiële doelstellingen of de bevrediging van de aandeelhouders. Hoewel alle ondernemingen gezonde winst moeten maken om te overleven, zal een bedrijf vooral succesvol zijn als ze zich richt op een hoger doel. Ik kwam op het Blog van Lynn McTaggert een (Engelstalig) bericht tegen met vragen die je alle betrokkenen kunt stellen om het hogere doel van je bedrijf uit te werken: * Wie of wat denkt u dat uw bedrijf het best kan dienen? * Wie of wat profiteert het meest en waarom? * Hoe kan de levenskwaliteit voor het grootste aantal mensen verbeterd worden? * Wat zijn de effecten op het milieu? * Wat is het lange termijn plan voor het helpen van mensen of andere levend wezens? * Benadeelt het iets of iemand? Wat is jouw ervaring hiermee?

You need to be a member of Spiritueel Ondernemers Netwerk to add comments!

Join Spiritueel Ondernemers Netwerk

Email me when people reply –

Replies

• Hoi Jacqueline,
    Helemaal mee eens, dank voor de aanvulling. De waarden zijn een bindmiddel, niet alleen binnen de organisatie, maar door wat de organisatie uitdraagt ook met haar klanten.
    Wat ook niet in de vragen terug komt is: wat zijn de talenten van de organisatie, waarin onderscheid het zich van anderen?

Uiteindelijk beschrijven het doel, de talenten en de waarden samen de essentie van een organisatie en vormen de basis voor de missie, de manier waarop die essentie in de praktijk wordt vormgegeven. Die vier elementen vormen samen, wat ik heb genoemd, het Succeskompas en geven zo richting aan de organisatie. Ik ben daar nu een boek over aan het schrijven (dat in januari verschijnt).

succes en groeten,
    Theo
  • Hi Theo,

misschien geheel overbodig in jouw situatie maar een punt wat op het lijstje ontbreekt is naar mijn mening (en dat geldt vooral voor grote ondernemingen);
    Hoe gaan we met elkaar om binnen de organisatie?
    En dan bedoel ik iedereen van hoog naar laag,van directeur tot schoonmaker. Wordt iedereen gerespecteerd en op waarde geschat of valt daar wellicht iets te verbeteren in omgang en communicatie?
    Als je op een bepaalde wijze naar buiten wilt treden zal het eerst van binnen op orde moeten zijn.

MvG
    Jacqueline Verduijn
  • nu zie ik het, ik keek niet verder dan het menu :-)
    dank ook voor de link naar dit netwerk
  • Hallo Theo,

De link staat op de homepage rechtsboven als Acumulus mision statement.

Dankjewel voor je advies. Het is voor mij een eerste aanzet en ik zal hier nog wel verder aan sleutelen.

Groetjes,

Bert-Jan

Theo Buijsrogge zei:
    Hallo Bert-Jan,
    Leuk dat je de vragen op je site overgenomen hebt. Klopt het dat je er vanaf de homepage niet naar toe kunt klikken?

Als ik de vragen voor jou zelf zou moeten beantwoorden dan ligt wat mij betreft sterk de nadruk op het feit dat wat jij maakt/aanbiedt voor al je klanten een secundaire activiteit is. De kracht ligt hem daarom vooral in het feit dat je die klanten in de gelegenheid stelt om meer tijd energie te besteden aan waar ze goed in zijn. De klant profiteert dus vooral omdat hij z'n talent optimaal in kan zetten (zoals jij ook doet). Dat het dus eenvoudig en betaalbaar is vind ik een (belangrijke) afgeleide.
    Dat het concurrenten benadeelt ben ik het dus niet mee eens. Je belemmert ze toch niet om het nog beter te doen?

Succes en groeten, Theo

Bert-Jan Wiegeraad zei:
    ... Ik heb geprobeerd de vragen te beantwoorden op mijn eigen site: http://www.acumulus.nl/282/t.gif
    Groetjes, Bert-Jan
  • Hallo Bert-Jan,
    Leuk dat je de vragen op je site overgenomen hebt. Klopt het dat je er vanaf de homepage niet naar toe kunt klikken?

Als ik de vragen voor jou zelf zou moeten beantwoorden dan ligt wat mij betreft sterk de nadruk op het feit dat wat jij maakt/aanbiedt voor al je klanten een secundaire activiteit is. De kracht ligt hem daarom vooral in het feit dat je die klanten in de gelegenheid stelt om meer tijd energie te besteden aan waar ze goed in zijn. De klant profiteert dus vooral omdat hij z'n talent optimaal in kan zetten (zoals jij ook doet). Dat het dus eenvoudig en betaalbaar is vind ik een (belangrijke) afgeleide.
    Dat het concurrenten benadeelt ben ik het dus niet mee eens. Je belemmert ze toch niet om het nog beter te doen?

Succes en groeten, Theo

Bert-Jan Wiegeraad zei:
    ... Ik heb geprobeerd de vragen te beantwoorden op mijn eigen site: http://www.acumulus.nl/282/
    Groetjes, Bert-Jan
  • Ik vind het een mooi uitgangspunt. Het lijkt echter te gaan over een situatie waarin iedereen er zo over denkt. We leven nu nog in een tijd waarin oude patronen bestaan. Ik hoor weleens dat mijn product mensen benadeelt omdat zij daardoor minder klanten hebben. Dat werkt soms in op mijn schuldgevoel.

Ik ga zeker mee in jouw visie, alleen is de vraag of er mensen benadeeld worden, lastiger te beantwoorden vanuit dualiteit en concurrentie. Dat is namelijk in bepaalde situaties zeker het geval.

Ik heb geprobeerd de vragen te beantwoorden op mijn eigen site:

http://www.acumulus.nl/282/

Groetjes, Bert-Jan

Theo Buijsrogge zei:
    Hallo Bert-Jan,
    Eerlijke concurrentie is mijns inziens geen benadeling. Eigenlijk bestaat concurrentie niet. Als iedereen anders is, hoe kun je dan met elkaar concurreren? Richt je dus op je eigen kracht en zet die in ten dienste van anderen. Dat is voor mij de essentie. Dus niet je kracht inzetten om die van anderen uit te schakelen of te beperken zoals bijvoorbeeld Microsoft en Intel deden om concurrentie te beperken en door de EU voor beboet zijn. Of iets doen ten koste van veel milieuschade.Vergelijk het eens met de natuur. Alle planten zijn alleen maar bezig volledig zichzelf te zijn. Afhankelijk van de locatie gedijen bepaalde planten het best. De planten die niet tot bloei komen worden niet actief door de anderen benadeelt, maar bevinden zich niet in een optimale omgeving. Het gaat dus vooral ook om de intentie waarmee je iets doet.

Is je vraag hiermee beantwoord? Wat vind je zelf?
    Groeten, Theo
    Bert-Jan Wiegeraad zei:
    Hallo Theo,
    Hoe kijk jij aan tegen de vraag: * Benadeelt het iets of iemand?wanneer het antwoord luidt: ja, er zijn veel mensen die niet blij zijn met dit product omdat het concurrerend is en hen omzetverlies zal opleveren.

Groetjes,

Bert-Jan
  • Hallo Bert-Jan,

Eerlijke concurrentie is mijns inziens geen benadeling. Eigenlijk bestaat concurrentie niet. Als iedereen anders is, hoe kun je dan met elkaar concurreren? Richt je dus op je eigen kracht en zet die in ten dienste van anderen. Dat is voor mij de essentie. Dus niet je kracht inzetten om die van anderen uit te schakelen of te beperken zoals bijvoorbeeld Microsoft en Intel deden om concurrentie te beperken en waarvoor ze door de EU zijn beboet. Of iets doen ten koste van veel milieuschade.

Vergelijk het eens met de natuur. Alle planten zijn alleen maar bezig volledig zichzelf te zijn. Afhankelijk van de locatie gedijen bepaalde planten het best. De planten die niet tot bloei komen worden niet actief door de anderen benadeelt, maar bevinden zich niet in een optimale omgeving. Het gaat dus vooral ook om de intentie waarmee je iets doet.
    Kun je je hier in vinden?

Groeten, Theo
    Bert-Jan Wiegeraad zei:
    Hallo Theo,
    Hoe kijk jij aan tegen de vraag: * Benadeelt het iets of iemand?wanneer het antwoord luidt: ja, er zijn veel mensen die niet blij zijn met dit product omdat het concurrerend is en hen omzetverlies zal opleveren.

Groetjes,

Bert-Jan
  • Hallo Guido,
    Dank voor je reactie. Ik zie uit naar je feedback
    Succes en groeten, Theo
    Guido Keutgen zei:
    Hi Theo,
    ...Ik zal proberen wat feedback op dergelijke vragen hier ook te delen. Hartelijke groet,Guido
  • Hallo Theo,

Hoe kijk jij aan tegen de vraag:

* Benadeelt het iets of iemand?

wanneer het antwoord luidt: ja, er zijn veel mensen die niet blij zijn met dit product omdat het concurrerend is en hen omzetverlies zal opleveren.

Groetjes,

Bert-Jan
  • Hi Theo,

Dank voor de verwijzing en het aanzwengelen van deze discussie. Op dit moment hebben wij diverse gesprekken met ondernemingen die spiritualiteit in business meer vorm willen geven en zich als nieuwetijdsorganisatie zien en verder willen ontwikkelen. We hanteren hier diverse vragen en insteken, maar ik denk dat deze lijst een goede is om in ieder geval ook mee te nemen, voorzover deze niet al aan de orde komen natuurlijk.

Ik zal proberen wat feedback op dergelijke vragen hier ook te delen.

Hartelijke groet,

Guido
This reply was deleted.