Je eigen kompas

Beste Theo en anderen,

Ik richt me vooral tot jou Theo,maar ook tot anderen die zich in mijn verhaal herkennen.

Jouw boek 'succeskompas' heb ik nog niet gelezen,misschien ga ik het nog doen.Het lijkt me een goed boek,waarin ik vast dingen herken, die ik ook zo zal zien en ik zal vast wat hebben aan een aantal richtlijnen uit het boek.

Maar er zit me al m'n hele leven en nu vooral,nu ik een eigen onderneming aan het opzetten ben iets dwars in mijn eigen kompas.

Mijn kompas werkt heel goed, dat is het niet, het is meer dat het misschien te goed werkt,alleen vind ik het erg moeilijk hiermee m'n weg te vinden in de maatschappij.Ik voel heel duidelijk nog het vasthouden van de maatschappij aan oude patronen.Nieuwe patronen inzetten vanuit m'n eigen kompas gaat moeizaam en langzaam,ik ervaar nog veel tegenwerking als ik het doorzet en ik ervaar weinig tot geen feedback hierop als ik gewoon mijn weg ga.Het voelt dus erg alleen en (nog)niet goed aansluitend op de maatschappij.

Nu zal dit voor veel mensen hier op SON gelden,omdat we hier vernieuwend bezig zijn in het ondernemen en wat nieuw is wordt eerst vaak wantrouwend bekeken.Het kan al gauw als bedreigend worden ervaren.

Jij hebt een boek 'succeskompas' geschreven en ik begrijp eruit dat je hier juist op inspeelt,zodat je wel je eigen richting kan vinden en gaan in de maatschappij?

Nu heb ik daar voor mezelf een twijfel over, over hoe jouw succeskompas op mij in zou werken.

Ik wil jou en ook anderen daarom vragen of je/jullie je voor kunnen stellen dat het zelfs hinderlijk kan zijn en je niet tot je eigen kompas zal brengen ,doordat je richtlijnen krijgt (uit het boek of eventueel van een ander) bij jouw kompas te zijn en van daaruit te gaan leven en ondernemen.

Kan iemand zich voorstellen dat dat voor mij zelfs nog te richtinggevend van buitenaf (van een ander) is en zelfs dat me dus kan belemmeren mijn richting te gaan?

Naar mijn gevoel zit je eigen kompas nog een graadje dieper,misschien in een andere dimensie,waar niemand kan komen met zijn richting (om je te helpen),want dan is de richting al door de ander bepaald en is het nooit meer helemaal jouw richting?

Dit betekent misschien wel dat geen enkele hulp hierbij helpend zal zijn en dat je dus volkomen overgeleverd bent aan jezelf en je eigen kompas.

Het voelt voor mij als uit het vokomen niets en grote ruimte,zonder richtingaanwijzers toch op weg gaan.Jezelf aan je eigen haren het moeras uittrekken in de hoop dat je ooit ergens medereizigers tegenkomt.Maar ieder gaat z'n eigen persoonlijke weg,ook al loop je soms een tijdje op hetzelfde pad.

Zijn er mensen die hierbij kunnen komen?Hier iets van herkennen?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik hier echt helemaal alleen loop,maar als ik al die richtingaanwijzingen van anderen zie die denken mij daarmee te kunnen helpen,dan ga ik me wel heel alleen voelen.

Weet iemand hoe we hier mee om kunnen gaan in de maatschappij om toch wat gezamenlijks te creëren? Gaat het misschien gewoon om elkaar ontmoeten in vrijheid zonder dat de richting al vastligt?Is er wel echt een richting of zijn we al lopend op ons pad steeds (richting) aan het creëren?

"Het pad ontstaat als je het gaat lopen" heb ik weleens ergens gelezen.

Hartelijke groet.

Josefien

You need to be a member of Spiritueel Ondernemers Netwerk to add comments!

Join Spiritueel Ondernemers Netwerk

Email me when people reply –

Replies

• Hoi Josefien,
    Ik lees dat jij het ego gelijk stelt aan je persoonlijkheid. Dat is in mijn beleving niet het geval. Het ego is de gevangenschap van de materie, de dualiteit, je gevoelens en de in gedachten gevatte wil ervan. Daarmee is het de afgescheidenheid van de eenheid, van het leven zelf, van het Geheel, van God. Als gevolg van die gevangenschap zijn we alsmaar op zoek naar eenheid, naar duurzaam zijn, naar God, naar wie we echt zijn, naar volmaakt zijn, naar het (absoluut) Goede, naar harmonie. Is het Zijn, het één zijn met ons Ware Zelf, gerealiseerd, dan hebben we ons bevrijd van die gevangenschap, dus van het ego. We zijn dan volmaakt vrij. Dat betekent dat onze persoonlijkheid volmaakt vrij is, dat die niet wordt beheerst door het ego, door onze gevangenschap van de dualiteit, de strijd, tussen goed en kwaad. We zijn dan wie we echt zijn. We zijn en doen dan het (absoluut) Goede. Alle worstelingen zijn dan voorbij. Het leven is dan oneindig eenvoudig. We hebben dan ons eigen kompas gevonden. De mensheid is al sinds het begin der tijden op zoek naar het Zijn. Jij zegt dat je er niet naar op zoek bent. Dan ben jij een van de weinigen die het hebben gerealiseerd. Dat is een felicitatie waard. Ik begrijp dan alleen niet dat je, zoals je schrijft, het moeilijk vindt om met je eigen kompas je weg te vinden in de maatschappij. Je volgt dan toch gewoon je kompas?
  • Ik wil er toch graag iets over zeggen omdat ik de indruk heb dat jullie mijn boek niet hebben gelezen.
    Het is niet zo dat ik in het boek richtlijnen geef hoe je kompas eruit moet zien of een uiterlijk kompas aan iemand aanlever.
    Zoals jullie zelf al aangeven gaat het om Zijn, handelen vanuit je Ware Zelf.
    Daarom geef ik inzicht in wie we werkelijk zijn, laat ik zien wat de essentie van ons bestaan is en hoe je hiermee in de praktijk keuzes kunt maken. Het heden accepteren, het verleden loslaten en de toekomst creëren. Ik laat ook zien welke evolutie onze essentie doormaakt en hoe zich dat uit in een specifiek doel voor je huidige leven, je levensloop, je levenslessen en de transities in je leven.
    Door te leven vanuit je essentie/(Ware)Zelf/ziel/hart (of hoe jij het wilt noemen), volgt je jouw stroom of jouw pad. De richting daarvan wordt beschreven met het Succeskompas, bestaande uit je doel, talenten, waarden en missie.
    Succes is als je hier dicht bij kunt blijven en je je niet door andere magneten van je pad laat trekken zoals Sjoerd zo mooi beschreef. Succes is dus voor iedereen anders en zeker niet per definitie wat algemeen maatschappelijk als succesvol wordt beschouwd.
    Je Succeskompas bepalen kan alleen door zelf je aandacht naar binnen te richten. Ik kan alleen die zelfreflectie stimuleren en inzicht geven.
    In het boek laat ik tenslotte ook zien dat een organisatie een collectief energiesysteem is dat ook een Succeskompas heeft en hoe afstemming van het persoonlijk- en organisatie-Succeskompas leidt tot duurzame verbinding en duurzaam succesvolle resultaten voor beiden.
    Kijk voor meer achtergrondinformatie eens hier: www.succeskompas.nl-boek
    En naar reacties van mensen die het gelezen hebben hier: reacties
    Sucecs en groeten,
    Theo
  • Het Zijn is de toestand voorbij oorzaak en gevolg, voorbij modellen/systemen, voorbij de materie, voorbij de dualiteit. Het is singualair. Duidelijker kan ik het niet maken. Als je het Zijn realiseert, zul je het ervaren.

Ronald van de Sande zei:
    Als is iets voor kinderen

Alles is eenvoudig, wanneer je het kunt inbrengen in jouw collectie van modellen. Alles heeft dus ook een oorzaak en gevolg relatie met elkaar. Niets staat los van een inherent bestaan.

Het is dus eenvoudig of een lagere vorm hiervan (lees:ingewikkeld). Tussen dit binaire verhaal zit in mijn ogen dan ook niets.

Wees nu eens duidelijk.
  • Als iets eenvoudig is, kan het betekenen dat het niet moeilijk is, dat er weinig intelligentie voor nodig is, dat het geen ingewikkeld systeem van oorzaak en gevolg is. Het Zijn is vrij/los van die ingewikkeldheid. Daarom is het Zijn en ook het realiseren ervan oneindig eenvoudig.

Ronald van de Sande zei:
    Eenvoud is altijd oneindig. Het is het bewustzijn van de mate van complexiteit dat eindigheid met zich meebrengt. Iets als oneindig eenvoudig is dus onzin. Het is dus slecht beter gezegd.

Cor Bijl zei:
    In het Zijn is het niet moeilijk om makkelijk te leven. Het is alleen maar makkelijk of beter gezegd, oneindig eenvoudig.
    Ronald van de Sande zei:
    Precies, Het Leven Is Makkelijk, Maar Het Is Moeilijk Makkelijk Te Leven.
  • In het Zijn is het niet moeilijk om makkelijk te leven. Het is alleen maar makkelijk of beter gezegd, oneindig eenvoudig.

Ronald van de Sande zei:
    Precies, Het Leven Is Makkelijk, Maar Het Is Moeilijk Makkelijk Te Leven.
  • Hoi Josefien,
    Ik herken je probleem betreffende je weg in het leven maar al te goed. De oplossing ervan blijkt oneindig eenvoudig te zijn. Daartoe moet je het verschil kennen tussen je ego en je Ware Zelf zijn of kortweg je Zijn. Het ego bestaat uit gevoelens en de in gedachten gevatte wil ervan. Het ego heeft de illusie dat het leven en dus bijvoorbeeld ook succes maakbaar is. De intrinsieke onvervuldheid, de behoeftigheid, de verlangens, van het ego jagen deze illusie na. Soms slaagt het ego daar in. Het probleem is echter dat de mens daar nooit door vervuld raakt en daardoor op zoek blijft naar de volgende bevrediging van zijn behoeftes en verlangens. Het Ware Zelf is de innerlijke waarnemer, het bewustzijn, van gedachten en gevoelens c.q. het ego. Het Zijn is het bevrijd zijn van het ego en is daardoor één met het Ware Zelf. De Wil van het Ware Zelf bestaat niet, zoals van het ego, uit de wil van gevoelens, maar uit de Wil van het Geheel, het leven zelf, God, die er altijd en voor ieder individueel is. Die Wil kan niet gekend, maar alleen ervaren worden. Het is de impuls tot manifestatie in het hier en nu, dus dat wat in het hier en nu vanzelf gebeurt. Het Zijn is de toestand van de onintentionele overgave aan deze Wil. Het realiseren van het Zijn is oneindig eenvoudig en het moeilijkste water is. Het is oneindig eenvoudig omdat het slechts uit zelfacceptatie bestaat. En het is het moeilijkste wat er is, omdat je daartoe al je gevoelens tot en met je diepste pijn moet toelaten en je al je houvast verliest. M.a.w. daartoe moet het ego letterlijk sterven. In het Zijn ben je vervuld en is derhalve je hoogste ‘succes’ gerealiseerd. Je bent dan vanzelfsprekend niet langer uit op het succes dat het ego als succes ziet. Je bent namelijk nergens meer op uit. Dit betekent niet dat je niets meer doet. Integendeel zelfs. Want doen vanuit de Wil van je Ware Zelf c.q. het leven zelf is de krachtigste die er bestaat. Bovendien is het het doen van het absoluut Goede waarin de worsteling tussen goed en kwaad/fout niet bestaat en waarin je zelfs geen keuzes meer hoeft te maken. Het leven is dan vanzelfsprekend oneindig eenvoudig. Uit jouw woorden maak ik op dat je hier naar op zoek bent. Je bent welkom om er eens over te praten. Voor meer informatie, zie http://www.nlbe.nl/Brochures/NLbe-masterclass-spiritualiteit-uitgeb...
  • Lieve Josefien,

soms kan een boek je helpen herinneren wat je zelf al wel weet maar wat je dan onder woorden gebracht ziet of wat je het gevoel meegeeft dat jij niet alleen in je ontwikkeling staat.
    We zijn allemaal onderweg, en soms is het echt handig te lezen hoe een ander zijn weg bewandeld heeft, niet eens om deze persoon als voorbeeld te volgen maar om zelf los te komen uit een geconditioneerde manier van zijn en open te leren staan voor nieuwe input.
    Het geeft een ruimer zicht op oude- en nieuwe zaken.

Het woord succes daagt je uit en roept nogal wat emoties bij je op onderzoek eens waarom.
    Ik zou als ik jou was dus zeker het boek eens lezen.

Jacqueline

Josefien Harmsen zei:
    Hoi Theo,
    Bedankt voor je reactie.
    Ik begrijp dat het voor veel mensen fijn kan zijn en helpend om te weten hoe ze bij hun kompas kunnen komen om van daaruit hun richting te bepalen.
    Het voelt alleen anders voor mensen (zoals ik) die hun kompas al klaarhebben en hun richting al bepaald hebben.
    Dan kan het inzicht van jou naar hoe hiertoe te komen juist wél als richtingbepalend van buitenaf gaan voelen.Ik kijk b.v. niet (meer) naar binnen,maar juist (al) naar buiten.Jouw inzicht zou ik dus op twee manieren op kunnen vatten, het is maar net waar ik voor kies: of als richtinggevend om mijzelf en m'n kompas te vinden , of als gewoon een inzicht van iemand anders,van jou in dit geval waar ik eens naar kan luisteren (zonder het over te nemen,maar gewoon omdat ik wel wil luisteren ernaar of vergelijken).
    Als ik het eerste doe, dan gaat het me irriteren,want dan lijkt het alsof ik jouw inzicht nodig heb,terwijl ik zelf al een goed werkend kompas heb.Als ik het tweede wil doen,moet ik er tijd, energie en geld voor over hebben ,want dan zou ik je boek dus moeten gaan kopen en lezen.Dat laatste ga ik dus eerst nog niet doen (sorry),want ik heb het druk genoeg met m'n eigen kompas uitwerken,wie weet later nog eens.Begeleiding van jou zit ik dus ook niet op te wachten, uitwisselen en (hier) van jou lezen hoe jij zelf te werk gaat ,wat jouw inzicht is,vind ik wel leuk, als je tenminste ook naar die van mij wilt luisteren, het moet wel van twee kanten komen voor mij.
    Een weg kiezen die bij je past doe je volgens mij altijd onbewust,maar je bedoelt natuurlijk een weg kiezen die je wilt,dat je die keuze maakt.Je schrijft dat die leidt tot vreugde , geluk en succes.Dat zou natuurlijk heel mooi zijn,maar voor mijzelf geldt het alleen al volgen van de weg vreugde en geluk geeft,het is geen doel (zo klinkt het bij jou),maar een effect en tevens een graadmeter voor het gaan van de juiste weg.Wat succes betreft, het is natuurlijk maar net wat je als succes ziet.Als ik mijn weg kan gaan dan vind ik dat al succesvol.Ik kan natuurlijk graag succes willen hebben in bepaalde dingen zoals dat m'n bedrijf vol komt met klanten,zodat ik er van kan leven.Ik zou mijn weg nooit kiezen met als doel "succes",want voor mij klopt dat niet,omdat mijn weg ook goed is (hoe moeilijk dat ook mag zijn) zonder succes.
    Betekent voor jou : "geen succes gekregen , missie mislukt"? Ik zie daar een gevaar in van dat mensen zich gaan fixeren op het succes en je gelukkig en vol vreugde voelen, alsof het iets is wat ligt in de toekomst en zij , als ze maar heel hard hun best doen, dat kunnen bereiken.Als ze dat niet doen,dan hebben ze dus hun best niet gedaan.
    Nu ja, zo is hoe ik dat zie, ik zal niet teveel met oogkleppen op gaan lopen en af en toe eens een blik op andere wegen maken,maar dan wel vanaf m'n eigen weg natuurlijk.Veel succes dan maar op jouw weg en met succeskompas, als dat is wat je je wenst.

Hartelijke groet, Josefien

Theo Buijsrogge zei:
    Hallo Josefien,
    Dank voor je uitgebreide vraag.
    Het is zeker niet mijn bedoeling van buitenaf een (kompas)richting aan te geven. Het is vooral de bedoeling inzicht te geven in de diepste verlangens in je zelf, waarom je hier op aarde bent, waarom gebeurt wat er gebeurt en waarom jij bent zoals je bent. Het dwingt je dus heel erg naar binnen te kijken en van daaruit richting te geven aan je leven en werk op een manier waarop jij kunt zijn wie je bent.
    Kijk hier maar eens naar de reacties van mensen wat het met ze gedaan heeft: reacties Succeskompast.gift.gif.
    Als je wilt kan ik je daar natuurlijk ook begeleiden je eigen Succeskompas te vinden en vooral bij het naar de praktijk te vertalen.
    En ik ben het met je eens dat het gaat om het pad en niet de eindbestemming. Dat pad ligt nooit precies vast, want je hebt altijd de vrije keuze om te bepalen welke weg je volgt. Het is de uitdaging om een weg te kiezen (en dus keuzes te maken) die past bij wie je in essentie bent. Dan leidt dat tot vreugde, geluk en succes. Je Succeskompas helpt je daarbij.
    Ik kan er nog heel veel over zeggen, maar laat het hier even bij. Is dit voldoende antwoord voor je?
    Succes en groeten,
    Theo
  • Hallo Josefien,
    Dank voor je uitgebreide vraag.
    Het is zeker niet mijn bedoeling van buitenaf een (kompas)richting aan te geven. Het is vooral de bedoeling inzicht te geven in de diepste verlangens in je zelf, waarom je hier op aarde bent, waarom gebeurt wat er gebeurt en waarom jij bent zoals je bent. Het dwingt je dus heel erg naar binnen te kijken en van daaruit richting te geven aan je leven en werk op een manier waarop jij kunt zijn wie je bent.
    Kijk hier maar eens naar de reacties van mensen wat het met ze gedaan heeft: reacties Succeskompas.
    Als je wilt kan ik je daar natuurlijk ook begeleiden je eigen Succeskompas te vinden en vooral bij het naar de praktijk te vertalen.
    En ik ben het met je eens dat het gaat om het pad en niet de eindbestemming. Dat pad ligt nooit precies vast, want je hebt altijd de vrije keuze om te bepalen welke weg je volgt. Het is de uitdaging om een weg te kiezen (en dus keuzes te maken) die past bij wie je in essentie bent. Dan leidt dat tot vreugde, geluk en succes. Je Succeskompas helpt je daarbij.
    Ik kan er nog heel veel over zeggen, maar laat het hier even bij. Is dit voldoende antwoord voor je?
    Succes en groeten,
    Theo
This reply was deleted.