Doen waar je goed in bent

Voordat ik verlicht werd,verzorgde ik mijn groentenen harkte ik de tuin.Nadat ik verlicht was,verzorgde ik mijn groentenen harkte ik de tuin.Maar ik was gelukkig.Buddha (vrij vertaald)Spiritualiteit is niet iets om het leven mee te vervangen. Het is iets om in het leven te integreren.Hoger bewustzijn gaat niet over een ander bestaan, maar een beter begrip van het huidige bestaan.We zijn hier om het leven te ervaren en te leren begrijpen, als kok, monteur, verpleegster of soldaat.Spiritualiteit gaat niet over wat je doet maar met welk bewustzijn. Spiritualiteit kan je helpen een bewustere kok, monteur, verpleegster of soldaat te zijn.Vier en half jaar lang was ik directeur van een spiritueel re-integratiebureau. Ik sprak vaak met mensen die wilden werken bij dit bureau. Ik wil met spiritualiteit bezig zijn, zei men vaak. Ik wil mensen helpen bewustere keuzes in hun leven te maken.Ik was vaak nieuwsgierig wat men zelf met hun spiritualiteit deed. Niet zelden vertelde men dat zij op zoek waren naar werk waarbij zij anderen konden helpen. Heb je een baan of heb je eigen bedrijf, vroeg ik dan. Ik werk nu als boekhouder bij bedrijf X, was een van de antwoorden.Wat houdt je tegen in deze baan jouw spiritualiteit tot uitdrukking te brengen, vroeg ik. Daar is weinig spiritueels aan, zei de man. Deze man hield van cijfers en debet en credit gelijk maken, maar had tevens een aantal levensvragen waarbij zijn spiritualiteit hem goed hielpen. Dat wil ik uitdragen op anderen, zei hij.We hadden een plezierig gesprek over het integreren van spiritualiteit in het eigen werk. Hij werkt nu nog steeds als boekhouder. Toch zou het mij niet verbazen als hij op termijn werkt als coach. Een hele goede, denk ik.Bert-Jan Wiegeraad

You need to be a member of Spiritueel Ondernemers Netwerk to add comments!

Join Spiritueel Ondernemers Netwerk

Email me when people reply –

Replies

• Hi Bert-Jan,

Heel mooi en helder geschreven. Het gedichtje vertelt eigenlijk dat iedereen al verlicht is, het is onze basis.
    Het herkennen van die basis zorgt ervoor dat je niet meer op een ander wijze in het leven kunt staan. Gelukkig komen steeds meer mensen tot die herkenning.

MvG,
    Jacqueline Verduijn
  • Hallo Nico,

Ik durf niet zo snel te zeggen of het daarom is dat ik daar nog werk. Misschien wel mede daarom. Ik vond hetgeen jij schreef wel iets om over na te denken en ook een mooie invalshoek.

Ik weet wel dat ik er nog werk omdat ik daar veel leer voor mezelf en ook nog het nodige te leren heb. Lessen voor mij, soms bitter, die ik nodig heb om mijn vleugels verder uit te slaan. Lessen die mij evengoed aan het denken zetten over mezelf. Soms is een spiegel in je leven eens nodig. And last but not least: mijn werk vind ik nog steeds leuk. Ik heb destijds (nu 7 jaren geleden) zelf voor dit werk gekozen.

Het gaf me in ieder geval veel voldoening om collega's daarmee te helpen. Zelfs zoveel dat ik eigenlijk nu wel weet hoe ik verder wil op mijn pad.

Groeten,

Matthias

Nino Michielse zei:
    Mooi onderwerp en reacties. Spiritualiteit in perspectief. De (werk)omgeving waarin je nu zit met de mensen in wiens directe nabijheid je verkeert, hebben het misschien juist nu zo nodig dat je bij hen blijft.

Groet,
    Nino.
  • Hallo Bert-Jan,

Ik deel je visie in deze.

Bert-Jan Wiegeraad zei:
    Hallo Matthias,

We zijn dus vakgenoten geweest! Twee jaar geleden was er een discussie over zweverige re-integratiebureau's. Men klaagde tot in de tweede kamer aan toe over de onzin van dit soort bureau's en de veronderstelling dat daar geen belastinggeld naartoe mocht gaan. Ik schreef toen de volgende column.

In de volkskrant verscheen onlangs een tendentieus artikel over het UWV dat zweverige reintegratie-trajecten zou financieren. Met minachting over alles wat riekt naar spiritualiteit wordt de lezer voorgehouden dat 'wij Nederlanders' meebetalen aan klinklare onzin.

Het is heel makkelijk om datgene wat je niet kent of begrijpt, zweverig te noemen. Ik ben heel blij als reintegratie-consulent dat ons bureau van het UWV diensten met een spirituele basis aan kan bieden aan werkzoekenden. Onze klanten zijn die zogenaamde no-nonses aanpak die vaak volledig voorbij gaat aan hun werkelijke problematiek en ervaringen, meer dan beu.

Spiritualiteit gaat over zingeving en een zinvolle invulling van het leven. Daar is wat mij betreft weinig zweverigs aan. Arbeidssatisfactie en mentale gezondheid zijn essentieel voor een goede economie. Zolang je gezond bent en een goede baan hebt, stel je jezelf meestal geen diepere vragen. Wanneer je je baan en je gezondheid verliest, ga je meer nadenken over waar jouw leven om gaat en wat echt belangrijk is. Je gaat op zoek naar antwoorden op levensvragen.

Gelukkig zijn er bureau' s die daar hulp in bieden en voorzien daarmee in een behoefte. Er is vraag en er is aanbod. Heel economisch eigenlijk. En bovendien: we zouden haast vergeten dat het geld waarmee de reintegratietrajecten worden betaald, is opgebracht door de werkgevers en werknemers zelf. Niets belastinggeld van 'alle Nederlanders'. Het is het eigen spaargeld van alle UWV-klanten, werkend of werkzoekend. En als de werkzoekenden met hun eigen geld ondersteuning zoeken bij een bureau wat hun eigen taal spreekt, is dat volledig legitiem. Deze bureau's spreken echter niet de taal van de politiek, die gaat over werk, werk, werk en geen woorden bevat voor begrippen als zingeving, liefde en menselijkheid.

Matthias Bosgraaf zei:
    Beste Bert - Jan,
    Jouw schrijven is voor mij heel herkenbaar. Voordat ik spiritueel bezig was, deed ik mijn werk (toevallig ook bij een re-integratiebureau) en nu ik met spiritualiteit bezig ben, doe ik daar nog steeds mijn werk. En door inderdaad spirituatilteit te integreren in mijn werk en ook in mijn prive-leven, maakte het mij gelukkiger. Het maakte mij meer bewust van mijn eigen keuzes. Bepaalde zaken aangaande mijn werk, benaderde ik vanuit andere invalshoeken. Ik werd me bewuster van wie was als medewerker en welke invloed ik uitoefende op het bedrijfsproces. (Dus niet alleen dat radertje aan het grote wiel).
    Ook heb ik, via automatisch schrift, collega's kunnen helpen. Dit overigens als collega's hierom vroegen. Het heeft hen toch ook geholpen. Hun eigen levensvragen werden soms tegen het licht gehouden. Het geeft me nog steeds veel voldoening.
    Als ik bij anderen spiritualiteit kan uitdragen, (dus in dit geval mijn collega's) dan doe ik dat graag. Overigens wel vanuit het prinicipe van de vrije wil.

Ik moet hierbij wel kwijt dat het voor clienten goed zal helpen als zij eens een stuk richting vanuit een spirituele invalshoek krijgen aangeboden. Dus een stuk bewustwording van wie ze zijn etc. Helaas is hier m.i. nog te weinig ruimte voor. De kortste weg naar werk is vaak leidend. Ik heb o.a. via internet veel sceptische berichten hierover gelezen, terwijl het best heel goed kan werken.

Succes op je verdere pad en groeten,

Matthias
  • Hallo Matthias,

We zijn dus vakgenoten geweest! Twee jaar geleden was er een discussie over zweverige re-integratiebureau's. Men klaagde tot in de tweede kamer aan toe over de onzin van dit soort bureau's en de veronderstelling dat daar geen belastinggeld naartoe mocht gaan. Ik schreef toen de volgende column.

In de volkskrant verscheen onlangs een tendentieus artikel over het UWV dat zweverige reintegratie-trajecten zou financieren. Met minachting over alles wat riekt naar spiritualiteit wordt de lezer voorgehouden dat 'wij Nederlanders' meebetalen aan klinklare onzin.

Het is heel makkelijk om datgene wat je niet kent of begrijpt, zweverig te noemen. Ik ben heel blij als reintegratie-consulent dat ons bureau van het UWV diensten met een spirituele basis aan kan bieden aan werkzoekenden. Onze klanten zijn die zogenaamde no-nonses aanpak die vaak volledig voorbij gaat aan hun werkelijke problematiek en ervaringen, meer dan beu.

Spiritualiteit gaat over zingeving en een zinvolle invulling van het leven. Daar is wat mij betreft weinig zweverigs aan. Arbeidssatisfactie en mentale gezondheid zijn essentieel voor een goede economie. Zolang je gezond bent en een goede baan hebt, stel je jezelf meestal geen diepere vragen. Wanneer je je baan en je gezondheid verliest, ga je meer nadenken over waar jouw leven om gaat en wat echt belangrijk is. Je gaat op zoek naar antwoorden op levensvragen.

Gelukkig zijn er bureau' s die daar hulp in bieden en voorzien daarmee in een behoefte. Er is vraag en er is aanbod. Heel economisch eigenlijk. En bovendien: we zouden haast vergeten dat het geld waarmee de reintegratietrajecten worden betaald, is opgebracht door de werkgevers en werknemers zelf. Niets belastinggeld van 'alle Nederlanders'. Het is het eigen spaargeld van alle UWV-klanten, werkend of werkzoekend. En als de werkzoekenden met hun eigen geld ondersteuning zoeken bij een bureau wat hun eigen taal spreekt, is dat volledig legitiem. Deze bureau's spreken echter niet de taal van de politiek, die gaat over werk, werk, werk en geen woorden bevat voor begrippen als zingeving, liefde en menselijkheid.

Matthias Bosgraaf zei:
    Beste Bert - Jan,
    Jouw schrijven is voor mij heel herkenbaar. Voordat ik spiritueel bezig was, deed ik mijn werk (toevallig ook bij een re-integratiebureau) en nu ik met spiritualiteit bezig ben, doe ik daar nog steeds mijn werk. En door inderdaad spirituatilteit te integreren in mijn werk en ook in mijn prive-leven, maakte het mij gelukkiger. Het maakte mij meer bewust van mijn eigen keuzes. Bepaalde zaken aangaande mijn werk, benaderde ik vanuit andere invalshoeken. Ik werd me bewuster van wie was als medewerker en welke invloed ik uitoefende op het bedrijfsproces. (Dus niet alleen dat radertje aan het grote wiel).
    Ook heb ik, via automatisch schrift, collega's kunnen helpen. Dit overigens als collega's hierom vroegen. Het heeft hen toch ook geholpen. Hun eigen levensvragen werden soms tegen het licht gehouden. Het geeft me nog steeds veel voldoening.
    Als ik bij anderen spiritualiteit kan uitdragen, (dus in dit geval mijn collega's) dan doe ik dat graag. Overigens wel vanuit het prinicipe van de vrije wil.

Ik moet hierbij wel kwijt dat het voor clienten goed zal helpen als zij eens een stuk richting vanuit een spirituele invalshoek krijgen aangeboden. Dus een stuk bewustwording van wie ze zijn etc. Helaas is hier m.i. nog te weinig ruimte voor. De kortste weg naar werk is vaak leidend. Ik heb o.a. via internet veel sceptische berichten hierover gelezen, terwijl het best heel goed kan werken.

Matthias
    http://column.In/
    See related links to what you are looking for.
  • Beste Bert - Jan,

Matthias
  • Hallo Hugo,

Wat leuk om van een andere eenheidscoach te vernemen.

Ik heb altijd in de middenband van Nederland gewerkt en ken helaas geen mensen of projecten in Zeeland. Ik heb met plezier naar jouw site gekeken. Ik zou willen dat er meer (para)medici zijn die de huidige ontwikkelingen begrijpen en de vragen van mensen kunnen plaatsen in dit grotere perspectief.

Hartelijke groet,

Bert-Jan

Hugo Van Verdegem zei:
    Dag Bert-Jan,

Ik las twee stukjes van jou...ja ik zou nu reeds eenheidscoach kunnen zijn want de afgelopen 10 jaar heb ik heelwat geleerd van de energetische mens en de energieën die naar onze planeet komen.
    Ik las in dit stukje dat je een spiritueel re-integratiebureau leidde ...ik sta nu 10 jaar in mijn eigen psycho-spirituele praktijk (zie www.warezelf.bet.gif) en heb beslist om toch half-time in de samenleving te gaan werken. Vanuit mijn zijn en de bewustwordingsweg die ik afgelegd heb zal ik door mijn ervaring en zelfkennis een bijdrage kunnen brengen. Mocht je tips hebben van wat er in zeeland beschikbaar is van vacatures die eventueel rond spiritualiteit werken of projecten opzetten, meld me ze dan. Ook bedrijven, of scholen of organisaties die docenten rond bewustwording en psychologie zoeken interesseren me
    werken vanuit Brugge in het zuidwesten van Nederland het zou leuk zijn.

Hartegroet,
    Hugo Van Verdegem
    www.warezelf.bet.gif
  • Dag Bert-Jan,

Ik las twee stukjes van jou...ja ik zou nu reeds eenheidscoach kunnen zijn want de afgelopen 10 jaar heb ik heelwat geleerd van de energetische mens en de energieën die naar onze planeet komen.
    Ik las in dit stukje dat je een spiritueel re-integratiebureau leidde ...ik sta nu 10 jaar in mijn eigen psycho-spirituele praktijk (zie www.warezelf.be) en heb beslist om toch half-time in de samenleving te gaan werken. Vanuit mijn zijn en de bewustwordingsweg die ik afgelegd heb zal ik door mijn ervaring en zelfkennis een bijdrage kunnen brengen. Mocht je tips hebben van wat er in zeeland beschikbaar is van vacatures die eventueel rond spiritualiteit werken of projecten opzetten, meld me ze dan. Ook bedrijven, of scholen of organisaties die docenten rond bewustwording en psychologie zoeken interesseren me
    werken vanuit Brugge in het zuidwesten van Nederland het zou leuk zijn.

Hartegroet,
    Hugo Van Verdegem
    www.warezelf.be
  • Theo Buijsrogge zei:
    Heel helder beschreven Bert-Jan.
    Stel je voor dat we (op termijn) allemaal met spiritualiteit zelf bezig gaan en gaan coachen. Dat werkt natuurlijk ook niet. :-)Het zal dus inderdaad niet voor iedereen de weg zijn.

Succes en groeten, Theo

Ik pleit er inderdaad voor dat we spiritualiteit niet isoleren als apart gebied van interesse en zelfs beroep maar dat we de inhoud toepassen op onze dagelijkse werkzaamheden en in ons dagelijkse leven.

Dit wil inderdaad ook niet zeggen dat er geen behoefte is aan goede coaches.
  • Heel helder beschreven Bert-Jan.

Stel je voor dat we (op termijn) allemaal met spiritualiteit zelf bezig gaan en gaan coachen. Dat werkt natuurlijk ook niet. :-)
    Het zal dus inderdaad niet voor iedereen de weg zijn.

Succes en groeten, Theo

• Mooi geschreven ...Verlicht zijn, Bewust-Zijn..Gelukkig Zijn.
    Het is een vrije keuze van elk mens.

Grt
    Viviana

Happy Buddha
This reply was deleted.