Vandaag werden we geïnspireerd door Margaret Weatley.
Centraal staat de vraag hoe we de kracht van mensen kunnen gebruiken

Crisis
Kijkend naar de financiële crisis, dan staat die niet op zich.
Er is één globale crisis die gecreëerd is door een wereld gebaseerd op economische waarden die alle systemen en mensen raakt.

De wereld is een netwerk van onderling afhankelijke, zelf-organiserende menselijke relaties.

Onze manier van organiseren is echter gebaseerd op enkele mytes:
  • hoog risico vraagt om sterke controlesystemen
  • de leiders hebben altijd het juiste antwoord
  • het organigram laat de relaties zien.
  • mensen doen wat ze wordt opgedragen
  • angst is een goede motivator
  • snelheid = productiviteit
In tijden van crisis blijkt dit echter niet te werken
Hoe meer mensen bedreigd worden, hoe meer ze vanuit hun reptiele brein gaan reageren. We reageren dan alsof we minder hersenen hebben!
Je krijgt dan automatische, onbewuste vecht-vlucht reacties en dat is meestal niet zinvol.

Zelforganisatie in de natuur
De natuur laat zien hoe het ook anders kan.
In de natuur werkt alles in harmonie met elkaar samen, ontstaat zelforganisatie, en wordt je wie je bent.
In de natuur ontstaat orde uit coherentie, niet door onderlinge controle.

We kunnen deze patronen ook in onze organisaties laten ontstaan door:
  • simpele regels, waarden en afspraken
  • die iedereen kent
  • niet onderhandelbaar zijn
  • en eenduidig, dus er is maar een set van
Iedereen is autonoom binnen deze afspraken, afhankelijk van de situatie zijn keuzes te maken. Leiderschap ontstaat dan vanzelf.
Iedereen is aanspreekbaar op zijn keuzes

Leiderschap in tijden van crisis
Op basis hiervan gaf ze een aantal leidende principes om een crisis door te komen:
  • Iedereen heeft eerder moeilijke tijden doorgemaakt. Wat heb je daarvan geleerd?
  • Goede leiders in een crisis hebben een 'Theory of action'
    - ze weten waar aandacht/prioriteit op te richten
    - ze weten waarom
    - iedereen weet dat
    - iedereen weet wat te doen
  • Elke situatie is werkbaar (te veranderen)
  • Accepteer wat er is
  • Wat je nodig hebt is/komt er altijd, dus heb vertrouwen
  • Als je doel onbereikbaar is, ga dan in ieder geval een stap in de goede richting
  • Je hebt altijd voldoende bronnen, wees creatief en verander je overtuiging van tekort in overvloed
Rolmodel
Vervolgens liet ze ons per tafel bespreken wie ons rolmodel als leider was en welke eigenschappen die had.
Deze oefening had ze al in vele culturen gedaan en telkens (ook bij ons) kwamen daar dezelfde leiderschapskwaliteiten uit:
vertrouwen geven, humor, wijsheid, moed, intelligent, authentiek, transparant, kwetsbaar, betrokken, luisterend, visionair, ...

Dit zijn niet de leiders van het dominante 'command en control' model.

Ze typeerde die nieuwe leiders als 'Leader as host', ze geven je het gevoel welkom te zijn en erbij te horen. De verschuiving naar deze leiders noemde zij van Hero naar Host.

Ontstaan van nieuwe systemen
Daarvoor is wel een paradigmaverandering nodig. Margaret beschreef mooi hoe dit in zijn werk gaat. Het begint altijd met enkelingen die als pionieren vormgeven aan nieuwe systemen. Zij gaan een onontgonnen gebied is en vinden door experimenteren nieuwe mogelijkheden.
Die pioniers zijn vaak eenzaam, onzichtbaar en onbegrepen, maar nadat ze zich met elkaar hebben verbonden, de nieuwe systemen blijken te werken en de oude systemen verder instorten stapt de achterhoede massaal over.

Een mooie quote: "never underestimate the power of small groups of dedicated people"

De bijeenkomst voelde als een verbinding van pioniers die vorm willen geven aan een nieuw paradigma en gaf extra motivatie om daarmee door te gaan.
Margaret bedankt.

Het afsluitende filmpje:

Diverse links:
Margaret Wheatley haar eigen website
The Art of Hosting over leader as a host
Playing for Change initiatief waarin muzikanten over de hele wereld apart en toch samen spelen
Invictus film over het leven van Nelson Mandela
Haar hele presentatie kun je hieronder als pdf downloaden

Leaders for the Storm.pdf

100119 - SMT - Margaret Wheathy.doc

You need to be a member of Spiritueel Ondernemers Netwerk to add comments!

Join Spiritueel Ondernemers Netwerk

Email me when people reply –

Replies

• Ik ben altijd jaloers op mensen die schijnbaar moeiteloos veel zinnige tekst produceren. :-)
    Ik zoek altijd vanzelf de essentie en dat moet dan ook altijd in de tekst staan, dus dat kost tijd en moeite.
    Zo heeft iedereen wat.

Succes en groeten, Theo

Josefien Harmsen zei:
    Hoi Theo,
    ...Dit was dan weer m'n antwoord.Als ik iets uit wil leggen,wordt het meestal lang, heb de moed al lang opgegeven dat ik dit kort kan doen.

Hartelijke groet, Josefien
  • Hallo Josefien,

Het komt bij mij over dat je zoekt naar erkenning dat je pionier bent.
    Zijn wij (in dit netwerk) niet allemaal pioniers die bezig zijn invulling te geven aan een nieuwe wereld? Iedereen op z'n eigen manier en in z'n eigen omgeving.

Van de mensen die nog met het oude paradigma werken (en dat zijn de meeste nog) zullen we die erkenning nu nog niet krijgen. Zij zijn alleen maar bezig hun eigen belangen te verdedigen ipv werkelijk nieuwe systemen te ontwikkelen op basis van nieuwe paradigma's en een hoger bewustzijn.
    Pas als het collectief bewustzijn voldoende is gestegen of oude systemen echt ter ziele gaan zullen ook zij uiteindelijk de pioniers en hun gedachten en werkwijze omarmen.

Fijn dat je bij de pioniers mee doet.
    Wat denk je dat een extra groep nog toevoegt?

Succes en groeten, Theo

Josefien Harmsen zei:
    Hoi Theo,
    Nog één vraag: Wordt het misschien tijd om hier op de site een nieuwe groep te vormen?Namelijk een groep: Pioniers van de nieuwe tijd,die actief mee willen denken en doen,een innerlijke leider ervaren of willen ontdekken,willen verbinden, ter bevordering van het transformatie-proces op aarde?Iedereen is welkom!

Of misschien in andere woorden?

Hartelijke groet, Josefien

• Hallo Josefien,

Dank voor je reactie.
    Ik kan me vinden in wat je allemaal schrijft.

Iedereen is z'n eigen leider
    De leider van een groep is de vertegenwoordiger van het collectieve bewustzijn van die groep. De pioniers waar Margeret het over heeft zijn ten opzichte van de groep al verder gegroeid in bewustzijn en ervaren dat de aangewezen leider niet meer bij ze past.
    De meesten van ons reageren nog primair met een vecht-vlucht reactie. Dat doet me denken aan wat Deepak Chopra daarover zei: aantekeningen.

Ik kreeg van Paul Fedder nog uitgebreide aantekeningen van de bijeenkomst met Margaret Wheatley en voegde die als bijlage bij mijn originele bericht.

Succes en groeten,
    Theo
This reply was deleted.